Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Antikt RC-flyg

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #16
    Som jag minns det var det ganska enkelt att flyga med gyrot, dvs "slungan". Man såg på modellen om den var på väg åt oönskat håll och kompenserade med signal eller uppehåll. Pulstakten blev olika beroende på om motorn drog eller hade stannat. Detta var för min del med Vagabond och 2,5 cc diesel, ED Racer. Ingen motorkontroll. Jag hade också en Cessna Bird Dog, den var betydligt kvickare på att svara på roder-rörelserna. Det blev mer reparationer på den än på Vagabonden...

    Kommentar


    • #17
      Jag har personligen aldrig provat med att flyga med en en-kanalare, vare sig en Hick-Hack eller TelePilot, hade definitivt inte pengarna som behövdes då. Nu har jag kanske pengarna, men inte modet. Vilket inte har hindrat mig från att inhandla dessa antikviteter, men men.....om de inte var tillförlitliga då, är de knappast det idag heller. Och ändå.....oj oj oj så intressanta de är. Och oj oj oj vad man behöver gå igenom dessa antika mästerverk innan det ens kan bli tal om att testa på riktigt. Och som sagt- mer än en (dvs förmodligen alla) landets modellflygchefer kommer att påvisa måååååånga bekymrade pannveck skulle man våga sig på att visa upp skapelsen på fältet.

      De en-kanalare som även hade trottelkontroll torde ha varit extra griniga. Lätt gjort att mottageriet blandade ihop sidoroderkontrollen med trottelkontrollen- speciellt om herr modellflygaren var pressad och snabbt behövde agera "på något lämpligt sätt". Samtidigt torde lyckan ha varit desto större om man lyckades genomföra en eller två flygningar utan att kvadda och utan att kärran flög bort.

      Summa summarum....det måste (bara måste) ha varit spännande tider då.

      Douglas

      Kommentar


      • #18
        "Sonic Control"

        Elektronrör och hick-hack i alla ära, men om man inte tycker att det är tillräckligt utmanande, finns det fler sätt att "fjärrstyra" ett modellflygplan.
        Det har faktiskt experimenterats en del med "sonic control", dvs att försöka upprätthålla en akustisk kommunikation med sitt modellflygplan.
        Problemen är uppenbara; modellen får inte flyga utom "hörhåll" för ljudkällan (kräver bra kondition), och modellen skall ju helst bara "lyssna" på husses ljudkälla, och inte låta sig bortkollras av andra ljud i landskapet.....och så vidare....
        Inte desto mindre har sådana här försök gjorts.

        Den mångsidige modellflygsinnovatören Jim Walker sysslade en del med Sonic Control under 40-talet, och här kan vi läsa om hans upplevelser.
        Det handlar om både råmande kor och ett polisingripande med överraskande resultat.....
        http://www.americanjuniorclassics.co...onicglider.htm

        Och här är en artikel i ämnet, ur Aeromodeller Juni 1962:
        Sound Control (RCME 6-62)-konverterad.pdf



        "Blowing the horn".......
        Klicka på bilden för större version  Namn:		Jim Walker  Sonic Control.jpg Visningar:	0 Storlek:		22,7 KB ID:		13332




        /Bosse

        .
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-11-19, 14:14 .
        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • #19
          Bosse,

          Det här vill jag minnas att jag läst om någon gång tidigare, om ljudkontroll alltså. Och att farbror polisen vid något tillfälle dök upp för att kontrollera vad Mr. Walker egentligen höll på med. När farbror polisen fick hela bilden klar för sig, hade farbror polisen inga problem med att brassa på med tjänstevapnet- givetvis av vetenskapliga orsaker. Ifall någon undrar- farbrorn sköt vid detta tillfälle rakt upp i luften, utan avsikt att träffa någon eller något.

          Edit: Såg nu att bilagan i Bosses kommentar, den om American Junior Classics, tar upp det här om polisen som hjälpte till. Tuffa grabbar det här.....både polisen och Jim Walker.

          Douglas
          Senast redigerad av reparatörn ; 2020-11-20, 09:45 .

          Kommentar


          • #20
            Douglas,

            Ja....när du nämner det, känner jag vissa déjà vu-vibbar......jag har nog lagt ut den här infon någon gång tidigare, någonstans......!
            Men jag tycker ändå att det på sätt och vis passar in under trådens tema, för att skänka litet perspektiv, och visa hur man har kämpat för att kunna "fjärrstyra" saker, vilket inte var så självklart då som nu....och det är egentligen inte så länge sedan...

            Minnen: En lekkamrat till mig hade en väldigt fin omnibuss av plåt (röd tror jag) vilken kunde fjärrstyras på akustisk väg.
            Genom att blåsa i en plasttrumpet (en sådan som ofta såldes på marknaden förr i tiden) kunde bussen fås att andra körriktning....
            Men det gick ju an i en begränsad inomhusmiljö......Mr Walker hade det säkert tuffare där ute på åkrarna.....



            /Bosse

            .

            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • #21
              Telepilot, komplett sats oanvänt:

              https://www.tradera.com/item/181105/...i-originallada

              Men inte får man flyga med 27 MHz längre? Jag har en liknande anläggning liggande sedan 60-talet. Den gick inte ens då att använda runt Stockholm pga alla störningar. På landsbygden gick bra, men där bodde man ju inte.

              Kommentar

              Arbetar...
              X