Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Antikt RC-flyg

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Danne1700
    replied
    Telepilot, komplett sats oanvänt:

    https://www.tradera.com/item/181105/...i-originallada

    Men inte får man flyga med 27 MHz längre? Jag har en liknande anläggning liggande sedan 60-talet. Den gick inte ens då att använda runt Stockholm pga alla störningar. På landsbygden gick bra, men där bodde man ju inte.

    Lämna en kommentar:


  • Bosse Jansson
    replied
    Douglas,

    Ja....när du nämner det, känner jag vissa déjà vu-vibbar......jag har nog lagt ut den här infon någon gång tidigare, någonstans......!
    Men jag tycker ändå att det på sätt och vis passar in under trådens tema, för att skänka litet perspektiv, och visa hur man har kämpat för att kunna "fjärrstyra" saker, vilket inte var så självklart då som nu....och det är egentligen inte så länge sedan...

    Minnen: En lekkamrat till mig hade en väldigt fin omnibuss av plåt (röd tror jag) vilken kunde fjärrstyras på akustisk väg.
    Genom att blåsa i en plasttrumpet (en sådan som ofta såldes på marknaden förr i tiden) kunde bussen fås att andra körriktning....
    Men det gick ju an i en begränsad inomhusmiljö......Mr Walker hade det säkert tuffare där ute på åkrarna.....



    /Bosse

    .

    Lämna en kommentar:


  • reparatörn
    replied
    Bosse,

    Det här vill jag minnas att jag läst om någon gång tidigare, om ljudkontroll alltså. Och att farbror polisen vid något tillfälle dök upp för att kontrollera vad Mr. Walker egentligen höll på med. När farbror polisen fick hela bilden klar för sig, hade farbror polisen inga problem med att brassa på med tjänstevapnet- givetvis av vetenskapliga orsaker. Ifall någon undrar- farbrorn sköt vid detta tillfälle rakt upp i luften, utan avsikt att träffa någon eller något.

    Edit: Såg nu att bilagan i Bosses kommentar, den om American Junior Classics, tar upp det här om polisen som hjälpte till. Tuffa grabbar det här.....både polisen och Jim Walker.

    Douglas
    Senast redigerad av reparatörn ; 2020-11-20, 09:45 .

    Lämna en kommentar:


  • Bosse Jansson
    replied
    "Sonic Control"

    Elektronrör och hick-hack i alla ära, men om man inte tycker att det är tillräckligt utmanande, finns det fler sätt att "fjärrstyra" ett modellflygplan.
    Det har faktiskt experimenterats en del med "sonic control", dvs att försöka upprätthålla en akustisk kommunikation med sitt modellflygplan.
    Problemen är uppenbara; modellen får inte flyga utom "hörhåll" för ljudkällan (kräver bra kondition), och modellen skall ju helst bara "lyssna" på husses ljudkälla, och inte låta sig bortkollras av andra ljud i landskapet.....och så vidare....
    Inte desto mindre har sådana här försök gjorts.

    Den mångsidige modellflygsinnovatören Jim Walker sysslade en del med Sonic Control under 40-talet, och här kan vi läsa om hans upplevelser.
    Det handlar om både råmande kor och ett polisingripande med överraskande resultat.....
    http://www.americanjuniorclassics.co...onicglider.htm

    Och här är en artikel i ämnet, ur Aeromodeller Juni 1962:
    Sound Control (RCME 6-62)-konverterad.pdf



    "Blowing the horn".......
    Klicka på bilden för större version  Namn:		Jim Walker  Sonic Control.jpg Visningar:	0 Storlek:		22,7 KB ID:		13332




    /Bosse

    .
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-11-19, 14:14 .

    Lämna en kommentar:


  • reparatörn
    replied
    Jag har personligen aldrig provat med att flyga med en en-kanalare, vare sig en Hick-Hack eller TelePilot, hade definitivt inte pengarna som behövdes då. Nu har jag kanske pengarna, men inte modet. Vilket inte har hindrat mig från att inhandla dessa antikviteter, men men.....om de inte var tillförlitliga då, är de knappast det idag heller. Och ändå.....oj oj oj så intressanta de är. Och oj oj oj vad man behöver gå igenom dessa antika mästerverk innan det ens kan bli tal om att testa på riktigt. Och som sagt- mer än en (dvs förmodligen alla) landets modellflygchefer kommer att påvisa måååååånga bekymrade pannveck skulle man våga sig på att visa upp skapelsen på fältet.

    De en-kanalare som även hade trottelkontroll torde ha varit extra griniga. Lätt gjort att mottageriet blandade ihop sidoroderkontrollen med trottelkontrollen- speciellt om herr modellflygaren var pressad och snabbt behövde agera "på något lämpligt sätt". Samtidigt torde lyckan ha varit desto större om man lyckades genomföra en eller två flygningar utan att kvadda och utan att kärran flög bort.

    Summa summarum....det måste (bara måste) ha varit spännande tider då.

    Douglas

    Lämna en kommentar:


  • Optimate
    replied
    Som jag minns det var det ganska enkelt att flyga med gyrot, dvs "slungan". Man såg på modellen om den var på väg åt oönskat håll och kompenserade med signal eller uppehåll. Pulstakten blev olika beroende på om motorn drog eller hade stannat. Detta var för min del med Vagabond och 2,5 cc diesel, ED Racer. Ingen motorkontroll. Jag hade också en Cessna Bird Dog, den var betydligt kvickare på att svara på roder-rörelserna. Det blev mer reparationer på den än på Vagabonden...

    Lämna en kommentar:


  • Bosse Jansson
    replied
    Ursprungligen postat av AndWho Visa inlägg
    Funkar ju utmärkt. Men f... vet om jag vågar flyga med det.
    Om man tänker flyga med Telepilot & Gyron, är det nödvändigt att "torrflyga" ett tag därhemma, så att man tränar in rätt pulstakt för att kunna hålla rodret kring neutralläget......
    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-11-17, 15:50 .

    Lämna en kommentar:


  • mcregor
    replied
    Som man brukar säga - "har man inte problem så skaffar man sig"...
    Roger

    Lämna en kommentar:


  • AndWho
    replied
    Var ju bara tvungen att prova om det var möjligt att emulera en Telepilot enkelknappsradio med lite modernare grejor. Funkar ju utmärkt. Men f... vet om jag vågar flyga med det.
    /A
    https://youtu.be/8rx3qZ0HIGc
    Senast redigerad av AndWho ; 2020-11-17, 13:25 .

    Lämna en kommentar:


  • reparatörn
    replied
    Roger,

    Futaban på bild känner jag igen. En klubbmedlem söker f.ö. med ljus och lykta efter en sådan sändare. Hans sändare försvann på något underligt vis i samband med en flytt. Allt det övriga har han kvar, "bara" sändaren som saknas.

    Har inte kollat den websida Du visar, men kommer snart att göra det. Jag är just nu ägare till två klassiska enkanalare,,,,,,en Tele-Pilot med svart smörgåslåda, och en World Engines "Mule" inhandlad via Ebay. "Mule" är f.ö. helt proportional. På det en World Engines knapptryckare som jag verkar ha gömt på något säkert ställe, och en Ace Digital Commander (Står så på sändaren, men det här med "Digital" skall nog tas med en mycket rejäl nypa salt). Roliga grejer allihop. Så hur många har jag testat då. Alltså i en modell? Svaret är- inte en. Fegade ur när det kom till kritan.

    Douglas

    Lämna en kommentar:


  • mcregor
    replied
    Minns tidigt 60-tal när man vid nåt tillfälle fick möjlighet att besöka en alldeles riktig hobbybutik och då stod man och dreglade över den då helt nyintroducerade Futaba FT-3A - en blå/grön plastlåda med 1 knapp. Men även "kovan" var knapp så inte fick man nån sån... Hade hoppats på den till den båt jag just då byggde.
    Gissar att Reparatörn har snokat på denna sajt - http://www.singlechannel.co.uk/
    Roger

    Klicka på bilden för större version

Namn:		Futaba FT-3A_2.jpeg
Visningar:	551
Storlek:		31,4 KB
ID:		13276
    Senast redigerad av mcregor ; 2020-11-15, 16:59 .

    Lämna en kommentar:


  • reparatörn
    replied
    Oh shit...

    Lämna en kommentar:


  • Göran R
    replied
    Ja det var andra tider. Jag glömmer aldrig när vi var ute på Gärdet i Stockholm på 1950-talet. Vi hade en Vagabond med Telepilot och gyron som skulle flygas. Det var bara sidoroder och jag hade flugit den några gånger tidigare så den var hyfsat intrimmad. Men man får inte slarva med detaljerna. Jag glömde spänna gummisnodden till gyron. Kom på det ganska direkt och det var inte annat att göra än att vänta tills motorn stannat. Den förvann bortåt Amerikanska och de andra ambassadbyggnaderna som ligger mellan Gärdet och Djurgårdsbrunnskanalen. Jag drog en djup suck och beredde mig på att nu blir det problem. Men döm om min förvåning när det plötsligt dök upp en grupp grabbar som kom bärande på en hel Vagabond. Den hade landat på Djurgårdsbrunnskanalens is och var helt oskadd.
    Därefter dröjde det några år till flygsuget kom tillbaks. Då blev det ett försök med en Viking med samma Telepilot och ett misslyckat försök gjordes på Skarpnäcks flygfält en blåsig vinterdag. Det var 1965 och händelsen syns på länken. Men den var ändå hel efteråt.
    https://youtu.be/b4o-w3l4L8A
    /Göran





    Senast redigerad av Göran R ; 2020-11-15, 16:49 .

    Lämna en kommentar:


  • reparatörn
    replied
    Bosse,

    Jag tror Du har rätt. Det var nog en E.D. Boomerang jag såg, även om jag stod på ett avstånd av 50-100 meter eller så. Såg alltså inga detaljer alls v.b. sändaren, men bilden Du visar verkar stämma. Just denna dag var ett genrep inför den stooooora dagen därpå, då Umeå flygplats (Alvik) skulle invigas. Den stoooooora dagen kom, men det bidde inget modellflyg- det blåste alldeles för hårt. Till och med fullskalaflyget hade vissa problem, speciellt som vinden blåste åt "fel" håll- dvs tvärs över banan. Men- jag hade ju varit där dagen innan, så det var inga större problem.

    Modellflygarna hade egentligen två modeller under genrepet, dels Vagabonden, och dels en modell som jag tror var en R/C Viking. Även Vikingen blev handlunsad, men det lyckades inte. Jag minns att kastaren av den var flyfotad som en kanin, men det hjälpte ändå inte. Nåväl, Vagabonden flög ju!

    Lämna en kommentar:


  • Bosse Jansson
    replied
    Douglas,

    Den där stora sändaren du såg, med väldigt lång antenn och en "ringa-på-sköterskan-knapp", var med all sannolikhet en E.D. Boomerang radio.
    Den presenterades 1953, och blev populär även här, inte minst pga sitt ganska låga pris (som dock inte var så litet med den tidens mått mätt).

    "Boomerang" var tänkt för gummimotordriven "hick-hack" mekanism, vilket innebar fullt roderutslag vänster eller höger, och med två neutrallägen däremellan.
    Fullt utslag betydde att modellens sidoroder fick göras mycket litet och beskedligt för att undvika att varje sväng blev en tunnelroll....

    Här nedan visas fenan till "Sky-Skooter" från Veron, och som synes är sidorodret dimensionerat med "stor försiktighet"....anpassat till "hick-hack....

    Those were the days.......



    Klicka på bilden för större version

Namn:		ED Boomerang 1.jpg
Visningar:	717
Storlek:		197,7 KB
ID:		13260

    Klicka på bilden för större version

Namn:		Sky-Skooter fena.jpg
Visningar:	706
Storlek:		88,3 KB
ID:		13261


    /Bosse

    .

    Lämna en kommentar:

Arbetar...
X