Jag har en dröm som väl aldrig kommer att infrias, men här är den i alla fall. Jag tänkte mig en tävling som den kanske ägde rum för 65 till 70 år sedan. RC-flyg med enkanalare (sändare med endast en knapp att trycka på). Men att ändå kunna svänga åt båda hållen, samt en trottelkontroll som stegade upp till fullgas (alt stegar ner till tomgång) i fyra eller fem separata steg. Tre knapptryckningar för att flytta trottelkontrollen ett steg. Tre nya knapptryckningar för att ändra trottelns läge ännu ett steg. Till sist, det mest infernaliska av allt- det skulle inte gå att ändra riktning på trottelns läge förrän man stegat fram till ett ändläge. På det, det vanliga knapptryckandet för att svänga vänster eller höger.
Modellflygare av rätta virket lyckades (?) ju faktiskt manövrera sina modeller med detta totalgrymma "kontrollsystem". Det hade varit MYCKET intressant att se hur dagens 2,4 GHz entusiaster hanterat denna antika kontroll från sen Juraperiod. Speciellt intressant vore det att se vilka som greps av panik, och vilka som inte gjorde det. Personligen skulle jag nog ganska snabbt ha tappat greppet, liksom de flesta andra. Men vad vet jag......Chip Hyde kanske hade fixat det, men han hade nog INTE grejat att flyga knivsegg.......även om osvuret är bäst.
Modellflygare av rätta virket lyckades (?) ju faktiskt manövrera sina modeller med detta totalgrymma "kontrollsystem". Det hade varit MYCKET intressant att se hur dagens 2,4 GHz entusiaster hanterat denna antika kontroll från sen Juraperiod. Speciellt intressant vore det att se vilka som greps av panik, och vilka som inte gjorde det. Personligen skulle jag nog ganska snabbt ha tappat greppet, liksom de flesta andra. Men vad vet jag......Chip Hyde kanske hade fixat det, men han hade nog INTE grejat att flyga knivsegg.......även om osvuret är bäst.
Kommentar