Om detta är ditt första besök, börja med att kolla Vanliga frågor. Du behöver registrera dig samt svara på bekräftelsemailet innan du kan posta inlägg. För att börja visa inlägg, välj det underforum du vill besöka genom att välja fliken Forum härovan.
Hittade en gammal boss-fläkt i gömmorna. Den var avsedd för 60-90-motor på 70 talet. Finns det någon motor, el-setup som skulle fungera???
, (ducten) är 135 mm utv. ,fläkten är runt120 mm den har 12 blad, vanligt i nyare el-fläktar, kan det kanske fungera. Om den tål det högre varvtalet?
Frasse
Skulle nog absolut testa nåt modernare och som är konstruerat för eldrift med de betydligt högre varvtal som det rimligen är på de elektriska varianterna.
Roger
Jag körde Bossfläkt på 90 talet med methanolare, den var ok på den tiden, idag är elvarianterna mer effektiva.
Sista tillfället var på en träff i Danmark, helt plötsligt när jag flög blev det ett svart moln bakom utblåset och motorn varvade upp. Draget försvann och kärran började sjunka, det blev nödlandning. Det visade sig att alla fläktbladen var borta, troligtvis hade en insekt av större slaget kommit in i insuget som slog av bladen. Det var teorin bland alla som såg det hända på träffen...kul minne idag.
Roffe
Eftersom fläktarna utvecklats mycket under senare år så ser jag ingen som helst anledning att experimentera med en gammal "metanol-fläkt" på en elmotor.
Men det är bara mina tankar...
Roger
Vi behandlar personuppgifter om användare av vår webbplats genom att använda cookies och annan teknik för att leverera våra tjänster, anpassa annonsering och analysera webbplatsaktivitet. Vi kan dela viss information om våra användare med våra annonserings- och analyspartners. För mer information, se vår Sekretesspolicy.
Genom att klicka på "Jag godkänner" nedan godkänner du vår Sekretesspolicy och vår personliga databehandling och cookiepraxis som beskrivs där. Du bekräftar också att detta forum kan vara placerat utanför ditt land och du samtycker till insamling, lagring och behandling av dina uppgifter i det land där detta forum är placerat.
Kommentar