Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

el-setup till boss-fläkt??

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • el-setup till boss-fläkt??

    Hittade en gammal boss-fläkt i gömmorna. Den var avsedd för 60-90-motor på 70 talet. Finns det någon motor, el-setup som skulle fungera???
    , (ducten) är 135 mm utv. ,fläkten är runt120 mm den har 12 blad, vanligt i nyare el-fläktar, kan det kanske fungera. Om den tål det högre varvtalet?
    Frasse

  • #2
    Skulle nog absolut testa nåt modernare och som är konstruerat för eldrift med de betydligt högre varvtal som det rimligen är på de elektriska varianterna.
    Roger

    Kommentar


    • #3
      Jag körde Bossfläkt på 90 talet med methanolare, den var ok på den tiden, idag är elvarianterna mer effektiva.
      Sista tillfället var på en träff i Danmark, helt plötsligt när jag flög blev det ett svart moln bakom utblåset och motorn varvade upp. Draget försvann och kärran började sjunka, det blev nödlandning. Det visade sig att alla fläktbladen var borta, troligtvis hade en insekt av större slaget kommit in i insuget som slog av bladen. Det var teorin bland alla som såg det hända på träffen...kul minne idag.
      Roffe

      Kommentar


      • #4
        mätte du nåt varvtal på den ,med el blir det antagligen högre rpm.

        Kommentar


        • puggen
          puggen Kommenterade
          Redigering av en kommentar
          Har för mig att varvtalet låg på ca 21000 rpm /min med viss reservation...

      • #5
        Eftersom fläktarna utvecklats mycket under senare år så ser jag ingen som helst anledning att experimentera med en gammal "metanol-fläkt" på en elmotor.
        Men det är bara mina tankar...
        Roger

        Kommentar

        Arbetar...
        X