Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Trinity Jet från RC-Aeropassion med en Hawk Turbine 190R

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Trinity Jet från RC-Aeropassion med en Hawk Turbine 190R

    Min goda vän Thomas bellot har bett mig att hjälpa honom att göra en optimerad turbininstallation i sin Trinity.
    Projektet är ganska långt skridet, men jag skall uppdatera tråden i kronologisk ordning hur vi gått till väga.

    Kom gärna med kommentarer, inlägg och frågor...
    ;-)
    Legio Patria Nostra

  • #2
    Det finns lite beskrivningar under respektive bild...
    Legio Patria Nostra

    Kommentar


    • #3
      Under tiden vi väntade på det optimerade tryckröret som Turbindoktorn skulle tillverka så gick vi på ganska hårt för att rensa ut ur modellen det vi inte behöver ha...
      :-P
      I stället för att ha en alldeles för stor tank precis mellan lufyintagen och turbinen så kapade vi ur lite spant och mätte upp en egen tank på cirka 2,5 liter bränsle, alldeles lagom för att flyga 8-10 minuter med en Hawk 190R.
      Givetvis ser Thomas och jag till att ha en bra stämning under våra byggkvällar...
      :-P
      Legio Patria Nostra

      Kommentar


      • #4
        För er som inte vet vad en Trinity är...
        ;-)

        https://youtu.be/o5VZrrO71HU

        Jag lyckades inte "bädda in" klippet här...
        :-/
        Legio Patria Nostra

        Kommentar


        • #5
          Electron Retracts har tagit fram ett paket med elektriska ställ till Trinity, Vi hade tur, Electron Retracts skickade med sin nya elektronik GS200 som egentligen är ett tillval. GS200 är väldigt visuell i sin programmering med färgskärm som man kan trycka på (pekskärm). Modulen har även ett gyro inbyggt så att modellen känner själv om maskinen bromsar rakt och kompenserar bromsningen mellan hjulen för att hålla kursen. Den har även servoutgångar för luckor så att man kan programmera lucköppning och luckstängning.
          Legio Patria Nostra

          Kommentar


          • #6
            Efter ett par veckor kom det optimerade tryckröret från CS turbin, trotts att vi förlängt både tryckrör och den senare delen där vi fäster upp tryckröret i kroppen så vägde vårat optimerade tryckrör 240g lättare än originalröret till modellen. 240g i bakkroppen är inte att ignorera när man skall få tyngdpunkten rätt utan att lägga i för mycket bly i nosen...
            Vi räknar med att ta bort 40-60g ytterligare på det optimerade röret vid installationen...
            :-P
            Legio Patria Nostra

            Kommentar


            • #7
              Modellen kommer att utrustas med Emcotec "click" kontakter. Kabeln är Premium2 servokabel som klarar temperaturer upp över 100 grader.
              Legio Patria Nostra

              Kommentar


              • #8
                Vi provmonterade "click" kontakterna med servon för att säkerställa att allt passade och fungerade innan vi fortsatte. Både bubbla och trippla kontroller förebygger fel...
                Legio Patria Nostra

                Kommentar


                • #9
                  Även vingarna blir utrustade med "click" kontakter från Emcotec. Det är viktigt att man märker upp och spar kopplingsschemat...
                  :-P
                  Legio Patria Nostra

                  Kommentar


                  • #10
                    Vi bytte ut originalluckorna till customtillverkade servoluckor från Tomas på HAB, Tomas är helt outstanding när det gäller design och att fräsa!
                    Vi limmade in ramen med hysol och höll dem på plats med teflontejpade lister för att även de inte skulle limmas fast...
                    Legio Patria Nostra

                    Kommentar


                    • #11
                      Vissa kvällar blir ju inte lika produktiva som andra, men det är lika trevligt för det!
                      :-P
                      Att ha skoj tillsammans är för mig en viktig del i hobbyn, oavsett om man bygger dyra flygplan eller håller på med "skumvåfflor".
                      Legio Patria Nostra

                      Kommentar


                      • #12
                        Jojo..Sitter och Gourmerar å har sig..Snyggt alltihopa!
                        MVH
                        //Bokis

                        Kommentar


                        • Larson
                          Larson Kommenterade
                          Redigering av en kommentar
                          Hahaha, man skall ta tillvara på alla möjligheter att må bra!
                          :-P

                      • #13
                        Idag fick jag duktensom skall sitta kring turbinen levererad...
                        :-)
                        Inpassning i kroppen nästa vecka...
                        :-P
                        Legio Patria Nostra

                        Kommentar


                        • #14
                          Den där dukten? Var kommer den ifrån?
                          MVH
                          //Bokis

                          Kommentar


                          • Larson
                            Larson Kommenterade
                            Redigering av en kommentar
                            Ja du Bokis, det finns ju inte så många som bygger fullduktat idag, så jag får rita och bygga så gott det går...
                            :-P
                            Men i detta fall behövde jag inte bygga så mycket själv, en kompis skar ut formarna i extruderad foam och en annan kompis plastade åt mig då jag har ganska mycket att göra på jobbet just nu...
                            Diametern på dukten och tryckröret är designat av Hawk Turbin, dom är väl typ den enda turbintillverkaren som räknar på luftflöden i kroppen och gör anpassade tryckrör för varje modell...
                            ;-)

                        • #15
                          Klicka på bilden för större version

Namn:		20190220_212845.jpg
Visningar:	455
Storlek:		2,60 MB
ID:		1669
Klicka på bilden för större version

Namn:		20190220_214849.jpg
Visningar:	455
Storlek:		3,02 MB
ID:		1670
Klicka på bilden för större version

Namn:		20190220_215127.jpg
Visningar:	446
Storlek:		2,38 MB
ID:		1671
                          Full fart i tomteverkstaden...
                          Trimmar in dukten till turbiner...
                          :-P
                          Legio Patria Nostra

                          Kommentar

                          Arbetar...
                          X