Om detta är ditt första besök, börja med att kolla Vanliga frågor. Du behöver registrera dig samt svara på bekräftelsemailet innan du kan posta inlägg. För att börja visa inlägg, välj det underforum du vill besöka genom att välja fliken Forum härovan.
Meddelande
Minimera
Inget meddelande ännu.
Trinity Jet från RC-Aeropassion med en Hawk Turbine 190R
Trinity Jet från RC-Aeropassion med en Hawk Turbine 190R
Min goda vän Thomas bellot har bett mig att hjälpa honom att göra en optimerad turbininstallation i sin Trinity.
Projektet är ganska långt skridet, men jag skall uppdatera tråden i kronologisk ordning hur vi gått till väga.
Kom gärna med kommentarer, inlägg och frågor...
;-)
Under tiden vi väntade på det optimerade tryckröret som Turbindoktorn skulle tillverka så gick vi på ganska hårt för att rensa ut ur modellen det vi inte behöver ha...
:-P
I stället för att ha en alldeles för stor tank precis mellan lufyintagen och turbinen så kapade vi ur lite spant och mätte upp en egen tank på cirka 2,5 liter bränsle, alldeles lagom för att flyga 8-10 minuter med en Hawk 190R.
Givetvis ser Thomas och jag till att ha en bra stämning under våra byggkvällar...
:-P
Electron Retracts har tagit fram ett paket med elektriska ställ till Trinity, Vi hade tur, Electron Retracts skickade med sin nya elektronik GS200 som egentligen är ett tillval. GS200 är väldigt visuell i sin programmering med färgskärm som man kan trycka på (pekskärm). Modulen har även ett gyro inbyggt så att modellen känner själv om maskinen bromsar rakt och kompenserar bromsningen mellan hjulen för att hålla kursen. Den har även servoutgångar för luckor så att man kan programmera lucköppning och luckstängning.
Efter ett par veckor kom det optimerade tryckröret från CS turbin, trotts att vi förlängt både tryckrör och den senare delen där vi fäster upp tryckröret i kroppen så vägde vårat optimerade tryckrör 240g lättare än originalröret till modellen. 240g i bakkroppen är inte att ignorera när man skall få tyngdpunkten rätt utan att lägga i för mycket bly i nosen...
Vi räknar med att ta bort 40-60g ytterligare på det optimerade röret vid installationen...
:-P
Vi provmonterade "click" kontakterna med servon för att säkerställa att allt passade och fungerade innan vi fortsatte. Både bubbla och trippla kontroller förebygger fel...
Vi bytte ut originalluckorna till customtillverkade servoluckor från Tomas på HAB, Tomas är helt outstanding när det gäller design och att fräsa!
Vi limmade in ramen med hysol och höll dem på plats med teflontejpade lister för att även de inte skulle limmas fast...
Vissa kvällar blir ju inte lika produktiva som andra, men det är lika trevligt för det!
:-P
Att ha skoj tillsammans är för mig en viktig del i hobbyn, oavsett om man bygger dyra flygplan eller håller på med "skumvåfflor".
Ja du Bokis, det finns ju inte så många som bygger fullduktat idag, så jag får rita och bygga så gott det går...
:-P
Men i detta fall behövde jag inte bygga så mycket själv, en kompis skar ut formarna i extruderad foam och en annan kompis plastade åt mig då jag har ganska mycket att göra på jobbet just nu...
Diametern på dukten och tryckröret är designat av Hawk Turbin, dom är väl typ den enda turbintillverkaren som räknar på luftflöden i kroppen och gör anpassade tryckrör för varje modell...
;-)
Vi behandlar personuppgifter om användare av vår webbplats genom att använda cookies och annan teknik för att leverera våra tjänster, anpassa annonsering och analysera webbplatsaktivitet. Vi kan dela viss information om våra användare med våra annonserings- och analyspartners. För mer information, se vår Sekretesspolicy.
Genom att klicka på "Jag godkänner" nedan godkänner du vår Sekretesspolicy och vår personliga databehandling och cookiepraxis som beskrivs där. Du bekräftar också att detta forum kan vara placerat utanför ditt land och du samtycker till insamling, lagring och behandling av dina uppgifter i det land där detta forum är placerat.
Kommentar