Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Att spara pengar för julen

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Att spara pengar för julen

    Snart är det ju jul, och då kommer tomten med julklappar till alla snälla modellflygare. I samband med det, har jag tänkt till lite extra (och nu brakar det loss). Vi kan ju tänka oss en situation där familjens näst högsta befäl (och tillika även modellflygare), önskar sig en ny motor i julklapp för den han har är lite sliten. Illa illa, men det finns en lösning. Allt som behövs är att herr modellflygare återställer motorn så att den åter är "fit for fight". Det gör han genom att använda ett skruvstäd och en polygrip av bautamodell. Sätt den gulliga lilla motorn i det gulliga skruvstädet, och dra åt. MEN-observera!!!- ni skall VRIIIIIDA på motorn när ni drar åt skruvstädet. Annars riskerar ni att dom där runda grejerna i vevhuset deformeras, och det är ju inte bra. Gör ni det på rätt sätt, kommer motorn att ha massvis med kompression- även utan glödstift.

    Gör ni det här, kommer ni att hamna i mycket bra dager hos familjens överbefälhavare. Besparingen som den restaurerade motorn innebär kan ju med fördel användas för andra ändamål. Julmat och sådant. I de fall när familjens modellflygare är osäker på hur man åstadkommer denna "fit for fight" åtgärd, så kan jag erbjuda mig att göra jobbet åt er. Ni kommer inte att känna igen motorn efteråt, jag lovar.....

    Douglas

  • #2
    Javisst Douglas.....med ett schysst skruvstäd och en redig polygrip kan man nå långt.....ovala vevhus och korkskruvsformade vevstakar vittnar om människans seger över materien....
    Naturlagar...?...Bah...!
    Vad har vi fått våra muskler till...?

    Men när alla atletiska övningar i hobbyrummet klingat av, och julefriden börjat sippra in, kan ett helt oväntat scenario uppstå, dvs om familjens modellflygare visat ett exemplariskt uppträdande under året:
    KANSKE familjens överhuvud då förbarmar sig över familjens "motorexperter", vilket illustreras här nedan:


    Klicka på bilden för större version

Namn:		Fox-Christmas.jpg
Visningar:	668
Storlek:		206,3 KB
ID:		8168


    /Bosse
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • reparatörn
      reparatörn Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Joo- Fox Mfg Co kunde det här med modellflygarfamiljer. Överlycklig pappa, överlyckliga söner och- mest otroligt av allt- en överlycklig mamma. Jag misstänker att mamman inte var riiiiiiktigt så förtjust i herrarnas.....eeeeh…..utsvävningar, fast man kan ju aldrig veta säkert.

  • #3
    Nu är det väl bara själva cylinder fodret som man skall klämma ihop, inte hela motorn...

    Annonsen är lite kul men funkar nog bara "over there", här hemma kan man ju knappt skänka bort Fox motorer känns det som

    Jag får väl bidraga med annan kul bild, för de som gillar de lite mindre motorerna

    Kommentar


    • reparatörn
      reparatörn Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      En helfestlig bild. Liiiiite väl kraftig negativ vinkling mot Cox, men roligt ändå.

  • #4
    Har tänkt vidare (åååååånej säger ni nu, men för sent). Det här kunde man ju göra god TV-underhållning av. Tänker tillbaka på Susanne Lanefeldt (stavningen?) och hennes motionsprogram. Ni vet ..."Det är braaa" och "kniiiiip". Jag ser nu framför mig en bygglokal med en massa arbetsbänkar försedda med skruvstäd. Lagom hurtbullig musik, och glada modellflygare som stampar i takt. För att ge ett positivt intryck (dvs inga vita knogar, inga hårt hopbitna tänder, inga blodådror som spränger fram i pannan) så bör de nog vara två per motor. Vore bra med en sorts påhejare också, skulle kunna tänka mig Mange i den rollen. Kan Svenska Hollywoodfruar bli en tittarsuccè, borde ju det här programmet bli det också. Jag tänker mig nu Mange som ofta ropar vriiiiiiid, samt braaa förstås. Programmets titel då? "Vriiiiiiid med Mange". Som "Special Guests" kan jag tänka mig Hollywoodfruarna. Allra bäst vore ju om de deltog i vriiiiiiidandet de också.

    Ja jag säger då det. Ett helt nytt koncept inom genren familjeunderhållning.

    Douglas

    Kommentar


    • Bosse Jansson
      Bosse Jansson Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      En lämplig avslutning av varje avsnitt vore om alla "bearbetade" motorer förpassades till Sverkers Soptunna (som plockats fram ur rekvisitaförrådet), samtidigt som vi får höra en leende programledare säga: "...och nästa vecka tar vi nya tag...!"..

      /Bosse

  • #5
    Det vi raljerat över här ovan är ingalunda hämtat ur myternas värld.....här finns en högst verklig bakgrund.
    I ett globalt perspektiv inträffar dessa incidenter dagligen, när begagnade motorer byter ägare, eller när en "vällagrad" motor plockas fram ur byrålådan.
    Och bildbevis saknas inte:



    VRIIID !

    Skruvstädets närvaro kan vi ana här, tillsammans med en prima rörtång.
    Ägaren till denna en gång så stolta Webra Record har uppenbarligen bortsett från ricinoljans egenskaper över tid.....
    Värma upp...?....ääääh....här skall ni få se vem som bestämmer....!
    Klicka på bilden för större version  Namn:		WEBRA  CONROD.jpg Visningar:	0 Storlek:		3,0 KB ID:		8180

    ------------------------------------------------------------------------------


    BANKA !

    Hammare och städ.
    Här har motkolven till denna M.E. Heron "monterats" med största möjliga våldsutövning, antagligen dessutom fel väg.....
    Klicka på bilden för större version  Namn:		Crack.jpg Visningar:	0 Storlek:		48,0 KB ID:		8181







    /Bosse
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • reparatörn
      reparatörn Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Underbara bilder.....eller inte. Allt beror på hur man ser på saken. Jag såg en gång i RCM (för måååååånga år sedan) en bild som motorgurun Clarence Lee (han spelar harpa nu) visade i sin kolumn. Det var en herre (kan inte tänka mig något annat) som hade bestämt för att cylinderfodret SKULLE ut ur vehuset. Så var det bara. Och sedan fotografiet då. Hjärnsläpp, grova verktyg, hårda nypor och hemskt humör bokstavligt talat mördade den stackars motorn. Tyvärr lär jag få svårt att leta fram just den bilden, även om jag har kvar tidningen- vilket jag har. Men jag skall ta en titt i alla fall. Kan bara göra som Orsa kompani dock. "Lovar ingenting bestämt....."

  • #6
    Snart (nåja) är det ju jul igen, och ämnet att spara in utgifter inför julen kan ju återigen bli aktuellt. Det kan ju rent av vara så att familjens överbefälhavare har lämnat strikta order om att så sker. Så vad skulle vi kunna göra då? För den som gillar egna byggen, finns ju faktiskt en brutalt enkel lösning. Bygg nya maskinen av Wellpapp. Jodå, det går. Resultatet kan bli rent av anskrämligt- men förvånansvärt hållbart. Joo, faktiskt. Det gör också att önskelistan som visas för överbefälhavaren blir föredömligt kort och enkel- ge mig wellpapp i julklapp. Det kommer att fungera.

    När jag var fattigstudent så byggde jag och annan teknolog varsin skapelse av wellpapp. Tipset hur man gjorde inhämtades från tidningen American Aircraft Modeler. Och det fungerade! Anskrämliga som sagt, men onekligen något udda också.

    Något att tänka på i alla fall.

    Douglas

    Kommentar


    • #7
      Douglas,

      Du är något på spåren här......och eftersom långtidsminnet ofta är bättre än korttids-dito hos oss "mogna" modellflygare, dyker minnet upp, av en rc-modell som (tror jag) presenterades i AOH för några decennier sedan......vad jag säkert minns är att den hade det fyndiga namnet "Flying Well"...!
      Fler som minns (eller förnimmer) den....?

      Men en annan strategi när det gäller försvarandet av modellflygsbudgeten inför familjetrycket, är att (om det behövs) presentera en graf som med vetenskaplig precision påvisar hur mycket som sparas via engagemang i modellflyg, kontra kostnaden av vad du ANNARS skulle ha gjort i dess ställe...!



      /Bosse

      .
      Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-11-20, 19:55 .
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #8
        Moderna "wellpapp-varianter" är väl de som Flite Test konstruerar och distribuerar byggsatser till. Annars är ju både depron och EPP moderna material för den som vill testa sina egna konstruktörs-kunskaper under julhelgen...
        Roger

        Kommentar

        Arbetar...
        X