Snart är det ju jul, och då kommer tomten med julklappar till alla snälla modellflygare. I samband med det, har jag tänkt till lite extra (och nu brakar det loss). Vi kan ju tänka oss en situation där familjens näst högsta befäl (och tillika även modellflygare), önskar sig en ny motor i julklapp för den han har är lite sliten. Illa illa, men det finns en lösning. Allt som behövs är att herr modellflygare återställer motorn så att den åter är "fit for fight". Det gör han genom att använda ett skruvstäd och en polygrip av bautamodell. Sätt den gulliga lilla motorn i det gulliga skruvstädet, och dra åt. MEN-observera!!!- ni skall VRIIIIIDA på motorn när ni drar åt skruvstädet. Annars riskerar ni att dom där runda grejerna i vevhuset deformeras, och det är ju inte bra. Gör ni det på rätt sätt, kommer motorn att ha massvis med kompression- även utan glödstift.
Gör ni det här, kommer ni att hamna i mycket bra dager hos familjens överbefälhavare. Besparingen som den restaurerade motorn innebär kan ju med fördel användas för andra ändamål. Julmat och sådant. I de fall när familjens modellflygare är osäker på hur man åstadkommer denna "fit for fight" åtgärd, så kan jag erbjuda mig att göra jobbet åt er. Ni kommer inte att känna igen motorn efteråt, jag lovar.....
Douglas
Gör ni det här, kommer ni att hamna i mycket bra dager hos familjens överbefälhavare. Besparingen som den restaurerade motorn innebär kan ju med fördel användas för andra ändamål. Julmat och sådant. I de fall när familjens modellflygare är osäker på hur man åstadkommer denna "fit for fight" åtgärd, så kan jag erbjuda mig att göra jobbet åt er. Ni kommer inte att känna igen motorn efteråt, jag lovar.....
Douglas
Kommentar