Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Bättre effekt

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Bättre effekt

    Jag söker en motor som har samma fysiska mått som en gammal tvärspolad OS Max 35, men med högre effekt.

    Ett tips- Svara INTE att det duger med en OS 35 eller OS 40 FP. Effekten räcker till, det gör den......men dessa två motortyper är på tok för breda om baken för att passa in. Samma sak med Magnum Pro 35 (eller var det 36), för bred om rumpan den också. Jag behöver alltså en ganska slank motor med minst 0.6 hästar, vikten tror jag inte spelar så stor roll. Skulle maskinen bli nostung får jag väl putta in lite bly längst bak.

    Douglas

  • #2
    Douglas,

    Jag får väl börja med att påpeka att jag inte har en aning om fästmåttet på en tvärspolad OS Max 35.....
    Är det en gammal version med svarta järnkylflänsar...?
    Och vad skall den tilltänkta motorn sitta i...?

    Många schneurleportade 25or kan säkert mäta sig med en äldre tvärspolad 35:a, så i vissa modeller skulle nog en sådan kunna fungera som ersättare på ett helt godtagbart sätt.....och de torde ha ganska beskedlig fästbredd.....

    Sedan beväpnade jag mig med skjutmått och kollade några motorer som jag har, som ligger någorlunda inom ditt sökområde:

    En Enya 29, modell 5224.
    Visserligen tvärspolad även denna, men dessa motorer är ganska potenta, och framför allt snälla och långlivade.
    Tillhör mina favoriter bland "bruksmotorerna".....
    Den har 32 mm mellan fästbockarna.

    En Super Tigre G49 Sport. En litet ovanlig ST-modell från 80-talet, med ett enkelkullager + bronsbussning.
    Den har 34 mm mellan fästbockarna.


    Klicka på bilden för större version  Namn:		Enya 29  5224.jpg Visningar:	0 Storlek:		578,2 KB ID:		7443Klicka på bilden för större version  Namn:		STG49 - 01.jpg Visningar:	0 Storlek:		191,4 KB ID:		7444
    Klicka på bilden för större version  Namn:		STG49 - 04.jpg Visningar:	0 Storlek:		669,2 KB ID:		7445


    Så detta får bli min "tvåcentare" så länge, och kanske det dyker upp fler alternativ och tankar......?

    /Bosse
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #3
      Bosse,

      OS Max 35 har smått infernaliska mått. Den är bara 30.5 mm över "rompen", och fästhålen sitter på 40.5 mm avstånd- även det över "rompen". Jag börjar tro nu att en direkt "drop-in" som ersättare blir mycket svår att få tag på. En motor som KANSKE skulle kunna fungera är den gamla HP 40 Gold Cup, och jag ägde en sådan (ny i kartong) för läääääänge sedan. I ett anfall av hjärnsläpp sålde jag den, och jag har ångrat det sedan dess.

      Återstår så bara det otrevliga. Plocka ut motorn (doable), plocka ut motorbocken (doable), sätt in en större motorbock (knepigt) för en större motor. Gillar det inte, men blir nog tvungen att göra det.

      Modellen är en gammal Model Tech ARF av en Piper Cherokee, och den väger bly av någon anledning. Klädseln är Solartex, men såååååhimla tungt är ju inte Solartex. Det var nog så att koreanerna köpte billigaste möjliga balsaträ.

      Douglas

      Kommentar


      • #4
        Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
        OS Max 35 har smått infernaliska mått. Den är bara 30.5 mm över "rompen"...
        Det duger med en OS 35AX

        https://www.os-engines.co.jp/english...aft/sunpoh.htm

        Eller för den delen en äldre OS32F eller SX

        Kommentar


        • #5
          David,

          Du verkar ha prickat rätt. Både bredd och längd verkar stämma (bredden i alla fall) med min OS Max 35. Vet inte om längden avviker, men om den gör det är det inte mycket.

          Jahapp…...mysteriet löst. Kraftpaketet OS 35 AX fixar det, men abra kadabra vilken dyr motor. Men smakar det så kostar det, och kanske att Kineserna nu börjar ta betalt också. Shit happens….

          Douglas

          Kommentar


          • #6
            Om Bosses mått 40,5 hålavstånd gäller så borde väl OS 40/46 LA funka?
            Inte för att de är överdrivet vassa men de finns ju relativt lätta att köpa.

            www.modellflygnytt.se/mv.html

            Kommentar


            • #7
              +1 för OS 32SX. Den verkar passa i princip rakt av, med undantag för fästhålen.

              https://www.pb-modelisme.com/Moteur/...2_SX_MX_78.jpg (visserligen marinversionen men vevhuset bör ha samma mått).

              En trevlig och rätt vass motor.

              Kommentar


              • #8
                Kanske rent av OS 25 AX räcker till (den verkar ha samma yttermått som 35AX), de nyare AX motorerna är ju ena riktiga krutpaket:
                Alla yttermått finns i PDF filen Roger gav länk till.
                35AX: ca 1,32 hk vid 16000 varv/min, 280 gram, med ljuddämpare ytterliggare 83 gram.
                25AX: ca 0,81 hk vid 16000 varv/min, 275 gram, med ljuddämpare ytterliggare 83 gram.
                Jämför gamla OS MaX 35 S RC: se spec inkl mått från gammal Graupner katalog 1977 i bilden nedan.
                /Bo


                Klicka på bilden för större version  Namn:		OS_Max_S35RC.jpg Visningar:	0 Storlek:		308,3 KB ID:		7475
                Senast redigerad av bem ; 2019-11-06, 15:17 .
                Karlstads MFK

                Kommentar


                • #9
                  Det slutade med att jag beställde en OS 35 AX. Nu kommer jag inte att köra den på maxvarv, långt ifrån. Effekten på 12 000 varv eller så torde både räcka till och bli över. "Man kan ju alltid dra av på gasen", jag vet det- och det lär nog bli nödvändigt. Sådär lagom trevligt att kombinera modellflyg med avancerade ballistiska experiment.

                  Lite märkligt är det ju om man tänker efter. OS Max 35 R/C var ju en gång i tiden helt acceptabel som kraftkälla, men det var då det. Idag gäller tydligen endast obegränsat vertikalstig, och inget annat. Liiite synd är det, för att så att säga "flyga på vingen" är ju ganska trevligt tycker jag.

                  Hur som......jag sökte efter en ersättningsmotor (en "drop-in") med högre effekt, och fick tips på en sådan. Det här kommer att fungera.

                  Douglas

                  Kommentar


                  • #10
                    Vi hade en kille i klubben på mitten av 1970-talet som jag då var med i som hade en Robbe Puma (högvingad skevroderkärra) med en OS Max 35RC i och den motorn var rätt "trött" kommer jag ihåg. Väsnas kunde den rätt bra trots ljuddämpare, men den blev lätt överhettad trots att den satt nästen öppet i nosen på planet (dock var en spinner monterad). En annan kille hade lite senare en Robbe Puma med en OS 10 cc (var väl den där OS Max H 60 F RC med svart topp vill jag minnas) och då blev det sprutt i planet så det räckte och blev över, då blev det övermotorisering istället, men det gick bra ändå. Lätta på "pedalen" går ju alltid. Kul var det i alla fall att se de där Puma planen flyga, men det var bra länge sen nu. Säkert många som kommer ihåg Robbe Puma, det var rätt populärt plan som flög bra.
                    /Bo
                    Karlstads MFK

                    Kommentar


                    • #11
                      Bo,

                      Den 10 cc motorn "Black Head" Du såg var förmodligen en OS H60 FGR. FGP var vad man kallade "Gold Head". Bra motorer då, men aningen slöa med dagens mått mätt. OS Max 35 R/C hade väl inga överhettningsproblem vad jag minns, om den satt öppet. Verkar som om den motorn Du såg var defekt på något sätt. Men något kraftpaket var den ju inte, inte ens i "normala" fall. Minnesbilden jag har är att motortypen också var ganska tyst.

                      Douglas

                      Kommentar


                      • #12
                        Ville bara lämna mitt första intryck av min nya OS 35 AX. Motorn kom idag med posten. En imponerande skapelse, som har jättemycket kompression även utan glödstift. Det ni!!!

                        Kommentar


                        • krvn
                          krvn Kommenterade
                          Redigering av en kommentar
                          Hej Douglas

                          Har du provkör 35:an ännu?
                          Jag köpte en i våras och har den i en Bingo av BG.
                          Har kört den en hel del I sommar, men den går väldigt "fett" i mellanregistet.
                          Var nyfiken på om din också gör det.

                          //Krister

                      • #13
                        Var försiktig med det, man bör inte vrida runt motorn utan att ha ett glödstift i.

                        OS brukar annars vara försiktiga med sina ABN motorer när det gäller hur tajta de får vara vid övre vändläget, i FP modellerna blev det "för bra" och där kan nickel lagret ramla av. När det händer så brukar det börja vid just det övre vändläget....

                        Kommentar

                        Arbetar...
                        X