Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Piezo-tändning

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Piezo-tändning

    Hej,

    Enkelt uttryckt: Man "bankar på en kristall" och utvinner elektrisk spänning, t.ex. i form av gnistor.....

    I kvartskristaller (utan symmetricentrum) råder i grunden lugn och ro, eftersom de positiva och negativa laddningarna tar ut varandra och gör den neutral.
    Ge kristallen en liten smäll (komprimering), och oreda skapas i den rådande symmetrin och den tillfälliga assymetrin alstrar då en spänning.....uppenbarligen en ganska hög spänning, som kan överbrygga ett gnistgap......

    Klicka på bilden för större version

Namn:		Piezo.png
Visningar:	650
Storlek:		29,3 KB
ID:		7053

    Så här fungerar vissa cigarettändare, braständare och många slags tändare av gasolapparater m.m, välkända i vårt vardagsliv, och tekniken är vad jag förstår mycket gammal....
    Man tänker genast: Wow...inga batterier, få komponenter, låg vikt osv....skulle man inte kunna använda denna teknik i tändsystem för förbränningsmotorer....?

    Och uppenbarligen har någon tänkt till, och faktiskt gjort detta.
    Nedanstående filmsnutt visar en liten gasdriven motor som använder piezoelektrisk tändning....

    https://www.youtube.com/watch?v=kryskUNOX5M

    Men motorn är lågvarvig, och behöver säkert inte "gå många mil" under sin livstid osv.....så här finns säkert svaga punkter och nackdelar som jag inte känner till.......men anar......
    Om detta vore lika lätt som det ser ut, borde ju denna teknik vara väletablerad i småmotorvärlden för länge sedan.......

    Hur som helst intressant.
    Gömmer sig mer kunskap och erfarenheter om detta någonstans "härute"....? (Själv vet jag mycket litet om detta, men är nyfiken...)
    Alla funderingar är välkomna...!
    ...så där lagom vintage...

  • #2
    Hej på er!
    Mitt första inlägg här gäller Piezo-tändning.
    Det finns ju redan ett svenskt tändsystem, som bygger på piezo-tändning; eller fanns.
    Problemet är att i praktiken, så behövs en viss effekt för att tända.
    Det går inte åt mycket effekt för att tända en bensin-luft blandning. Det räcker med en piezognista.
    Problemet kommer, när det blir läckströmmar, som "blött tändstift" "sotigt tändstift".
    Då blir det ingen gnista i tändgapet, eftersom energin läcker bort i sotet!
    Det är samma problem med kondensatortändning i viss mån.
    Det krävs en viss storlek på kondensatorn, för att det skall gnistra, även med lite sot på tändstiftet.
    Ett riktigt bra tändsystem skall slå mer än en gnista i snabb följd.
    Ja, detta är mina små kunskaper och erfarenheter i ämnet.
    Så, tändning på.

    Kommentar


    • #3
      Hej Nitrohybrid, och välkommen till forumet...!

      Ja, det du nämner, dvs låg energinivå, tycker jag räcker som argument mot en bredare användning av den här tekniken.....
      Och någon bred användning har vi ju heller inte sett......men pga sin enkelhet är det ändå intressant på sitt sätt.
      En viss potential inom smalare specialområden kan man ju tänka sig....

      /Bosse
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar

      Arbetar...
      X