Hej,
Enkelt uttryckt: Man "bankar på en kristall" och utvinner elektrisk spänning, t.ex. i form av gnistor.....
I kvartskristaller (utan symmetricentrum) råder i grunden lugn och ro, eftersom de positiva och negativa laddningarna tar ut varandra och gör den neutral.
Ge kristallen en liten smäll (komprimering), och oreda skapas i den rådande symmetrin och den tillfälliga assymetrin alstrar då en spänning.....uppenbarligen en ganska hög spänning, som kan överbrygga ett gnistgap......
Så här fungerar vissa cigarettändare, braständare och många slags tändare av gasolapparater m.m, välkända i vårt vardagsliv, och tekniken är vad jag förstår mycket gammal....
Man tänker genast: Wow...inga batterier, få komponenter, låg vikt osv....skulle man inte kunna använda denna teknik i tändsystem för förbränningsmotorer....?
Och uppenbarligen har någon tänkt till, och faktiskt gjort detta.
Nedanstående filmsnutt visar en liten gasdriven motor som använder piezoelektrisk tändning....
https://www.youtube.com/watch?v=kryskUNOX5M
Men motorn är lågvarvig, och behöver säkert inte "gå många mil" under sin livstid osv.....så här finns säkert svaga punkter och nackdelar som jag inte känner till.......men anar......
Om detta vore lika lätt som det ser ut, borde ju denna teknik vara väletablerad i småmotorvärlden för länge sedan.......
Hur som helst intressant.
Gömmer sig mer kunskap och erfarenheter om detta någonstans "härute"....? (Själv vet jag mycket litet om detta, men är nyfiken...)
Alla funderingar är välkomna...!
Enkelt uttryckt: Man "bankar på en kristall" och utvinner elektrisk spänning, t.ex. i form av gnistor.....
I kvartskristaller (utan symmetricentrum) råder i grunden lugn och ro, eftersom de positiva och negativa laddningarna tar ut varandra och gör den neutral.
Ge kristallen en liten smäll (komprimering), och oreda skapas i den rådande symmetrin och den tillfälliga assymetrin alstrar då en spänning.....uppenbarligen en ganska hög spänning, som kan överbrygga ett gnistgap......
Så här fungerar vissa cigarettändare, braständare och många slags tändare av gasolapparater m.m, välkända i vårt vardagsliv, och tekniken är vad jag förstår mycket gammal....
Man tänker genast: Wow...inga batterier, få komponenter, låg vikt osv....skulle man inte kunna använda denna teknik i tändsystem för förbränningsmotorer....?
Och uppenbarligen har någon tänkt till, och faktiskt gjort detta.
Nedanstående filmsnutt visar en liten gasdriven motor som använder piezoelektrisk tändning....
https://www.youtube.com/watch?v=kryskUNOX5M
Men motorn är lågvarvig, och behöver säkert inte "gå många mil" under sin livstid osv.....så här finns säkert svaga punkter och nackdelar som jag inte känner till.......men anar......
Om detta vore lika lätt som det ser ut, borde ju denna teknik vara väletablerad i småmotorvärlden för länge sedan.......
Hur som helst intressant.
Gömmer sig mer kunskap och erfarenheter om detta någonstans "härute"....? (Själv vet jag mycket litet om detta, men är nyfiken...)
Alla funderingar är välkomna...!
Kommentar