Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

problem med ett 8 år gammal ASP .52 fyrtakt motor

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • problem med ett 8 år gammal ASP .52 fyrtakt motor

    Hej alla
    i lördags ville jag (eller försökte) att flyga igen min Kyosho Stearman med en gammal (8 år) ASP .52 fyrtakt motor i den, men det gick inte, då började jag att köra alla möjliga justering av motorn inställning enligt fabriken instruktioner...

    jag beskriver i sekvens ordning nere:

    1- ta bor glödstift = test av glödstift = OK
    2- monterar glödstiftet.
    3- startar motorn = motorn startar ren OK.
    4- "lyssnar" på låg varvtal (tomgång) = han går OK.
    5- gassar full, justerar bränsle nål för får max effekt på hög varv = OK.
    6- dra ner gas spaken = motor stannar

    åtgärdas = 1) bytte av alla bränsletank slangen 2) bytte av tändstift på nytt 3) skaffade ny bränsle soppa (alltid på 10% nitro, Rapicon)

    startar hela sekvens från ovan igen....

    Motor går "ok" på tomgång en lite stund och sedan bara .....stannar.....

    Sen på lördag testade jag ute på fältet och försökte lyfta i luften modellen

    - På fullgas = motorn verkade att ger "full effekt" (drag)
    Taxat och körde på full gas för att starta, och snart insåg jag att modellen hade inga "kraft" för att lyfta för marken även att motorn "låtas" på full, men:

    1 - modellen lämnade marken väldigt besvärligt (kändes som "tung" och "seg" )
    2- efter några meter upp i luften, dragit ner gas spaken, till mitten = MOTORN STOPP !!
    3 - lyckades att segla ner till banan igen och landade lite hårt.
    4 - fick vikta landningsställ bara.

    Så, sammanfattning av min scenario från lördags är följande:

    identifierade två problem:

    A) att motorn bara stannar efter en lite stund på tomgång på marken
    B)att motorn låter som ger full effekt, men i luften verkade att han hade ingen "kraft" för att lyfta upp modellen från marken (även att förgasaren ventilen var hel öppnad).

    måste jag montera ner förgasaren och rengöras ?
    bytt av propellern? (även att förra året har flugit med samma konfiguration).
    motorn är sliten ?

    köp nya motor ? :-(

    vad tycker ni ?

    behöver lite hjälp med tipsen

    tack så mycket
    mvh
    Hugo





  • #2
    Är inte bekant med ASP 4c, men tror ändå att problemet beror på ventilerna. Det räcker inte med att bara titta på dessa, de måste monteras loss och misstänker jag, behöva rensas från sotrester. Kolla även ventilsätena när Du ändå håller på.

    Douglas

    Kommentar


    • #3
      Instämmer med ovanstående, och lägger till ännu en möjlig orsak till problemet:
      När du bytte stift, kanske du råkade byta till ett stift med olämpligt värmevärde....???

      /Bosse
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • piloten
        piloten Kommenterade
        Redigering av en kommentar
        Hej Bosse,
        jag körde hela tiden på OS fyrtakt "F" typ på stiften.

    • #4
      Har haft liknande problem med en ASP 91, det visade sig att Rapicon bränslet var orsaken, efter byte till egenblandad soppa med Aerosynth/nitro gick den som en klocka. Vet att även andra har haft problem med Rapicon på vissa motorer.

      Kommentar


      • piloten
        piloten Kommenterade
        Redigering av en kommentar
        Mycket intressant Lennu52, den här alternativet har jag inte testa än, hmmm, körde du på 10% nitron in din egenblandad ?

    • #5
      Prova att göra ren förgasaren,ta bort högfartsnålen och lågfartsnålen
      blås med luft

      Du skrev att du ställer in högfartsnålen okej, men lågfarten är ju lika viktigt,

      När motorn går på tomgång att den svarar med en gång när du drar på fullt,

      Kommentar


      • #6
        Ja det var 10% nitro i både rapiconen och den egenblandade(15% Aerosyntholja), är ju inte säkert att detta är problemet med din motor men kan vara värt att prova, jag testade igen med rapiconsoppan och fick samma problem så det var utan tvekan det som var problemet. Andra motorer har funkat utan problem med rapicon.

        Kommentar


        • #7
          Hade samma problem med min ENYA 80 4C ( som är säkert ca 30-40 år gammal ) . Ventiljustering och nu går den som en klocka ! Men som andra skriver , det skadar ALDRIG att rensa förgasaren OCKSÅ !
          Senast redigerad av jarek996 ; 2019-09-02, 20:19 .

          Kommentar


          • #8
            Hej igen

            tack Jarek996 och Kawa ! för tipsen
            jag ska försöka tar ut förgasaren och blåsa lite den med luften, (har inga kompressor hemma)
            detta borde fixa problemet med att motorn stannar på låg tomgång

            och den andra problemet med att motor på full gas bara ger kraft effekt som bara "halva gas" , borde fixas via att testa med Aerosynth soppa (10%) som är säljs på http://www.mbs-rcmodels.se/

            jag ska testa detta och återkommer

            ************************************* TACK allihopa för hjälpen med tipsar......

            Kommentar


            • #9
              Hej allihopa
              nu kommer kortare rapport om test som jag utförde efter åtgärder gällande motorn:

              Ny Scenarion:

              * Har köpt soppa Aerosynthect 10 från MBS-modelen i Herrljunga
              * bytt tändstiften (igen) till ett ny av typ F från OS
              * Har rengöras (efter nermontering av hela förgasaren) i bensin och lufttryckt blås
              * ny bränsleslangen

              +++ DÅ : justerade båda nålar (hög/låg) efter fabriken inställning, enligt PDF dokument +++++

              -- Monterade motorn i planet och tankade.

              1) startat motorn : motorn startade = ok.
              2) justering av full gas (hög) nålen = ok.

              Resultat = motorn låter "pigg" och lovande på full gas.

              3) reducerar till tomgång = motorn stannade
              4) omjustering av låg nålen lite. starta om motorn. = ok
              5) full gas och sedan lagg ner till tomgång = ok
              6) motorn går okej en BARA ett par minuter då stannar = NOK
              7) startade om motorn = ok.
              8) låta bara på medium gas (spaken i mitten) = motor går en eller max två minuter då stannar

              vet inte vad mer man skulle kunna göra....

              Jag verkligen våga att testa flyga modellen under den här scenario....

              tips ?

              Kommentar


              • #10
                Kanske prova att köra motorn i "provbänk" så monteringen av motorn i modellen inte kan påverka?
                Sen skulle jag nog hädanefter bara ändra en sak åt gången och sen testa. Ändrar man på flera saker samtidigt kan det bli svårare med felsökningen och hitta orsaken.

                /Bo
                Senast redigerad av bem ; 2019-09-11, 15:30 .
                Karlstads MFK

                Kommentar


                • piloten
                  piloten Kommenterade
                  Redigering av en kommentar
                  Hej Bo, och tack för svaret
                  ska börja att bygga hemma en sådan "provbänk" nu i helgen, och se vad det blir. Jag behöver en sån faktiskt

              • #11
                Jahapp, så kan det gå.....och ingenting verkar hjälpa. Då föreslår jag att Du kollar ventilerna (glappet), för båda ventilerna. Tillåtet glapp bör anges i instruktionsmanualen. Har du inte kvar manualen, så kan Du gissningsvis kolla så att de glapp du har är mellan 0,04 mm upp till 0,1 mm. Eller så använder Du bara bladmåtten Du fick med motorn. ett tunt och ett tjockt. Det tunna skall kunna föras in i gapet, men inte det tjocka.

                Har motorn använts år efter år, skulle det inte förvåna att om ventilerna har sotat igen- trots syntetolja. Men då krävs det att Du plockar isär motorn för att kunna ta loss ventilerna, och det är kanske inte så lätt. Men om du gör det, så kommer Du att se sotbildningen på en gång om det är det som är problemet. Sedan finns ju möjligheten att motorn är nedsliten om Du varvar den för mycket. Maxvarv bör ligga under 10 000, även i luften. Mer än så, och kamaxeln tar stryk. Det går att se på kamaxeln genom att granska kamloberna. Är de skinande blanka, har motorn körts för hårt, då återstår bara byte av kamaxel.

                Douglas

                Kommentar


                • piloten
                  piloten Kommenterade
                  Redigering av en kommentar
                  Tjena Douglas och tack för svaret
                  hmmmm....jag undrar bara en sak....nu är vintern nära, och mentanol flyg blir ingenting framöver, vågar (eller hinner) du att kolla in min motorn ? om jag skickar den via post ? ..bara fundering....
                  A propå bladmåtten, jag fick ingenting i kartong låda. (som anser vara "originalet")
                  tack igen.
                  Hugo.

              • #12
                Fler som har haft liknande problem med Asp 52 fyrtakt,

                Se om det finns nått läsbart

                Nån här som vet grundinställningarna på nålarna för hög och lågvarv på en ASP FS 52 AR fyrtakts metanol motor. jag får den inte att gå bra,får inte upp nåt riktigt bra varv på den. går orent.

                Kommentar


                • #13
                  Hugo,

                  Visst kan jag ta mig en titt, men jag lär nog inte plocka isär motorn i någon större utsträckning, saknar all erfarenhet av ASP. Men ventilspelen kan jag nog justera, liksom ta en titt på kamaxeln- men utan att plocka ur den. Nu har jag inte bladmåtten från ASP, utan endast bladmåtten från OS. Så- jag kan se till att ventilspelen blir enligt OS standard, och förhoppningsvis räcker det. Annars så tror jag även att en motorkunnig medlem i klubben Din kan göra samma sak. Men visst, jag kan ta en koll. Skicka mig ett PM så får Du min adress.

                  Douglas

                  Kommentar


                  • piloten
                    piloten Kommenterade
                    Redigering av en kommentar
                    Hej Douglas !
                    och tack igen
                    har funderat igen över saken och hela bilden scenarion, Douglas, jag tror att motorn är helt nedsliten, och tror att vi lägga ner detta, och passa på igen att tacka dig för dina tips och hjälp, men eftersom snart kommer detta 69nyare att fylla år (50 år!) , jag ska önska mig som present en nytt O.S FS-62V , beställ kommer snart
                    https://www.hab.se/tillbehor-verktyg...glod/os-fs-62v
                    tack Douglas
                    mvh
                    Hugo

                • #14
                  Hej!
                  Visst kan motorn vara sliten (då talar vi om kolvringen mot cylindern) men först tycker jag du ska prova lite till.
                  Lite tips!
                  1. Vilken propellerstorlek använder du? Du bör köra med 12x6 APC , RAM eller Graupner G -sonic, det är de bästa propellrarna prestandamässigt. Undvik alltid Master A då de är de sämsta propellrarna på marknaden..
                  2. Att köra med 15% syntetolja fungerar nog men har motorn blivit lite sliten så kör gärna på soppa innehållande lite ricinolja eller kör med 20% ricinolja och 5-10% nitro, det är en soppablandning som alltid funkar i alla glödstiftmotorer.
                  3. bränsletanken ska sitta så nära motorn som möjligt och monteras så att mitten på tanken är i nivå med förgasarens nålrör när planet står i våg. Mycket viktigt! Tanken får heller inte vara för stor. Lagom tank till din motor är 6-8oz eller 160-240cc -Inte större, då motorn inte kan kompensera för den minsking av trycket som sker då tanken töms. Helst ska du också använda tryckmatning.

                  Vill du ställa ventilerna så ska dessa ställas när motorn är kall! Ventilspelet ska vara som minst 0,04mm ! Men felaktigt ventilspel är inte orsaken till att din motor inte går bra.

                  Vill du ha hjälp med att få motorn att gå så kan jag hjälpa dig.
                  Hälsningar!
                  Jan Karlsson
                  Tel: 0736-973107

                  Kommentar


                  • piloten
                    piloten Kommenterade
                    Redigering av en kommentar
                    Hej Jan !! ursäkta att det tog lite att svara på detta, men jag ska skaffa en sådan "test bordet" för att köra motorn in i garagen, och ska prova med dina tips, speciellt med att bränsletanken och soppan och så vidare, tack så mycket för tipsen igen.

                • #15
                  Ang krånglig motor jag har haft likn problembild och fann en läckande tank så kolla att din tank är ok. Man behöver inte heller kräva jättelång o låg tomgång lycka till Med vänlig hälsning, Marcus

                  Kommentar

                  Arbetar...
                  X