Hej alla
i lördags ville jag (eller försökte) att flyga igen min Kyosho Stearman med en gammal (8 år) ASP .52 fyrtakt motor i den, men det gick inte, då började jag att köra alla möjliga justering av motorn inställning enligt fabriken instruktioner...
jag beskriver i sekvens ordning nere:
1- ta bor glödstift = test av glödstift = OK
2- monterar glödstiftet.
3- startar motorn = motorn startar ren OK.
4- "lyssnar" på låg varvtal (tomgång) = han går OK.
5- gassar full, justerar bränsle nål för får max effekt på hög varv = OK.
6- dra ner gas spaken = motor stannar
åtgärdas = 1) bytte av alla bränsletank slangen 2) bytte av tändstift på nytt 3) skaffade ny bränsle soppa (alltid på 10% nitro, Rapicon)
startar hela sekvens från ovan igen....
Motor går "ok" på tomgång en lite stund och sedan bara .....stannar.....
Sen på lördag testade jag ute på fältet och försökte lyfta i luften modellen
- På fullgas = motorn verkade att ger "full effekt" (drag)
Taxat och körde på full gas för att starta, och snart insåg jag att modellen hade inga "kraft" för att lyfta för marken även att motorn "låtas" på full, men:
1 - modellen lämnade marken väldigt besvärligt (kändes som "tung" och "seg" )
2- efter några meter upp i luften, dragit ner gas spaken, till mitten = MOTORN STOPP !!
3 - lyckades att segla ner till banan igen och landade lite hårt.
4 - fick vikta landningsställ bara.
Så, sammanfattning av min scenario från lördags är följande:
identifierade två problem:
A) att motorn bara stannar efter en lite stund på tomgång på marken
B)att motorn låter som ger full effekt, men i luften verkade att han hade ingen "kraft" för att lyfta upp modellen från marken (även att förgasaren ventilen var hel öppnad).
måste jag montera ner förgasaren och rengöras ?
bytt av propellern? (även att förra året har flugit med samma konfiguration).
motorn är sliten ?
köp nya motor ? :-(
vad tycker ni ?
behöver lite hjälp med tipsen
tack så mycket
mvh
Hugo
i lördags ville jag (eller försökte) att flyga igen min Kyosho Stearman med en gammal (8 år) ASP .52 fyrtakt motor i den, men det gick inte, då började jag att köra alla möjliga justering av motorn inställning enligt fabriken instruktioner...
jag beskriver i sekvens ordning nere:
1- ta bor glödstift = test av glödstift = OK
2- monterar glödstiftet.
3- startar motorn = motorn startar ren OK.
4- "lyssnar" på låg varvtal (tomgång) = han går OK.
5- gassar full, justerar bränsle nål för får max effekt på hög varv = OK.
6- dra ner gas spaken = motor stannar
åtgärdas = 1) bytte av alla bränsletank slangen 2) bytte av tändstift på nytt 3) skaffade ny bränsle soppa (alltid på 10% nitro, Rapicon)
startar hela sekvens från ovan igen....
Motor går "ok" på tomgång en lite stund och sedan bara .....stannar.....
Sen på lördag testade jag ute på fältet och försökte lyfta i luften modellen
- På fullgas = motorn verkade att ger "full effekt" (drag)
Taxat och körde på full gas för att starta, och snart insåg jag att modellen hade inga "kraft" för att lyfta för marken även att motorn "låtas" på full, men:
1 - modellen lämnade marken väldigt besvärligt (kändes som "tung" och "seg" )
2- efter några meter upp i luften, dragit ner gas spaken, till mitten = MOTORN STOPP !!
3 - lyckades att segla ner till banan igen och landade lite hårt.
4 - fick vikta landningsställ bara.
Så, sammanfattning av min scenario från lördags är följande:
identifierade två problem:
A) att motorn bara stannar efter en lite stund på tomgång på marken
B)att motorn låter som ger full effekt, men i luften verkade att han hade ingen "kraft" för att lyfta upp modellen från marken (även att förgasaren ventilen var hel öppnad).
måste jag montera ner förgasaren och rengöras ?
bytt av propellern? (även att förra året har flugit med samma konfiguration).
motorn är sliten ?
köp nya motor ? :-(
vad tycker ni ?
behöver lite hjälp med tipsen
tack så mycket
mvh
Hugo
Kommentar