Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Val av glödstiftsmotor

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #16
    Hej,
    Ja Enya är (var) inte så dumma de heller, har själv haft några stycken (.29, .35 och .45), allihop 2-takt med ljuddämpare.
    Lärde mig ju flyga med en Enya 5cc (0.29) glidlagrad med ljuddämpare. Läckte visserligen olja som ett såll genom glidlagret och visst spruta det bränsle från förgasaren men den gick som en klocka och throttla rätt bra trots detta. 6 cc:arn (35:an) och 7,5 cc (.45:an) hade istället för glidlager kullager och gick mer lent. Enya 60 II RC var en riktig höjdare på slutet av 1960-talet. Amerikanen Phil Kraft blev världsmästare i konstflyg 1967 på Korsika med sin Kwik-Fli II med Enya 60 II RC.
    Japanen Tsugutaka Yoshioka blev världsmästare i Konstflyg 1973 i Italien med sin Blue Angel med Enya 60 III B RC (med YS positive pressure bränslepump med förgasare).
    Sen tog väl Webra mer eller mindre över tronen som drivkälla för konstflygarnas plan på 1970-talet. Själv körde jag dock Rossi 61 med pipa i mina konstflygplan då eftersom jag inte hade råd med Webra med pipa.

    /Bo
    Karlstads MFK

    Kommentar


    • #17
      Började också min RC-flygarkarriär med en Falcon 56 med en glidlagrad Enya .35 i nosen. Sen blev det mest Webra för min del och så småningom även nån OS, KB och HP.
      Men idag är det elflyg til 100 %. Skönt att slippa oljedroppet i bilen...
      Roger

      Kommentar


      • #18
        Ursprungligen postat av Snart i luften Visa inlägg
        Bensinmotorer är nytt för mig. Hur går det till att starta, driva och stoppa dem? Sitter tändkabeln på hela tiden? Behövs det strömförsörjning till tändsystemet (borde ju vara så eller har den magnet som en moped)?
        Ja, både förr och nu strömförjs tändsystemen med batteri, men........

        Magnettändning - litet kuriosa
        På 80-talet saluförde engelsmannen Jim Shelley ombyggnadssatser, som konverterade glödstiftsmotorer till bensindrift och magnettändniing.
        Motorns fronthus byttes ut till en enhet som innehöll hela magnetapparaten, med brytarspetsar och allt. Den reglerbara förtändningen kopplades till gasreglaget.
        Bilden visar en OS 4-taktare som konverterats.
        Hävarmen som sticker fram bakom cylindern är en ventillyftare (!) som kunde regleras med servo, vilket möjliggjorde omstart i luften (!) genom dykning/dekompression....
        Ombyggnadssatsen kallades "Minimag".


        Klicka på bilden för större version

Namn:		Minimag 0001.jpg
Visningar:	858
Storlek:		1,16 MB
ID:		6428


        Kanske litet ovidkommande för trådens ämne, men kan ändå vara värt att visa.....


        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • #19
          Enya's modernare motorer med AAC och ABC teknik är riktigt fina, de betecknades med CX. Tyvärr så verkar det inte tillverkas så mycket numera, varken ifrån Enya eller OS.
          Förut så var det enkelt att köpa Enya motorer ifrån Steve Webb i England eller direkt ifrån Enya, men om man kikar på Enya's hemsida så finns inget i lager nuförtiden...

          Motorer och delar till OS nämdes tidigare, det finns rätt så mycket hos Model-Craft men man behöver veta artikelnumret för att hitta det på hemsidan. Då funkar det bra med deras sökfunktion.

          OS hemsida verkar nedlagd men det mesta av informationen går att komma åt här: Wayback machine
          Senast redigerad av Cox ; 2019-09-01, 10:36 .

          Kommentar


          • #20
            Jadu Snart i Luften,

            Här fick du goda råd minsann. Kanske blev det liiite förbryllande också. Men tolkar jag Dig rätt söker du tips angående en sorts nystart "klassisk stil". När det gäller förbränningsmotorer, har de bästa redan tillverkats anser jag. Exempelvis Super Tigre "Blue Head" från 70-talet. Motorn som man inte kunde slita ut om man inte medvetet misshandlade den. Kanske inte ett krutpaket med dagens mått mätt, men ack så seglivad. Problemet är förstås att få tag på en, och då gäller bara nätet. Andra fina klassiker är OS Gold Head somt OS Black Head, men då blir det nätet då med. Eller om någon klubbmedlem har någon dylik, och om denne klubbmedlem kan tänka sig att sälja motorn (inte troligt).

            Modellen då? Vill du inte bygga från ritning, finns ju alltid möjlighet att inhandla en klassisk byggsats. Varning bara för Sterling samt Berkeley. Dessa fabrikat av byggsatser gör män av pojkar (alternativt sura gubbar av unga män). De är alltså snudd på infernaliska att bygga. Å andra sidan (positiva aspekten)

            - De bygger karaktär
            - De förhöjer eller förbättrar förhoppningsvis nivån på den egna impulskontrollen
            - De ger praktisk insikt i begreppet tålamod

            Så vissa positiva saker finns det ju faktiskt. Lycka till i alla fall.

            Douglas

            Kommentar


            • #21
              Hej!
              Tjeckiska MVVS finns fortfarande kvar! Alla glödare i ABC utförande. Har flera om nån är intresserad. Bensinmotorer i all ära men en glödare är ju betydligt enklare att handha och luktar gott. Bensin luktar inge vidare...

              Kommentar


              • #22
                Ja, MVVS skall inte glömmas bort i det här sammanhanget.....själv har jag bra erfarenhet av dem.
                Här är min gamla Smog Hog, av legendaren Howard Bonner.
                Ett bygge i "klassisk stil" (för att citera Douglas).
                Den försågs med en 6,5 cc MVVS 40. Detta exemplar var ursprungligen avsett för lin-stunt, men med förgasare och ljuddämpare från Super Tigre, blev det en utmärkt rc-motor.
                En slitstark och "ärlig" motor med bra prestanda....

                /Bosse

                Klicka på bilden för större version  Namn:		Smog Hog 01b.jpg Visningar:	0 Storlek:		139,0 KB ID:		6492
                Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-09-03, 12:31 .
                ...så där lagom vintage...

                Kommentar


                • #23
                  En Smog Hog…..ujujujuj, Bosse- Du är min hjälte. Ser ut att vara välbyggd också. Men varför satte du inte in en diesel? PAW har ju stora dieslar, eller varför inte en rysk 5cc "Kometa"? Men, ryska vidundret saknar trottel, i varje fall gör min det. Den lär nog även vibrera ganska rejält, så jag har lättat litet på stålskivan vid vevaxeltappen. Inte så mycket kanske, men några gram blev det säkert. Denna Kometa har annars inte en tillstymmelse till motvikt för kolv/vevstake. Min Kometa har fått en ljuddämpare också, en av gamla KÖ genomströmningsdämparna. Fick tag på en som passar precis. Man skall ha tur ibland.

                  BRA bygge denna Smog Hog, mycket bra.

                  Douglas

                  Kommentar


                  • #24
                    Tack Douglas för de varma orden...!....ja, den här kärran var kul att bygga och flyga.....
                    Om jag med Smog Hogen skulle ha gått "all the way" med stiltrogenheten, skulle den förstås ha fått en samtida Veco 35 i nosen....den skulle Mr Bonner ha gillat....!....eller vad sägs om en Merco 49....?

                    Normalt brukar jag "förbruka" mina modellflygplan, men Smog Hogen är den enda modellen som jag någonsin har har sålt, i ett anfall av "utrymmesångest"...!
                    Detta trots att denna kärra flög mycket fint och beredde mycket glädje.....med sina 187 cm spännvidd var den skrymmande, och mina futtiga tillgängliga kvadratmetrar (eller kubikmetrar) kröp allt närmare något slags "kritisk massa", och något måste göras för att möjliggöra framtida projekt...
                    Så jag sörjer faktiskt Smog Hogen litet grand, trots att jag - långsiktigt - känner att det...kanske...ändå var rätt att avyttra den....hmmm.....

                    Klicka på bilden för större version  Namn:		Smog Hog 2.jpg Visningar:	0 Storlek:		130,9 KB ID:		6511

                    (Jag noterar att Outerzone "snott" mina bilder av Smog Hogen.......men det bjuder jag på......)

                    /Bosse
                    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-09-04, 11:08 .
                    ...så där lagom vintage...

                    Kommentar


                    • #25
                      Jag undrar om det går att få tag på glödstift till mcoy 5 ca 0,5-1 ccm från 60-talet någon som vet?

                      Kommentar


                      • #26
                        Du kan höra med Meccoa, men de ser ut att vara slut: https://www.mecoa.biz/shopdisplayproducts.asp?id=81

                        Om man är desperat så kan man också köra med en adapter till ett vanligt glödstift, men då tappar man mycket effekt, en minskning med ca 1000-1500rpm brukar det tyvärr kunna bli.
                        Finns här: http://www.mecoa.com/acc/adaptors/index.htm

                        Om du har tillgång till en svarv så är det annars ganska så enkelt att konvertera till en Turbo plug, då slipper man att tappa effekt och har ett stort urval av värmetal dessutom att välja ibland. Här är en topp till en Cox .049 som jag har "konverterat":

                        Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0142.jpg
Visningar:	544
Storlek:		247,2 KB
ID:		7344
                        Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0158.jpg
Visningar:	538
Storlek:		138,7 KB
ID:		7345
                        Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0153.jpg
Visningar:	548
Storlek:		242,5 KB
ID:		7346
                        Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0150.jpg
Visningar:	588
Storlek:		264,5 KB
ID:		7347

                        Kommentar


                        • Paulowe
                          Paulowe Kommenterade
                          Redigering av en kommentar
                          tack bra tips .

                      • #27
                        Paulowe,

                        Just den glödinsatsen verkar vara väldigt svår att hitta.
                        Hos Mecoa och andra firmor finns det gott om glödtoppar till Cox, K&B och andra, men just den här McCoy-insatsen verkar lysa med sin frånvaro överallt.
                        Du får kolla Ebay regelbundet, och googla då och då på McCoy .049 glow head eller glow insert, osv och hoppas på tur.

                        Jag funderar också på om en händig person med svarv möjligen skulle kunna borra upp en trasig McCoy-insats och gänga med 1/4"-32, så att ett "vanligt" stift passar.....?
                        Eller eventuellt tillverka en helt ny adapter för standardstift.....


                        Det är denna som du söker.
                        Klicka på bilden för större version  Namn:		mccoy.jpg Visningar:	0 Storlek:		48,7 KB ID:		7349

                        /Bosse
                        Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-10-26, 15:06 .
                        ...så där lagom vintage...

                        Kommentar


                        • Paulowe
                          Paulowe Kommenterade
                          Redigering av en kommentar
                          Tack för dina tips ,ska testa svarvmetoden.
                      Arbetar...
                      X