Hej,
Ja Enya är (var) inte så dumma de heller, har själv haft några stycken (.29, .35 och .45), allihop 2-takt med ljuddämpare.
Lärde mig ju flyga med en Enya 5cc (0.29) glidlagrad med ljuddämpare. Läckte visserligen olja som ett såll genom glidlagret och visst spruta det bränsle från förgasaren men den gick som en klocka och throttla rätt bra trots detta. 6 cc:arn (35:an) och 7,5 cc (.45:an) hade istället för glidlager kullager och gick mer lent. Enya 60 II RC var en riktig höjdare på slutet av 1960-talet. Amerikanen Phil Kraft blev världsmästare i konstflyg 1967 på Korsika med sin Kwik-Fli II med Enya 60 II RC.
Japanen Tsugutaka Yoshioka blev världsmästare i Konstflyg 1973 i Italien med sin Blue Angel med Enya 60 III B RC (med YS positive pressure bränslepump med förgasare).
Sen tog väl Webra mer eller mindre över tronen som drivkälla för konstflygarnas plan på 1970-talet. Själv körde jag dock Rossi 61 med pipa i mina konstflygplan då eftersom jag inte hade råd med Webra med pipa.
/Bo
Ja Enya är (var) inte så dumma de heller, har själv haft några stycken (.29, .35 och .45), allihop 2-takt med ljuddämpare.
Lärde mig ju flyga med en Enya 5cc (0.29) glidlagrad med ljuddämpare. Läckte visserligen olja som ett såll genom glidlagret och visst spruta det bränsle från förgasaren men den gick som en klocka och throttla rätt bra trots detta. 6 cc:arn (35:an) och 7,5 cc (.45:an) hade istället för glidlager kullager och gick mer lent. Enya 60 II RC var en riktig höjdare på slutet av 1960-talet. Amerikanen Phil Kraft blev världsmästare i konstflyg 1967 på Korsika med sin Kwik-Fli II med Enya 60 II RC.
Japanen Tsugutaka Yoshioka blev världsmästare i Konstflyg 1973 i Italien med sin Blue Angel med Enya 60 III B RC (med YS positive pressure bränslepump med förgasare).
Sen tog väl Webra mer eller mindre över tronen som drivkälla för konstflygarnas plan på 1970-talet. Själv körde jag dock Rossi 61 med pipa i mina konstflygplan då eftersom jag inte hade råd med Webra med pipa.
/Bo
Kommentar