Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Kan man få en billig Kina-motor att fungera tillförlitligt?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Kan man få en billig Kina-motor att fungera tillförlitligt?

    Det bestämde jag mig för att kontrollera! Jag behövde en radmotor till min nya 2,5 meters P51D från CY-Models. Jag fastnade för en DLA 64i2 som både storleksmässigt och viktmässigt var i det närmaste perfekt för Mustangen. Och 7,2 hp ska väl få fart på maskinen...

    Det första jag gjorde var att demontera motorn för att se om det var rent och snyggt invändigt. Det är en vana som jag skaffade mig tidigt när jag upptäckte spånor i en sprillans ny motor för många år sedan.



    Rent var det förvisso men flera skruvar som håller cylindrarna satt lösa. Inga fjäderbrickor och inget spår efter gänglåsning. Det här hade blivit katastrof omgående om jag bara hade meckat in motorn i Mustangen.



    Cylindrarna såg skapliga ut i pressgjuten aluminium med hårdkrom eller nicasil i loppet.



    Vevhuset ville jag inte demontera då det är lite meckigt på en radmotor att dela vevaxeln. Jag körde runt med en tops och konstaterade att det var rent och fint. Det gick det att se att det satt tyska FAG-lager med gummitätning vilket är bra. Gummitätningarna minskar vevhusets döda utrymme så att pumpeffekten av bränsle/luftblandningen förbättras. På encylindriga spisar har jag noterat varvtalsökningar med ca 500 rpm när lagren bytts till dubbelkapslade lager.



    Låsringarna för kolvbulten satt korrekt monterade med ringöppningen kl 12. Det är extremt viktigt på högvarviga motorer. Sitter öppningen kl 9 alt. kl 3 är risken stor att ringen lossnar pga G-krafterna när kolven vänder.



    Skruvarna som håller vevhushalvorna var alldeles för korta och med en fjäderbricka blev det inte många gängvarv kvar i aluminiumet = gängpaj omgående.



    Så där ja! Skruven nyttjar all gänga i godset och samtliga skruvar har fått låsringar och LocTite.



    Fortsättning följer...
    Senast redigerad av Gasman ; 2019-03-25, 13:14 .
    //Mange

    www.strangnasmodellflygare.se

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

    Endast döda laxar flyter medströms...

  • #2
    Det blir lite löjligt när kineserna skickar med ett provkörningsprotokoll när motorn aldrig har varit startad. Tror de att vi är fullständigt korkade?

    Klicka på bilden för större version

Namn:		20180604_202051.jpg
Visningar:	926
Storlek:		1,23 MB
ID:		2777
    //Mange

    www.strangnasmodellflygare.se

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

    Endast döda laxar flyter medströms...

    Kommentar


    • #3
      Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
      Det blir lite löjligt när kineserna skickar med ett provkörningsprotokoll när motorn aldrig har varit startad. Tror de att vi är fullständigt korkade?
      Det var annat förr...!
      Flera av de gamla engelska dieslarna levererades med handskrivna testprotokoll, och dessutom ofta med två skisser som visade nålposition och kompskruvsläge...
      Och när man vecklade ut motorn ur oljepappret, upptäckte man att den satt ordentligt fast av ricinoljan från testkörningen, och det fanns litet brun "kåda" runt avgasporten...
      Slutsats: NO FAKE...!....här hade man minsann provkört på riktigt...!

      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #4
        Bara en tanke....tänk om kineserna har kommit på något enkelt eller effektivt sätt att rengöra motorn efter testkörning? Numera nedlagda modellmotortillverkningen hos Fox hade som standard att alltid testköra sina motorer. På gott och ont, för de kunde vara rejält igenbeckade, i synnerhet förgasarna. Där var det inte tal om att använda trotteln.

        Kommentar


        • Gasman
          Gasman Kommenterade
          Redigering av en kommentar
          Jag lovar att det syns i cylindern om motorn har varit startad. Och om det finns bränslerester i förgasaren...

      • #5
        Ett par jpg-länkar som saknar bilder - eller är det bara hos mig på landet?
        www.modellflygnytt.se/mv.html

        Kommentar


        • Gästens avatar
          Gäst Kommenterade
          Redigering av en kommentar
          De två första bilderna är nog hemliga för allmänheten?

      • #6
        Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg

        Det var annat förr...!
        Flera av de gamla engelska dieslarna levererades med handskrivna testprotokoll, och dessutom ofta med två skisser som visade nålposition och kompskruvsläge...
        Och när man vecklade ut motorn ur oljepappret, upptäckte man att den satt ordentligt fast av ricinoljan från testkörningen, och det fanns litet brun "kåda" runt avgasporten...
        Slutsats: NO FAKE...!....här hade man minsann provkört på riktigt...!
        Kan fortfarande få upplevas i saker från Umstech i Indien,så skoj! De tillverkar bla Seidel,har sparat just det du beskriver MED kontrollstämpel OCH signatur i stämpel,datum på vaxat papper..
        Gasman: asgarv* på det pråttekollet! F.ö så är det du gjort attans fint!
        MVH
        //Bokis

        Kommentar


        • #7
          Angående billiga Kinamotorer. Efter över 50 år i motorbranschen har man lärt sig en del. Precis som du river jag varenda motor jag köper oavsett märke och tillverkningsland. Det har förekommit motorer som jag nästan slängt pga otroligt dålig montering,material, passform lagerlägen m.m. Köper idag uteslutande märkes motorer men delar dem ändå. Har försökt någon gång att få nya delar på garanti utan resultat. En sak som nästan aldrig är rätt på billiga motorer är tändpunktens inställning. Förgasarna delar jag också, har varit någon gång jag hittat spåner, spruckna membran och ganska ofta membran som legat snett och varit otäta. Det är inte alls konstigt att en del motorer går dåligt när de kommer ut på fältet.

          Kommentar


          • #8
            Kolla in Zenoah från Toni Clark. De plockar isär varje motor o kollar så allt är OK innan leverans och sen lämnar de 5 års garanti. Har en zenoah 38cc i min Cub o är mycket nöjd med den! De är lite tyngre men de går bra - o hellre tyngre motor än bly.
            Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
            Står man med en låda på magen säljer man korv.

            Kommentar


            • #9
              Hej!
              De två första bilderna syns inte för mig!

              Kommentar


              • Gasman
                Gasman Kommenterade
                Redigering av en kommentar
                Funkar ditt konto nu, Janne?

            • #10
              Ser ni bilderna nu? Jag lyckades tydligen ta bort dem men hade dem cashade i min egen dator....
              //Mange

              www.strangnasmodellflygare.se

              Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

              Endast döda laxar flyter medströms...

              Kommentar


              • #11
                Efter att ha spenderat mer än hela kvällen med att försöka få in bildjävlarna kan jag bara konstatera att här kryllar det av buggar! Funkar tydligen rätt OK när man skapar nya inlägg men försöker man editera redan skrivna inlägg spårar det ur rejält!

                Felanmäler detta och kommer att försöka fler gånger. Men sedan raderar jag hela skiten och skapar om den på nytt.

                Bifogade filer
                Senast redigerad av Gasman ; 2019-03-19, 22:18 .
                //Mange

                www.strangnasmodellflygare.se

                Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

                Endast döda laxar flyter medströms...

                Kommentar


                • Cox
                  Cox Kommenterade
                  Redigering av en kommentar
                  Har haft samma/liknande problem när man vill editera stavfel. För mig har det fungerat genom att klicka i att man inte vill förlora all information, och sedan kan man editera så som det borde fungera...

              • #12
                Måste testa igen...

                //Mange

                www.strangnasmodellflygare.se

                Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

                Endast döda laxar flyter medströms...

                Kommentar


                • #13
                  Nu har jag kommit på hur man tills vidare får göra med bildinfogandet så att de inte försvinner vid redigering. Man får använda BB-kod!

                  Börja med att på din profilsida skapa de bildalbum med de bilder du vill använda i din tråd. Bilderna får sedan en bildadress. Min bild på den för korta skruven har adressen https://svensktmodellflyg.org/fileda...h?photoid=2897. Och hur får man reda på det då? Jo man dubbelklickar på bilden i albumet. Då förstoras den och berättar i vilken mapp albumet ligger i. I mitt fall https://svensktmodellflyg.org/member/17-gasman/media. Sedan dubbelklickar man på bilden igen och får fram https://svensktmodellflyg.org/fileda...h?photoid=2897 uppe i adressfältet. Bara att klippa ut och sätta mellan BB-kodens bildtaggar så här;

                  [img]https://svensktmodellflyg.org/filedata/fetch?photoid=2897[/img]

                  ...så poppar bilden fram. Men först efter att man sparat. En fördel med den här metoden visade sig vara att en stor bild automatiskt förminskar sig så att den ryms i postens bredd.

                  Gå in i Hjälptexten (längst ned) och läs om hur BB-kod funkar. Man kan göra mycket trix och lull-lull.
                  Senast redigerad av Gasman ; 2019-03-25, 13:38 .
                  //Mange

                  www.strangnasmodellflygare.se

                  Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

                  Endast döda laxar flyter medströms...

                  Kommentar


                  • Gasman
                    Gasman Kommenterade
                    Redigering av en kommentar
                    Om någon undrar varför inte bilden syns i mitt inlägg ovanför beror det på att jag använde taggen [noparse] ovan. Den får ni läsa er till i hjälptexterna så ni fattar vad den gör...

                • #14
                  Kina motorer, min erfarenhet är att det är lite lotteri en del funkar bra andra inte. mvh Marcus

                  Kommentar

                  Arbetar...
                  X