Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Saito FG motorer tändinställning

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Saito FG motorer tändinställning



    Jag har en Saito FG 33 R3 som inte gå lika på alla cylindrarna, särskilt tvåans cylinder misständer och går mycket kallare än de övriga två. Vid närmare kontroll av tändläget med hjälp av stroboskoplampa ser jag att tändpunkten kommer redan 45 ° föd. (före övre dödpunkten). Normal förtändning för en förbränningsmotor brukar vara 28-32° föd. Beroende på fabrikat.

    Om tändläget är så mycket för tidig går motorn väldigt hårt och belastningen på vevstakslagren bli onormalt hög. Det finns exempel på motorer som har fått haveri på vevstaken pga. för tidig tändpunkt.

    Jag har även kontrollerat tändläget på mina övriga två Saito FG 14 och FG 21.

    FG 14 har varit väldigt svårstartad och har opålitlig gång. Här räckte det med att fila upp spåren i givarens plastfäste så att givaren kunde flyttas så att rätt tändläge kunde uppnås, motorn går numera som den ska.

    Tändläget för FG 21 var 5° för tidig vilket gick att justera med givarens normala inställningsområde. Denna motor går också som den ska.

    Det verkar som det blivit någon sammanblandning pga. att givarna för tändsystemen till encylindriga motorer och flercylindriga motorer känner av magneten på olika sätt.

    På tändsystem för encylindrig motor kommer tändpulsen när magneten lämnar givaren och för flercylindrig motor kommer tändpulsen när magneten går in i givaren, detta gör ungefär 15° skillnad.
    Jag har även byggt om insugningssystemet (baklocket) på min FG 33 R3 för att uppnå en bra gång på motorn. Den går nu med mycket jämnare temperatur på alla cylindrarna.

    Rådet till ägare av Saito FG motorer är att kontrollera tändläget så att inte motorerna tar skada. För mer info, gå in på länken nedan eller kontakta mig för mer info.

    Senast redigerad av Bokis ; 2019-03-05, 12:48 . Anledning: Klickade på filmremsan och lade upp länken i den,då blir det en rejäl ruta!

  • #2
    Det där med tändinställningen för flertalet motorer synes vara ett dilemma. En del system föreskriver en viss förställning och andra en annan. Jag har tillverkat en mojäng som medger att jag kan se hur tändförställningen ändrar sig efter hand som varvet ändrar sig. Jag har hittills bara praktiska data för ett enda tändsystem till en DLA-motor men ska kolla upp fler vartefter jag får tid. Min CRRC 26:a t.ex. har pickupen ställd exakt på övre dödläget. Ska bli intressant att se hur det systemet arbetar.

    På DLA-systemet ser det ut så här; Som synes senareläggs tändpunkten med 35° på varvtal upp till ca 2400 rpm. Därefter minskar senareläggningen linjärt för att vid fullvarv ligga på 10°. Pickuperna är ställda på 28° förtändning. Detta medför att tändpunkten upp till 2400 rpm i verkligheten ligger på 7° efter övre dödpunkt för att vid fullvarv ligga på 18° före övre dödpunkt.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		tändförställning dla64i2.jpg
Visningar:	309
Storlek:		47,0 KB
ID:		2267
    Senast redigerad av Gasman ; 2019-03-06, 14:37 .
    //Mange

    www.strangnasmodellflygare.se

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

    Endast döda laxar flyter medströms...

    Kommentar


    • #3
      Intressant det här med förtändning. Att olika motortillverkare löser problemet på olika sätt tyder kanske på att man inte riktigt har kläm på hur det egentligen bör fungera.

      Pratade idag med Rune Svenningsson som konstruerat tändsystemet Runtronic. Han säger att hans egen konstruktion har en logaritmisk tändförskjutning från 5° till 30° från ca.0-4000 varv, och givaren är placerad vid 0°, tändpulsen kommer när magneten är mitt för givaren som inte är en hallgivare utan en elektromagnetisk pickup. Hallgivare som Rcexl använder innehåller ju elektronik, deras system är också mikroprocessorbaserade, detta innebär att man har möjligheter att programmera systemet för olika förlopp.

      För den som vill fördjupa sig i hur tändsystem till förbränningsmotorer bör fungera finns det teorier om, se bifogade länkar. För våra modellmotorer får vi nog hålla tillgodo med kompromisslösningar för att motorerna ska gå så bra som möjligt. Vill man uppnå perfekt gång vid alla varvtal måste man använda avancerad styrning med knacksensorer och elektronisk insprutning. Det lär väl inte vara aktuellt på en modellmotor, fast man vet aldrig. Elektronisk styrning av ottomotor. pdf eaa-nytt_10-1 styrning av tändförlopp.pdf
      Senast redigerad av TommyS ; 2019-03-07, 13:51 .

      Kommentar


      • #4
        Tommy, -Hur gjorde du när du körde stroblampan? Jag var tvungen att tillverka en mellandel där skärmen vikts åt sidan. Annars triggade inte lampan. Sedan var det lite ihopkok av en liten elmotordrift, lite LEGO-teknikprylar, några magneter och en varvräknare. Lite Kajsa Varg över det hela men det funkar bra och man slipper en ilsken propeller intill nävarna...

        Klicka på bilden för större version

Namn:		53287743_2040175039370011_8742808060205989888_o.jpg?_nc_cat=103&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=fc421b195f7998cdd19a76508d40dba5&oe=5D17F669.jpg
Visningar:	279
Storlek:		486,8 KB
ID:		2290
        //Mange

        www.strangnasmodellflygare.se

        Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

        Endast döda laxar flyter medströms...

        Kommentar


        • #5
          Jag har gjort lika som du. Men jag använde en egentillverkad stroboskoplampa med lysdioder. Detta för att stroboskop med gasurladdningslampa ger väldigt mycket störspikar, risk att tändsystemet tar skada. Prova att lyssna på en radio som står i närheten inställd på långvåg eller mellanvåg. https://www.eeweb.com/extreme-circui...d-timing-light

          Kommentar

          Arbetar...
          X