Jag har en Saito FG 33 R3 som inte gå lika på alla cylindrarna, särskilt tvåans cylinder misständer och går mycket kallare än de övriga två. Vid närmare kontroll av tändläget med hjälp av stroboskoplampa ser jag att tändpunkten kommer redan 45 ° föd. (före övre dödpunkten). Normal förtändning för en förbränningsmotor brukar vara 28-32° föd. Beroende på fabrikat.
Om tändläget är så mycket för tidig går motorn väldigt hårt och belastningen på vevstakslagren bli onormalt hög. Det finns exempel på motorer som har fått haveri på vevstaken pga. för tidig tändpunkt.
Jag har även kontrollerat tändläget på mina övriga två Saito FG 14 och FG 21.
FG 14 har varit väldigt svårstartad och har opålitlig gång. Här räckte det med att fila upp spåren i givarens plastfäste så att givaren kunde flyttas så att rätt tändläge kunde uppnås, motorn går numera som den ska.
Tändläget för FG 21 var 5° för tidig vilket gick att justera med givarens normala inställningsområde. Denna motor går också som den ska.
Det verkar som det blivit någon sammanblandning pga. att givarna för tändsystemen till encylindriga motorer och flercylindriga motorer känner av magneten på olika sätt.
På tändsystem för encylindrig motor kommer tändpulsen när magneten lämnar givaren och för flercylindrig motor kommer tändpulsen när magneten går in i givaren, detta gör ungefär 15° skillnad.
Jag har även byggt om insugningssystemet (baklocket) på min FG 33 R3 för att uppnå en bra gång på motorn. Den går nu med mycket jämnare temperatur på alla cylindrarna.
Rådet till ägare av Saito FG motorer är att kontrollera tändläget så att inte motorerna tar skada. För mer info, gå in på länken nedan eller kontakta mig för mer info.
Kommentar