Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Hur har man tänkt här...?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Hur har man tänkt här...?

    Mörk materia och elementarpartiklar kan slänga sig i väggen...här har vi en riktig gåta...!
    Vad har konstruktören tänkt sig här...? Vad kan denna "grej" vara till för...?

    Alla spekulationer är välkomna (nej, jag har inget svar).

    Klicka för att förstora.
    Klicka på bilden för större version

Namn:		Baby Cyclone (anordning).jpg
Visningar:	423
Storlek:		228,5 KB
ID:		18759



    .
    ...så där lagom vintage...

  • #2
    Jag är helt okunnig på förbränningsmotorhistoria men om kag skulle försöka mig på en obegåvad gissning så ser den ut att passa på något slags vattenfarkost, kanske en tidig förfader till Sjöhäxan?

    Kommentar


    • #3
      Gissar att det är någon slags timer som bryter tändningen efter ett visst antal motorvarv. Låter underligt, men...

      Kommentar


      • #4
        Klicka på bilden för större version

Namn:		Baby Cyclone original.JPG
Visningar:	257
Storlek:		79,0 KB
ID:		18786
        Detta är orinalfästet för Baby Cyclone till modellplan.
        Det ser ut som att någon byggt till allt den andra mekaniken.
        Så den har nog inte suttit i ett plan.

        Kommentar


        • #5
          Klicka på bilden för större version  Namn:		BabyCyclone (4).jpg Visningar:	0 Storlek:		404,4 KB ID:		18788 Klicka på bilden för större version  Namn:		BabyCyclone (2).jpg Visningar:	0 Storlek:		559,8 KB ID:		18789 Klicka på bilden för större version  Namn:		BabyCyclone (5).jpg Visningar:	0 Storlek:		498,2 KB ID:		18790
          Det stora kugghjulet kommer att snurra väldigt sakta. Snäckväxeln har en utväxling på ca 1:80.
          Skall bli spännande att se om någon vet vad den används till.
          Senast redigerad av kenbro ; 2022-06-19, 14:27 .

          Kommentar


          • #6
            Nu ser det inte längre ut som om den vinklade armen med en liten fjäder i änden går mot kuggarna på det stora hjulet.
            Däremot ser det ut som om det stora hjulet har en remskiva eller spole för upprullning av något monterad.
            Fortfarande förvirrad, men på en högre nivå...

            Kommentar


            • #7
              Kul att du hittade fler bilder, Kenbro...!...de var nya för mig.
              Och Danne, ja det ser definitivt ut som en spole som något rullas upp på, snarare än en remskiva.

              Jo, det stora hjulet roterar nog väldigt sakta, men ändå inte tillräckligt långsamt för att kunna ha en vettig timerfunktion....tror jag......

              Spaken är möjligen till för att frikoppla / koppla in mekanismen, genom att flytta på kuggdrevet (på snäckskruvsaxeln)

              Kanske en drivkälla för någon meccanokonstruktion...?

              Funderar vidare....


              ...så där lagom vintage...

              Kommentar


              • kenbro
                kenbro Kommenterade
                Redigering av en kommentar
                Jag tycker också att den fjäderbelastade armen kan frikoppla snäckdrevet från drivdrevet.
                Och att det ser ut som en spole för att rulla upp någon lina.
                Propellern är nog bara där för att kyla motorn.
                Jag fick bilderna från en motor som såldes på Ebay för ett par dagar sedan för 4000kr.
                Funderar också vidare.
            Arbetar...
            X