I går kväll kom klubbkompisen Hannes med sin Mills 1,3 cc replika (som han byggt själv..!).
Vi hade tidigare diskuterat huruvida den skulle gå att trottla eller inte, och nu hade han tillverkat en förgasare till den.
Konstruktionen av denna förgasare är rakt av plankad från de trottelförgasare som satt på vissa äldre Webradieslar, då "integrerad" i vevhusgjutningen.
Testet blev fullständigt odramatiskt, och mycket lyckat.
Justeringen blev enkel, och motorn trottlar väldigt bra, med ett fullt godkänt gensvar, och framför allt går motorn mycket stabilt över hela varvtalsregistret.
Ja, här kom alla gamla fördomar om att dieslar inte går att trottla, på skam...!
Men det kanske krävs en sådan här "gammalmodig" långslagig motorkonstruktion för att det skall gå så här bra redan vid första försöket...?
En trevlig upplevelse, hur som helst, och här nedan är en liten filmsnutt:
Länk:
https://vimeo.com/720546933
Här syns Webraförgasarens, dvs förebildens grundkonstruktion:
.
Vi hade tidigare diskuterat huruvida den skulle gå att trottla eller inte, och nu hade han tillverkat en förgasare till den.
Konstruktionen av denna förgasare är rakt av plankad från de trottelförgasare som satt på vissa äldre Webradieslar, då "integrerad" i vevhusgjutningen.
Testet blev fullständigt odramatiskt, och mycket lyckat.
Justeringen blev enkel, och motorn trottlar väldigt bra, med ett fullt godkänt gensvar, och framför allt går motorn mycket stabilt över hela varvtalsregistret.
Ja, här kom alla gamla fördomar om att dieslar inte går att trottla, på skam...!
Men det kanske krävs en sådan här "gammalmodig" långslagig motorkonstruktion för att det skall gå så här bra redan vid första försöket...?
En trevlig upplevelse, hur som helst, och här nedan är en liten filmsnutt:
Länk:
https://vimeo.com/720546933
Här syns Webraförgasarens, dvs förebildens grundkonstruktion:
.
Kommentar