Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Visst går det att trottla en diesel....

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Visst går det att trottla en diesel....

    I går kväll kom klubbkompisen Hannes med sin Mills 1,3 cc replika (som han byggt själv..!).
    Vi hade tidigare diskuterat huruvida den skulle gå att trottla eller inte, och nu hade han tillverkat en förgasare till den.
    Konstruktionen av denna förgasare är rakt av plankad från de trottelförgasare som satt på vissa äldre Webradieslar, då "integrerad" i vevhusgjutningen.

    Testet blev fullständigt odramatiskt, och mycket lyckat.
    Justeringen blev enkel, och motorn trottlar väldigt bra, med ett fullt godkänt gensvar, och framför allt går motorn mycket stabilt över hela varvtalsregistret.

    Ja, här kom alla gamla fördomar om att dieslar inte går att trottla, på skam...!
    Men det kanske krävs en sådan här "gammalmodig" långslagig motorkonstruktion för att det skall gå så här bra redan vid första försöket...?
    En trevlig upplevelse, hur som helst, och här nedan är en liten filmsnutt:

    Länk:
    https://vimeo.com/720546933




    Klicka på bilden för större version  Namn:		H-Mills 02.jpg Visningar:	0 Storlek:		252,0 KB ID:		18751



    Här syns Webraförgasarens, dvs förebildens grundkonstruktion:
    Klicka på bilden för större version  Namn:		H-Mills 03.jpg Visningar:	0 Storlek:		40,5 KB ID:		18752




    .

    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2022-06-15, 18:34 .
    ...så där lagom vintage...

  • #2
    Jag har en PAW diesel med trottel från en OS 10 FSR. Krävdes en hel del filande på förgasarhalsen för att få den att passa. PAW's ursprungliga förgasare var helt utsliten efter c:a en timmes gång. Förgasaren från OS är mycket bättre, och motorn trottlar.......men den kyls av också när man drar av på gasen. Efter 30 sekunder på tomgång eller nära tomgång har motorn kallnat så pass att man får "mjölka" igång den till fullt varvtal igen. Men ja- den dieseln kan trottla, det kan den.

    Kommentar


    • #3
      Att en PAW trottlar hyfsat kan jag hålla med om. De verkar generellt ha de egenskaper som krävs, vilket säkert styrs av en rad olika faktorer, som t.ex. porttider m.m.

      Många andra dieslar trottlar också bra, eller tillräckligt bra, men det finns en detalj som gör vilken motor som helst fullständigt o-trottlingsbar, och det är vad som kallas SPI, dvs "Sub Piston Induction"...!
      Det betyder att kolven, vid övre dödläget, lämnar en liten springa nedtill, rakt ner i vevhuset, troligen för att motorn skall kunna "andas in" litet extra luft.
      Och det är ju helt ok, eftersom man ändå kan ställa in rätt blandning med nålen....dvs vid full fart...!
      Men, försöker man trottla en sådan motor, resulterar det bara i magrare blandning, och ingen ordning alls på trottlingen....

      Vissa motorer som såldes som rena linflygmotorer hade denna egenskap (SPI), och hur vet man det...? Detta pratades det aldrig om, och det enda man kan göra är att titta efter....INNAN man börjar experimentera med förgasare, och blir besviken....
      Många äldre dieslar hade detta försåtliga "SPI", eftersom de aldrig var tänkta att trottlas, och när det t.ex. gäller Webra Record, har jag sett att de dyker upp både med och utan SPI...! Rc-versionerna slöt förstås tätt där nere, av nödvändighet...

      Denna "SPI" kan vara en del av orsaken till dieslarnas dåliga rykte när det gäller trottling.....för vem kollade upp detta, "back then"...?

      /Bosse

      Ett exempel: Allen-Mercury AM 25.....denna motor har rejält med "SPI", något jag upptäckte EFTER att ha försökt köra med trottel....förgäves förstås... [skäms...skäms...]
      Klicka på bilden för större version  Namn:		AM 01.jpg Visningar:	0 Storlek:		61,9 KB ID:		18795



      .
      Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2022-06-19, 19:17 .
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #4
        Javisst, går det bra att trottla en diesel, inga problem.

        Det som kan vara lite klurigt är att få till rätt bränslemängd så att motorn går fint genom hela registret på samma inställning av kompressionen. Detta syns även tydligt i filmen, den svarta avgasen och knackningarna vid acceleration är tydliga tecken på att något är fel...

        En av de bättre trottlade dieselarna som jag har är en 1.5cc MVVS. Här är ett litet exempel med denna:

        Kommentar


        • #5
          Ja, den trottlade fint...!
          MVVS är fina motorer. Har alltid gillat dem, av alla möjliga skäl....
          ...så där lagom vintage...

          Kommentar


          • #6
            Ja, MVVS är fina grejer. Jag gillar särskilt deras äldre, glidlagrade, motorer på 1.5-2cc. De går jättefint både i diesel- och glödstiftsversioner.
            Nedan är en liten snutt med deras 2cc, även kallad "Junior", like väl rikt inställt här men en tomgång under 2000 rpm är inte illa för dessa motorstorlekar.

            (Jag har nu ställt den lite magrare när jag flyger med den, och har satt tomgången till ca 2500rpm, har inte haft ett enda tjuvstopp på med denna motorn vid flygning)

            Kommentar


            • #7
              Ja, MVVS "tvåkubikare" kallades "Junior"........
              Det namnet verkar ha en förhistoria. Jag har en gammal tjeckisk diesel som heter "Junior 2", även den på 2 cc.
              I Prag fanns en motortillverkare som först producerade en motor som kallades "Start 1,8", följd av denna "Junior 2".
              Denna tillverkning upphörde när MVVS i Brno grundades.
              Kan det handla om samma konstruktör, som fortsatte jobba för MVVS....?

              Min Junior 2....
              Klicka på bilden för större version

Namn:		Jun 01.jpg
Visningar:	351
Storlek:		81,6 KB
ID:		18864


              .....som tyvärr har ett rejält hål i vevhuset.
              Kan ha varit ett gjutfel, där oxiden sedan fått fäste...?
              Klicka på bilden för större version

Namn:		Junior, 2 cc (perforated).jpg
Visningar:	300
Storlek:		208,8 KB
ID:		18865
              Har länge funderat på hur det skall kunna lagas utan att förstöra hela vevhuset....




              .
              ...så där lagom vintage...

              Kommentar


              • #8
                Det går tydligen att trottla en diesel, vissa av dem i alla fall. Själv inhandlade jag för många år sedan Irvines dieslar, en av varje typ. Har inte testat någon av dem, inte än. Jag misstänker starkt att kombinationen "ABC", "Diesel" och "trottel" inte är så lyckad. "ABC" för en diesel verkar som en omöjlighet, men Irvine kanske fann någon typ av legering som fungerade.....eller inte. Dessa dieselmotorer försvann relativt snabbt ur produktionen (som jag minns det i alla fall).

                Kommentar


                • #9
                  ABC och diesel funkar utmärkt!
                  Det har både Irvine och Enya visat.

                  Irvines diesel motor skiljer sig en hel del ifrån deras glödversion, på diesel motorn så sitter det en mindre förgasare som fungerar alldeles utmärkt.
                  Nedan är en jämförelse:

                  Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0386.jpg
Visningar:	208
Storlek:		380,1 KB
ID:		18869

                  Kommentar


                  • reparatörn
                    reparatörn Kommenterade
                    Redigering av en kommentar
                    Ookaaayy......men varför försvann de så snabbt ur produktionen då? Det är som jag minns det i alla fall.

                • #10
                  Angående dåliga gjutningar så har jag lagat med JB weld, men då hade jag ett mindre hål. Deras "Marin" tål värme bra och det funkar till det mesta som inte har någon större belastning, och trycket i vehuset är inte så stort.

                  Kommentar


                  • #11
                    En av mina klubbkompisar har en Irvine 20 diesel, som av allt att döma verkar fungera bra. Den trottlar bra också, vilket säkert till stor del beror på den mindre inloppsarean i förgasaren....dieslar gillar generellt liten inloppsarea / hög lufthastighet...

                    Jag har dock ingen aning om hur Irvine är konstruerad. Om den har en motkolv som rör sig inuti toppen (som hos "Davis Diesel"), torde ju det förklara hur man kan ha ABC kolv/foder. Om motkolven däremot rör sig i övre delen av cylinderloppet, känns det inte så lyckat, med tanke på friktionen i presspassningen....kan föreställa mig att kromskiktet förr eller senare kommer att ge sig på något sätt....
                    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2022-07-02, 19:19 .
                    ...så där lagom vintage...

                    Kommentar


                    • #12
                      Motkolven löper i toppen på Irvine motorn. Jag kommer inte ihåg om det är en o-ring eller inte på Irvine motorn, men jag bifogar en bild nedan.

                      På Enya så är det faktiskt en särskild insert som gör att de kan använda en helt traditionell mot-kolv i en egen kort "cylinder" (järn/stål konstruktion). Så motkolven påverkas inte alls av att det är ABC eller AAC i övrigt, se bild #2 nedan (AAC versionen på Enya .11CXD).

                      Klicka på bilden för större version  Namn:		IMG_0905.jpg Visningar:	0 Storlek:		430,8 KB ID:		18877

                      Klicka på bilden för större version  Namn:		IMG_0344.jpg Visningar:	0 Storlek:		391,9 KB ID:		18878
                      Senast redigerad av Cox ; 2022-07-02, 20:47 .

                      Kommentar

                      Arbetar...
                      X