Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Saito Kullager

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Saito Kullager

    Jag har precis köpt en begagnad Saito 82. Tänkte ta isär och rengöra den och ev byta ut kullagren i den. Kan man köpa SKF lager eller ska man köra på SAITO original?
    Sen undrar jag om man kan se om lagren ens behöver bytas ut? Tack på förhand.

  • #2
    SAITO lär inte tillverka kullagren själva utan köper dem från någon kullagertillverkare. Högst troligt att den är en kinesisk leverantör. Så självklart ska du köpa högkvalitativa lager från t.ex. SKF, FAG eller liknande. Du ska också välja lager med glapp C3 för att få bra livslängd. I mina listor har SAITO 82 lager av följande typ (garanterar dock det inte);
    • Fram: R6-ZZ
    • Bak: MR6902
    //Mange

    www.strangnasmodellflygare.se

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

    Endast döda laxar flyter medströms...

    Kommentar


    • #3
      Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
      SAITO lär inte tillverka kullagren själva utan köper dem från någon kullagertillverkare. Högst troligt att den är en kinesisk leverantör. Så självklart ska du köpa högkvalitativa lager från t.ex. SKF, FAG eller liknande. Du ska också välja lager med glapp C3 för att få bra livslängd. I mina listor har SAITO 82 lager av följande typ (garanterar dock det inte);
      • Fram: R6-ZZ
      • Bak: MR6902
      Tackar! Vart brukar du köpa eller är dem lätta att få tag i?

      Kommentar


      • #4
        Var ett tagsedan jag pysslade med metanolmotorer. Köpte denna SAito 82 begagnad å tänkte inspektera den lite så jag skruvade isär den. Någon kunnig som kan bedömma?
        Bifogade filer

        Kommentar


        • #5
          Du har ju redan plockat sönder den då är det väl kanske lika bra att byta lager,
          Ser bakre lite rostigt ut då behöver det bytas,
          Annars om du sprutar i lite bromsrengöring i snurra på lagret känna hur det känns om det hugger,

          Kommentar


          • #6
            Ursprungligen postat av kawa Visa inlägg
            Du har ju redan plockat sönder den då är det väl kanske lika bra att byta lager,
            Ser bakre lite rostigt ut då behöver det bytas,
            Annars om du sprutar i lite bromsrengöring i snurra på lagret känna hur det känns om det hugger,
            Vart köper jag dessa lager i sverige? Vad kan man använda för olja när jag smörjer motorn?

            Kommentar


            • #7
              Kontaktade kullagergrossisten å dem hade dessa! kan dom funka tro?
              Hej.

              R6 finns i keramisk hybrid med gummitätning på ena sidan.

              https://www.kullagergrossisten.se/pr...-9-5x22-2x7-mm



              Öppet 6902 finns i keramisk hybrid

              https://www.kullagergrossisten.se/pr...eramik--6902c-



              Bägge kullagren är gjorda för nitromotorer men kan såklart användas till annat också.

              Kommentar


              • #8
                Hej,
                Det står ju inte vad fabrikatet är?
                Jag skulle nog köpa ett SKF lager,
                Lagren är smorda när dom kommer,

                Kommentar


                • #9

                  Kommentar


                  • #10
                    Ursprungligen postat av kawa Visa inlägg
                    Hej,
                    Det står ju inte vad fabrikatet är?
                    Jag skulle nog köpa ett SKF lager,
                    Lagren är smorda när dom kommer,
                    Har du länk till de andra lagret med?

                    Kommentar


                    • #11
                      Hej, Autopartner har ju saitos båda lager till motorn ,fast dom är ju dyra,

                      jag skulle ju ta bort lagren på motorn först och mäta upp det främre lagret, då går det att hitta-

                      Det kanske kan vara det här,6*19*6 mm,



                      SKF | Fett: LHT23 | Dim: 6x19x6

                      Kommentar


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
                        SAITO lär inte tillverka kullagren själva utan köper dem från någon kullagertillverkare. Högst troligt att den är en kinesisk leverantör. Så självklart ska du köpa högkvalitativa lager från t.ex. SKF, FAG eller liknande. Du ska också välja lager med glapp C3 för att få bra livslängd. I mina listor har SAITO 82 lager av följande typ (garanterar dock det inte);
                        • Fram: R6-ZZ
                        • Bak: MR6902
                        Skulle man kunna få kika i din lista vilka lager en Saito 72 ska ha?

                        Kommentar


                        • #13
                          Saito 72

                          Fram MR608-ZZ
                          Bak MR6902-ZZ
                          //Mange

                          www.strangnasmodellflygare.se

                          Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

                          Endast döda laxar flyter medströms...

                          Kommentar

                          Arbetar...
                          X