Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Katapultglidare, minnen och annat.......

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Katapultglidare, minnen och annat.......

    Hej,
    I "gamla" forumet skrevs en del om äldre katapultglidare av det enklare slaget, och i januari skrev jag denna lilla berättelse:

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    190108

    Avdelningen "minnen":
    Som liten grabb hade jag en katapultglidare.....en amerikansk "RTF", som var gjord helt i pianotråd, med vingar och stabbe klädda med vit plast.
    Längst fram i nosen satt en tjock "gummiplutt" som dels skötte om tyngdpunktsplaceringen, och dels utgjorde något slags säkerhet mot skador av människor och egendom...

    Den flög verkligen utmärkt, och det tog ett halvt liv att komma på varför:
    Bakkroppen var gjord av en något tunnare, litet sviktande pianotråd, som pga luftmotstånd och g-krafter "rätade ut sig" en aning vid själva startögonblicket, och därmed minskade anfallsvinkeln mellan vinge och stabbe, precis när det behövdes...! Vilket eliminerade den "klassiska" loop-tendensen vid "avfyrning", som är så vanlig hos andra katapultglidare.

    Väl uppe på höjd, när farten minskade och g-krafterna avtog, återgick det hela till "normal" glid-anfallsvinkel, och en perfekt glidflykt blev följden.
    Mycket smart...!

    Först efter flera decennier, råkade jag komma i samspråk med en person som hade haft en likadan kärra, och hade likaartade erfarenheter, och tillsammans kom vi fram till den här möjliga slutsatsen...
    Så måste det vara...

    Fabrikatet minns jag inte, men den hade en logga i form av en liten björn (!) tryckt på den vita klädseln....


    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Jojo....teorier och dimmiga gamla minnen.....men när tidningen "Oldtimer" i de senaste två numren tagit upp ämnet, blev jag triggad att återuppta eterforskningarna efter den speciella lilla kärra som jag nämner här ovan.
    Och.....Heureka....!....den här gången får jag träff, vilket gör att den här katapultglidaren kan identifieras.

    Dock visar det sig att jag mindes fel på ett par punkter:
    Dels är den inte amerikansk som jag trodde, utan tysktillverkad, och dels fanns det inte en björn på vingen, utan två björnar....!
    Namnet var "Stratosplan 520" (eller 530), och björnloggorna berodde på att tillverkaren inte var någon mindre än STEIFF.....dvs den kända nallebjörnstillverkaren....!...vem kunde ana det....?

    Så här såg den ut:

    Klicka på bilden för större version

Namn:		Stratosplan 1.jpg
Visningar:	477
Storlek:		32,2 KB
ID:		4731
Klicka på bilden för större version

Namn:		Stratosplan 2.jpg
Visningar:	413
Storlek:		22,3 KB
ID:		4732
    Klicka på bilden för större version

Namn:		Stratosplan 3.jpg
Visningar:	458
Storlek:		20,3 KB
ID:		4733
Klicka på bilden för större version

Namn:		Stratosplan 5.jpg
Visningar:	459
Storlek:		36,4 KB
ID:		4734

    På tredje bilden ser man hur stabben är fjädrande upphängd i två tunnare pianotrådar. Kroppspinnen hindrar den från att hamna i "negativt" dekalage...


    Kanske inte forumets viktigaste inlägg, men kanske den här tidiga "RTF:en" kan intressera någon "därute"........

    ...så där lagom vintage...

  • #2
    Bosse,

    Även jag har minnen av en liknande skapelse.....men minnesbilden är lite annorlunda. Svårt att minnas detaljerna, eftersom ägaren var en klasskamrat. Men en katapultglidare var det, och flög gjorde den.... tills en dag hans pappa skulle "hjälpa till". Enligt klasskamraten spände pappan gummisnodden "som bara f-n", och högt flög den och länge.....och sedan blev den helt enkelt omöjlig att skicka upp. Klasskamraten bad mig prova, och jag lyckades inte jag heller. Hur som, jag vill minnas att nosen såg lite annorlunda ut, och dekalerna på vingen kommer jag inte ihåg. Nu vet jag att Firma Gunther i Tyskland gjorde något liknande, så det kan ju ha varit en sådan, men säker är jag inte.

    Min favorit var Firma Gunthers glidplan Pax (PAX?), som bogserades upp. Den gillade jag skarpt. Hade väl ett par tre st i omgångar, och en hel och fin Pax kunde utan vidare hålla mig fullt sysselsatt i timmar. Hade nog betydligt mer ork då än nu.....

    Douglas

    Kommentar


    • #3
      Douglas,

      När jag letade efter "min" katapultglidare, hittade jag den här siten där en lång rad tyska "Katapult- und Schleuderflieger" visas....

      http://missgwendoline2.de.tl/Katapultflieger1.htm

      Och här finns även "PAX", som du nämner, av flera olika modeller.

      Klicka på bilden för större version

Namn:		PAX 4.jpg
Visningar:	408
Storlek:		30,9 KB
ID:		4742
Klicka på bilden för större version

Namn:		PAX 3.jpg
Visningar:	398
Storlek:		22,6 KB
ID:		4743
Klicka på bilden för större version

Namn:		pax150er1.jpg
Visningar:	394
Storlek:		27,6 KB
ID:		4744
Klicka på bilden för större version

Namn:		Pax-2%2050er%20c_jpg.png
Visningar:	387
Storlek:		182,0 KB
ID:		4745
Klicka på bilden för större version

Namn:		Pax-2%2050er%20e_jpg.png
Visningar:	401
Storlek:		169,9 KB
ID:		4746

      PAX verkar ha varit betydande inom det här området, under många år......

      /Bosse
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #4


        Även "PAX 22" verkar ha en finurligt utförd stabbe med förmåga att "flexa" en aning vid start, i likhet med "Steiff Stratosplan".....

        Klicka på bilden för större version

Namn:		PAX 22 - 2.jpg
Visningar:	222
Storlek:		27,4 KB
ID:		4748
        Klicka på bilden för större version

Namn:		PAX 22 - 4.jpg
Visningar:	210
Storlek:		19,7 KB
ID:		4749
        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • #5
          Bosse,

          Jag börjar ana att Gunther hade mååååånga modeller i sortimentet. Jag köpte för en tid sedan 3 st Gunther glidflygplan/katapultplan, och inget liknar det Du visar på bilderna. Ett katapultplan ser näääästan ut som bilden till höger på översta raden, men är inte samma. Katapultmodellen i mitt köp har även en cockpit. Det andra inhandlade katapultplanet har både en cockpit och en bakåtsvept vinge, ungefär som hos en Lansen. Den tredje modellen liknar i viss mån "PAX 22", men med annan vingform och definitivt annan utformning på stabbe/fena. Det jag EGENTLIGEN villa ha var "min" PAX från när jag växte upp. Den hade en gumminos, följt av en c:a decimetern lång rödmålad främre kroppsdel av trä, följt av den resterande kroppen av aluminium. Och flyga kunde den, bara så Du vet. Men "min" PAX bogserades upp, den var nog för stor för en katapultstart.

          Hursom, Firma Gunther verkade ha idel fina grejer i sortimentet.

          Douglas

          Kommentar

          Arbetar...
          X