Hej,
I "gamla" forumet skrevs en del om äldre katapultglidare av det enklare slaget, och i januari skrev jag denna lilla berättelse:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
190108
Avdelningen "minnen":
Som liten grabb hade jag en katapultglidare.....en amerikansk "RTF", som var gjord helt i pianotråd, med vingar och stabbe klädda med vit plast.
Längst fram i nosen satt en tjock "gummiplutt" som dels skötte om tyngdpunktsplaceringen, och dels utgjorde något slags säkerhet mot skador av människor och egendom...
Den flög verkligen utmärkt, och det tog ett halvt liv att komma på varför:
Bakkroppen var gjord av en något tunnare, litet sviktande pianotråd, som pga luftmotstånd och g-krafter "rätade ut sig" en aning vid själva startögonblicket, och därmed minskade anfallsvinkeln mellan vinge och stabbe, precis när det behövdes...! Vilket eliminerade den "klassiska" loop-tendensen vid "avfyrning", som är så vanlig hos andra katapultglidare.
Väl uppe på höjd, när farten minskade och g-krafterna avtog, återgick det hela till "normal" glid-anfallsvinkel, och en perfekt glidflykt blev följden.
Mycket smart...!
Först efter flera decennier, råkade jag komma i samspråk med en person som hade haft en likadan kärra, och hade likaartade erfarenheter, och tillsammans kom vi fram till den här möjliga slutsatsen...
Så måste det vara...
Fabrikatet minns jag inte, men den hade en logga i form av en liten björn (!) tryckt på den vita klädseln....
På tredje bilden ser man hur stabben är fjädrande upphängd i två tunnare pianotrådar. Kroppspinnen hindrar den från att hamna i "negativt" dekalage...
Kanske inte forumets viktigaste inlägg, men kanske den här tidiga "RTF:en" kan intressera någon "därute"........
I "gamla" forumet skrevs en del om äldre katapultglidare av det enklare slaget, och i januari skrev jag denna lilla berättelse:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
190108
Avdelningen "minnen":
Som liten grabb hade jag en katapultglidare.....en amerikansk "RTF", som var gjord helt i pianotråd, med vingar och stabbe klädda med vit plast.
Längst fram i nosen satt en tjock "gummiplutt" som dels skötte om tyngdpunktsplaceringen, och dels utgjorde något slags säkerhet mot skador av människor och egendom...
Den flög verkligen utmärkt, och det tog ett halvt liv att komma på varför:
Bakkroppen var gjord av en något tunnare, litet sviktande pianotråd, som pga luftmotstånd och g-krafter "rätade ut sig" en aning vid själva startögonblicket, och därmed minskade anfallsvinkeln mellan vinge och stabbe, precis när det behövdes...! Vilket eliminerade den "klassiska" loop-tendensen vid "avfyrning", som är så vanlig hos andra katapultglidare.
Väl uppe på höjd, när farten minskade och g-krafterna avtog, återgick det hela till "normal" glid-anfallsvinkel, och en perfekt glidflykt blev följden.
Mycket smart...!
Först efter flera decennier, råkade jag komma i samspråk med en person som hade haft en likadan kärra, och hade likaartade erfarenheter, och tillsammans kom vi fram till den här möjliga slutsatsen...
Så måste det vara...
Fabrikatet minns jag inte, men den hade en logga i form av en liten björn (!) tryckt på den vita klädseln....
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jojo....teorier och dimmiga gamla minnen.....men när tidningen "Oldtimer" i de senaste två numren tagit upp ämnet, blev jag triggad att återuppta eterforskningarna efter den speciella lilla kärra som jag nämner här ovan.
Och.....Heureka....!....den här gången får jag träff, vilket gör att den här katapultglidaren kan identifieras.
Dock visar det sig att jag mindes fel på ett par punkter:
Dels är den inte amerikansk som jag trodde, utan tysktillverkad, och dels fanns det inte en björn på vingen, utan två björnar....!
Namnet var "Stratosplan 520" (eller 530), och björnloggorna berodde på att tillverkaren inte var någon mindre än STEIFF.....dvs den kända nallebjörnstillverkaren....!...vem kunde ana det....?
Så här såg den ut:
Jojo....teorier och dimmiga gamla minnen.....men när tidningen "Oldtimer" i de senaste två numren tagit upp ämnet, blev jag triggad att återuppta eterforskningarna efter den speciella lilla kärra som jag nämner här ovan.
Och.....Heureka....!....den här gången får jag träff, vilket gör att den här katapultglidaren kan identifieras.
Dock visar det sig att jag mindes fel på ett par punkter:
Dels är den inte amerikansk som jag trodde, utan tysktillverkad, och dels fanns det inte en björn på vingen, utan två björnar....!
Namnet var "Stratosplan 520" (eller 530), och björnloggorna berodde på att tillverkaren inte var någon mindre än STEIFF.....dvs den kända nallebjörnstillverkaren....!...vem kunde ana det....?
Så här såg den ut:
På tredje bilden ser man hur stabben är fjädrande upphängd i två tunnare pianotrådar. Kroppspinnen hindrar den från att hamna i "negativt" dekalage...
Kanske inte forumets viktigaste inlägg, men kanske den här tidiga "RTF:en" kan intressera någon "därute"........
Kommentar