Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Balsa(m) för själen...

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Här har vi ett gäng svenska "Wakefields" som säkert många minns från Truedssonkatalogen.
    "Alla" läste Truedssons katalog, om och om igen.......på den tiden, och dess innehåll blev "viralt" (för att använda ett modernt uttryck), och mycket sitter för alltid "inbränt" i många åldrande modellflygares minnen.....



    Tern, Hugin och Laban är samtliga "arketypiska" Wakefields av sin tid.
    Klicka på bilden för större version

Namn:		Tru 1.jpg
Visningar:	216
Storlek:		1,72 MB
ID:		15294


    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX XXXXXX


    Sedan har vi den här klassiska trion av Paul Kuniss.
    Torpedo, Musketör och Balbo har försetts med "kabinfönster" m.m., men de är egentligen inget annat än "förklädda" Wakefields, lätt stylade, kanske för att attrahera nybörjare, och agera instegsmodeller.
    Ritningarna innehåller tydliga mallar och instruktioner för egentillverkade propellrar. De senare byggsatserna levererades dock med plastpropellrar.
    Den här serien flyger mycket bra...!
    Klicka på bilden för större version

Namn:		Tru 2.jpg
Visningar:	228
Storlek:		1,48 MB
ID:		15293
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • Det kändes som balsan blev klart styvare efter att den torkat ordentligt, kan det stämma eller bara nått jag tror ??
      Grattis till böjningen....! Hur gjorde du...? Ånga eller "spaghettikokning"....?
      Blir alltid så vackert, jämfört med "byggda" vingspetsar och fenor....

      Om det är en (1) list som du böjt, tror jag inte att balsan blir styvare. Men tack vare den välvda formen upplever man materialet som starkare....och det blir förstås också starkare pga formen, men inte pga materialet.

      Om man däremot gör en böjd form genom sammanlimning av flera tunna "strips", ökar styrkan även i själva laminatet, pga limmet, och en mer "obruten" fiberstruktur.

      Den här fenans böjda parti består av 3 limmade "strips", kanske 0,7-0,8 mm tjocka.
      Klicka på bilden för större version  Namn:		Fena 2.jpg Visningar:	0 Storlek:		405,0 KB ID:		15296


      Nej, det är inte genom "gadgets" och meningslösa prylar som man utvecklas som modellbyggare, men den här "prylen" har man stor nytta av för att skära "strips" för laminering....och en hel del annat....
      Klicka på bilden för större version  Namn:		Master balsa stripper.jpg Visningar:	0 Storlek:		49,1 KB ID:		15297
      Tar inte stor plats, och är helt "sladdlös".....

      .
      Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-03-22, 15:43 .
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg

        Grattis till böjningen....! Hur gjorde du...? Ånga eller "spaghettikokning"....?
        Blir alltid så vackert, jämfört med "byggda" vingspetsar och fenor....

        Om det är en (!) list som du böjt, tror jag inte att balsan blir styvare. Men tack vare den välvda formen upplever man materialet som starkare....och det blir förstås också starkare pga formen, men inte pga materialet.

        Om man däremot gör en böjd form genom sammanlimning av flera tunna "strips", ökar styrkan även i själva laminatet, pga limmet, och en mer "obruten" fiberstruktur.

        Den här fenans böjda parti består av 3 limmade "strips", kanske 0,7-0,8 mm tjocka.
        Klicka på bilden för större version Namn:		Fena 2.jpg Visningar:	0 Storlek:		405,0 KB ID:		15296



        .
        Tack Ja den här veckan har varit mycket nytt för mig inom balsabyggandet, askul!

        2,5mm list en djup tallrik/skål under kökskranen med rinnande varmt vatten, drog listen fram å tillbaka å sakta böjde ner den i skålen med vatten, å sen nåla fast på byggbordet.

        Hmmm.... jag provade med 1,5mm list men bara jag tar i listen går den av, och det innan jag ens hunnit blöta den... Får testa igen nån gång
        It's Not Just Good, It's Good Enough !

        Kommentar


        • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg


          Nej, det är inte genom "gadgets" och meningslösa prylar som man utvecklas som modellbyggare, men den här "prylen" har man stor nytta av för att skära "strips" för laminering....och en hel del annat....
          Klicka på bilden för större version Namn:		Master balsa stripper.jpg Visningar:	0 Storlek:		49,1 KB ID:		15297
          Tar inte stor plats, och är helt "sladdlös".....

          .
          En sån har jag, kom väl till pass i morse då bakkantslisten till stblstrn skars till halva bredden för att passa mot spryglarna.

          Fö har bygget kommit till ett vägskäl... jag återkommer...
          Senast redigerad av Henry Cow ; 2021-03-22, 15:50 .
          It's Not Just Good, It's Good Enough !

          Kommentar


          • Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlägg
            Om det är en vinge du bygger kallas de för Spryglar...
            Noga med sånt.
            Sorry har ju glömt bort det, jag kommer ju från båtvärlden
            It's Not Just Good, It's Good Enough !

            Kommentar


            • Hmmm.... jag provade med 1,5mm list men bara jag tar i listen går den av, och det innan jag ens hunnit blöta den... Får testa igen nån gång
              Ja, alla lister passar inte så bra för det här......vissa kan kännas lätta och bra, men saknar helt enkelt den spänst som behövs. De är mer "svampiga" än spänstiga.
              För att skära lämpliga "strips" för laminering, får man vara ganska selektiv, och välja t.ex. ett flak med parallella, tydliga fibrer, och strippa sitt material från det.

              Här är en liten bildserie som visar hur ett par vingspetsar kom till.
              Dock visas här en mall för "invändig" böjning,,,,,det var svårare, och behövs egentligen inte. Mallar för "utvändig" böjning är betydligt enklare att jobba med.

              Material till mallen är en "ostbricka" från snabbköpet.....
              Klicka på bilden för större version  Namn:		FF03.jpg Visningar:	0 Storlek:		67,7 KB ID:		15302 Klicka på bilden för större version  Namn:		FF04.jpg Visningar:	0 Storlek:		73,2 KB ID:		15304 Klicka på bilden för större version  Namn:		FF05.jpg Visningar:	0 Storlek:		43,1 KB ID:		15303 Klicka på bilden för större version  Namn:		FF06.jpg Visningar:	0 Storlek:		98,0 KB ID:		15305 Klicka på bilden för större version  Namn:		FF07.jpg Visningar:	0 Storlek:		100,0 KB ID:		15306
              Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-03-22, 16:31 .
              ...så där lagom vintage...

              Kommentar


              • Här är en....hmmm..."båge".....laminerad och böjd runt en burk.
                Gjorde den för att testa om man kan laminera in kolfiber. Och. ja det gick...!
                Dock är den här "vingspetsen" aningen grov för att passa bra till lätta gummimotormodeller.
                Men ett intressant experiment.

                Klicka på bilden för större version  Namn:		Kolfiber  båge.jpg Visningar:	0 Storlek:		229,0 KB ID:		15308

                XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX


                Här en vinge där både framkant och mittbalk är laminerade/böjda.
                Framkanten 3 laminat, mittbalken består av 2 "lager".
                Klicka på bilden för större version

Namn:		Laminat.jpg
Visningar:	229
Storlek:		505,3 KB
ID:		15309
.




                .
                Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-03-22, 18:04 .
                ...så där lagom vintage...

                Kommentar


                • Köpte nån gång på 60-talet en liknande modell, tror affären låg i Västertorp... Byggsatsen kom från Japan och vingspetsar mm skulle man böja till av bambustrips, kändes helt urmodigt även då. Det följde med en fint arbetad hårdträpropeller som nog finns kvar liksom ritningen. Men var får man tag i bambu?

                  Kommentar


                  • Jag blir osäker, så jag tänkte fråga nån vuxen om råd.


                    Är proportionerna dom rätta? Är stblstrn för stor? Är kroppen för kort? Kommer den aldrig att lyfta?


                    Sen funderar jag (om planet inte helt sågas av kritikerna) att slänga vingen och istället gå vidare med 30-talsstuket, jag tänkte mig en ny smalare och längre vinge i samma stil som stblstrn, men med bara ett enkelt V, enligt svartvita bilden, istället för gula W-vingen..
                    Flyger en V-vinge sämre än en W-vinge? Dvs bör en nybörjare hålla sig till W-vinge? (finns säkert nån spännande term för det...)

                    Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_P1001711.JPG
Visningar:	122
Storlek:		139,8 KB
ID:		15314




                    Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_P1001715.JPG
Visningar:	108
Storlek:		155,2 KB
ID:		15313



                    Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_P1001714.JPG
Visningar:	123
Storlek:		140,2 KB
ID:		15312


                    Klicka på bilden för större version

Namn:		10516.jpg
Visningar:	118
Storlek:		76,8 KB
ID:		15315
                    It's Not Just Good, It's Good Enough !

                    Kommentar


                    • Den ser fin ut, din modell!
                      Vad gäller vinge och stabbe kommer den nog flyga ok, men fenan ser lite för stor ut i förhållande till V-formen på vingen.
                      Tycker jag, men bara flygutprovningen kan ge svar.

                      Kommentar


                      • Tack Danne!

                        Jag får återkomma med en re-designad fena
                        It's Not Just Good, It's Good Enough !

                        Kommentar


                        • Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlägg
                          Köpte nån gång på 60-talet en liknande modell, tror affären låg i Västertorp... Byggsatsen kom från Japan och vingspetsar mm skulle man böja till av bambustrips, kändes helt urmodigt även då. Det följde med en fint arbetad hårdträpropeller som nog finns kvar liksom ritningen. Men var får man tag i bambu?
                          Hej Danne,

                          Jag har en gammal gummimotorpropeller liggande, som är gjord i ett hårdare träslag, och som också är japansk...!
                          Kan det vara en sådan du beskriver...? Jag minns inte hur jag fått den, och har ingen aning om var den kommer från.
                          Den är stämplad "Excellent", och så här ser den ut:
                          Klicka på bilden för större version  Namn:		Prop 00.jpg Visningar:	0 Storlek:		706,4 KB ID:		15325


                          Bambu
                          Jobba med bambu har lockat mig länge, och det skulle vara trevligt att förkovra sig litet i den tekniken. Man skulle kunna börja med ett par vingspetsar, t.ex.
                          Dock har jag inte gjort den här "tidsresan" helt och fullt, men jag har förberett, och "nosat" litet på tekniken.

                          Hos vår lokala plantskola/trädgårdshandlare hittade jag den här "lilla pinnen"....
                          Klicka på bilden för större version  Namn:		Bamb 1.jpg Visningar:	0 Storlek:		631,6 KB ID:		15326
                          Ja, den är gigantisk, men kostade faktiskt inte många tior, och nu har jag massor av övningsmaterial.
                          Har förstått att man först börjar med att klyva stammen i två halvor.
                          Därefter klyver man båda halvorna "mitt på", så att man får fyra fjärdedelar....osv osv, tills man får tunna lister, som sedan kan slipas sista biten till den form man önskar.

                          Här har jag jobbat mig ner till riktigt fina dimensioner.
                          Kniven är fast i brädan, och jag "drar" listen.
                          Klicka på bilden för större version  Namn:		Bamb 2.jpg Visningar:	0 Storlek:		296,4 KB ID:		15327
                          Bäst är om kniven inte är "supervass", så att den följer fibrerna i stället för att ta egna vägar.....

                          Klicka på bilden för större version  Namn:		Bamb 3.jpg Visningar:	0 Storlek:		44,1 KB ID:		15328

                          Bambulisterna går sedan ganska lätt att böja om man värmer och fuktar litet.
                          Har sett exempel när man böjer bambulister runt en het glödlampa, men detta har jag inte testat....än... Måste förstås vara en gammaldags glödtrådslampa, som blir ordentligt varm....inga led-lampor här m.a.o....

                          Som sagt har jag än så länge bara börjat treva mig fram, men mina små övningar hittills har definitivt gett mersmak....
                          Dock befinner jag mig än så länge på ett krypande amatörstadium....


                          Här är en intressant film som visar hur det går till att klyva bambu, ner till mycket fina dimensioner.
                          Visserligen utfört av en japansk mästare på området, men här finns en del saker att ta till sig...
                          Bamboo splitting and making strips for weaving - YouTube



                          .
                          Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-03-23, 11:05 .
                          ...så där lagom vintage...

                          Kommentar


                          • Propellern är väldigt lik min som jag minns den. Emblemet är jag lite tveksam till. Ska nog försöka leta rätt på den.

                            Kommentar


                            • Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg
                              Jag blir osäker, så jag tänkte fråga nån vuxen om råd.
                              Ok, jag kan börja, så får vi se om det kommer någon vuxen senare.....


                              Jag tycker att proportionerna ser helt ok ut...mycket "Wakefieldigt"....
                              Den relativt stora stabben med sin bärande profil (som hör samman med friflyget), möjliggör att den modige kan "putta" tyngdpunkten ytterligare en bit bakåt, följt av en nödvändig minskning av dekalaget, och därmed få en modell som balanserar "på en knivegg", och då helst skall irra sig in i närmsta termikblåsa (optimistiskt)...
                              Men man behöver inte trimma på det sättet....det är en "balansakt" i flera bemärkelser.....

                              Fenan ser dock litet onödigt stor ut, men många fenor såg ut så där under en period (som på din svartvita bild).
                              Om den behöver vara så stor kan diskuteras....mitt förslag är att du minskar den.
                              Man skulle nog kunna sänka fenan med 1/3 eller så, utan problem.

                              Jag tror att din befintliga vinge blir alldeles utmärkt. finns ingen anledning att byta ut den.
                              Men eftersom vingen är fäst med gummiband, är det ju inget som hindrar att du senare bygger en annan vinge, och testar, av nyfikenhet....



                              Och så de där begreppen:

                              Dihedral (vanlig v-form)
                              Tip Dihedral (rak mittdel och uppåtknäckta spetsar)
                              Polyhedral (vanlig v-form + uppåtknäckta spetsar)





                              .
                              Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-03-23, 13:06 .
                              ...så där lagom vintage...

                              Kommentar


                              • Bosse,

                                Du glömde anhedral.............men det är lätt gjort. Ett direkt motsvarande ord finns mig veterligen inte i svenska språket.

                                Douglas

                                Kommentar

                                Arbetar...
                                X