Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Multiplex Funcub xl

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Multiplex Funcub xl

    Håller på med monteringen av en dylik tingest. Motor blir en Dynomax c423016 med 460kv. Hoppar över dekalerna och kommer att måla den istället, troligen nåt liknande den här Carbon cuben.

  • #2
    Funcub XL är en riktigt trevlig modell. När du ändå håller på, montera lyskitet som finns bland tillbehören direkt, det är riktigt snyggt men ett halvt elände att montera i efterhand.
    Jag har sjöflugit en del med min Cub o även bogserat seglare med den. Bombluckorna är också kul o ha med fallskärmshoppare Eller godis i.
    Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
    Står man med en låda på magen säljer man korv.

    Kommentar


    • #3
      En klar konkurrent till Funcub XL är Grand Tundra som av det jag sett på fältet hittills är en väldigt trevlig modell av den typen och i den storleksklassen.

      Kommentar


      • #4
        Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
        Funcub XL är en riktigt trevlig modell. När du ändå håller på, montera lyskitet som finns bland tillbehören direkt, det är riktigt snyggt men ett halvt elände att montera i efterhand.
        Jag har sjöflugit en del med min Cub o även bogserat seglare med den. Bombluckorna är också kul o ha med fallskärmshoppare Eller godis i.
        Jag hade ett ledkit från Hobbyking liggandes som sitter i nu, och även en ljudmodul så det blir lite brum-brum.

        Kommentar


        • #5
          Här är min Funcub XL med all belysning tänd.
          Bifogade filer
          Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
          Står man med en låda på magen säljer man korv.

          Kommentar


        • #6
          Trevligt flygplan,liten filmsnutt:
          MVH
          //Bokis

          Kommentar


          • #7
            Jag har använt min Funcub lite som testbänk för idéer med programmering o testa funktioner i min radio (Futaba T18SZ) som varit nya för mig. Även en del tillbehör som jag nu vet hur de funkar o känner mig bekväm med. Alla tillval monterade dvs belysning, bomblucka o bogserkrok. Väldigt övermotoriserad i RR version, har bogserat 3m seglare på 3kg o effekten räckte till det också men det gick åt ström.
            Strömsensor SBS-01C är ingen dum grej o ha i elmodeller så man vet hur många mAh som gått åt ur acken och ett larm vid 75% förbrukad kapacitet.

            Har någon testat hur länge ni kunnat flyga på en ack? I somras på Ripaveckan gjorde jag en långflygning med FunCuben. Flög 22min 51s på 2531mah. Acken var en vanlig Turnigy 3300mah 6s.
            Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
            Står man med en låda på magen säljer man korv.

            Kommentar


            • #8
              Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
              Jag har använt min Funcub lite som testbänk för idéer med programmering o testa funktioner i min radio (Futaba T18SZ) som varit nya för mig. Även en del tillbehör som jag nu vet hur de funkar o känner mig bekväm med. Alla tillval monterade dvs belysning, bomblucka o bogserkrok. Väldigt övermotoriserad i RR version, har bogserat 3m seglare på 3kg o effekten räckte till det också men det gick åt ström.
              Strömsensor SBS-01C är ingen dum grej o ha i elmodeller så man vet hur många mAh som gått åt ur acken och ett larm vid 75% förbrukad kapacitet.

              Har någon testat hur länge ni kunnat flyga på en ack? I somras på Ripaveckan gjorde jag en långflygning med FunCuben. Flög 22min 51s på 2531mah. Acken var en vanlig Turnigy 3300mah 6s.
              För många år sedan någon gång på 90-talet hade elseglargänget i vår klubb en utmaning till oss som då flög med metanol om vem som kunde hålla sig uppe längst. Jag hade då en Graupner Taxi Cup 2 på 1600 mm spännvidd. Jag tänkte väl att elgubbarna inte skulle få vinna så jag sa inget om min modifiering. Efter 45 minuter landade den sista seglaren när strömmen sa ifrån (dålig termik den dagen). Jag fortsatte dock att flyga ytterligare en timma innan jag ledsnade och landade. Då kom de fram och frågade hur stor tank jag hade, hurså fick de till svar? Det var väl inga regler satta på att det skulle vara original? Jag hade 1.5 liter totalt på två tankar och en Irvine Q40 som var snål på soppan.

              Kommentar


              • #9
                Ursprungligen postat av mcregor Visa inlägg
                En klar konkurrent till Funcub XL är Grand Tundra som av det jag sett på fältet hittills är en väldigt trevlig modell av den typen och i den storleksklassen.
                Har Grand Tundra foam hela vägen ut i nosen eller har den en plastkåpa som lilla Tundran?
                Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                ESU deltagare och ESU administratör
                https://www.autopartner.se/

                Kommentar

                Arbetar...
                X