Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Elkonvertering av trainer

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #16
    Det var mycket landningsövning, några loopingar och lite rundflygning bara. Det var första och förmodligen enda gången. Vet nu var gränsen är, så det blir 10-12 minuter hädanefter. Har laddat upp acken till ungefär hälften efter flygningen.
    Rekordtiden för motormodell är över 40 minuter, min lilla Cox Spitfire då jag gav mej tusan på att flyga slut på strömmen. Det lyckades inte, jag fick ont i nacken och avbröt.
    Det var i min ungdom för ca 5 år sedan.....
    "If it looks allright, it flies allright"

    Kommentar


    • #17
      Hej, jag kom på att jag borde berätta hur det gick med elkonverteringen! Motor som sagt SK3 3548-840, ett tungt (500 g) fyrcellers 4000 mAh batteri och 11x7 propeller. Det här drog 49 A (ojdå). Modellen lyfte efter ett fåtal meter på det genomblöta och ganska oklippta fältet, och steg sen med fullgas som en nyårsraket, Det krävdes kraftig justering neråt av motorriktningen för att kunna flyga med mer än tredjedelsgas utan loopingtendens. Konstigt egentligen eftersom motorriktningen från början var likadan som den varit med glödstiftmotorn. Hursomhelst var det mer än tillräckligt drag med tanke på att det är nybörjarträning som avses.

      I den andan har jag bytt till en APC 10x6, nu drar den 35 A och startar utan vidare från gräsfältet, det är tllräckliga stigprestanda och man kan göra en (inte jättestor) looping utan att ta sats. Alldeles lagom för ändamålet. Har inte fått skaffat någon spänningssensor än så jag har inte örnkoll på hur länge man kan flyga, men ivarjefall minst tio minuter.

      Vad gäller att korta motorkablarna blev det aldrig nödvändigt, då vi satte fartreglaget bakom vindrutan blev kablarna lagom som de var.

      Kommentar


      • #18
        Härligt att det fungerade bra ! Och snart åker nog den större proppen på igen gissar jag - har man väl fått smak på lite bättre prestanda så är det svårt att låta bli... Så är det att bli elflygare !
        Roger

        Kommentar

        Arbetar...
        X