En bekant till mig vill elkonvertera en Thunder Tiger Easy Trainer, en högvingad nybörjarmodell avsedd för 40 - 46 tvåtaktare. Modellen har flatbottnad vinge med 1550 mm spännvidd och väger med servon men utan motor och batteri 1700 g. Jag är osäker på vad man skall rekommendera och efterlyser tips från någon som gjort något liknande.
1700 g som sagt, jag gissar att motor, fartreglage, batteri och propeller kommer att addera 500 - 700 gram. Modellen skall användas av nybörjare och behöver inte raketprestanda, men skall kunna starta från gräsfält. 500 watt borde väl räcka?
Önskvärt vore om det kunde räcka med tre celler i batteriet, och att motorns kv-tal inte blir alltför lågt, eftersom propellern helst inte skulle vara större än elva tum (pga markfrigången). Om propellern måste vara större går det förstås att byta till högre landställ. Kan någon med erfarenhet av sånt här rekommendera en drivlina motor - propeller - batteri, så vore vi tacksamma!
Hälsningar Thomas A
1700 g som sagt, jag gissar att motor, fartreglage, batteri och propeller kommer att addera 500 - 700 gram. Modellen skall användas av nybörjare och behöver inte raketprestanda, men skall kunna starta från gräsfält. 500 watt borde väl räcka?
Önskvärt vore om det kunde räcka med tre celler i batteriet, och att motorns kv-tal inte blir alltför lågt, eftersom propellern helst inte skulle vara större än elva tum (pga markfrigången). Om propellern måste vara större går det förstås att byta till högre landställ. Kan någon med erfarenhet av sånt här rekommendera en drivlina motor - propeller - batteri, så vore vi tacksamma!
Hälsningar Thomas A
Kommentar