Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Elkonvertering av trainer

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Elkonvertering av trainer

    En bekant till mig vill elkonvertera en Thunder Tiger Easy Trainer, en högvingad nybörjarmodell avsedd för 40 - 46 tvåtaktare. Modellen har flatbottnad vinge med 1550 mm spännvidd och väger med servon men utan motor och batteri 1700 g. Jag är osäker på vad man skall rekommendera och efterlyser tips från någon som gjort något liknande.

    1700 g som sagt, jag gissar att motor, fartreglage, batteri och propeller kommer att addera 500 - 700 gram. Modellen skall användas av nybörjare och behöver inte raketprestanda, men skall kunna starta från gräsfält. 500 watt borde väl räcka?

    Önskvärt vore om det kunde räcka med tre celler i batteriet, och att motorns kv-tal inte blir alltför lågt, eftersom propellern helst inte skulle vara större än elva tum (pga markfrigången). Om propellern måste vara större går det förstås att byta till högre landställ. Kan någon med erfarenhet av sånt här rekommendera en drivlina motor - propeller - batteri, så vore vi tacksamma!

    Hälsningar Thomas A

  • #2
    Högvingade trainers är i samma stuk, egentligen. Åtminstone de som är byggda i balsa/plywood.
    Jag ska berätta om min, som råkar vara en elkonverterad SK78, Bosse Gårdstads variant av trainer.

    Motor, en gammal med god Plettenberg Orbit 10-22. Kv är 1050 rpm/volt
    Fartreglage ett JHobbywing 60 Amp.
    Propeller APC-E 11x7"
    Ack 4cell Lipo på 4000 mAh

    Sid-och höjdroder Futaba S3001 servon
    Skevroder 2st typ 16 grams från Autopartner
    Mottagare Spektrum AR 8000

    Flygvikten är 2200 gram

    Jag har inte mätt strömförbrukning, men enligt Internet så drar motorn 45 Ampere vid 12,2 Volt.
    SK78:an har en rullsträcka på gräs på ca 8 meter sedan är den i luften.
    Igår flög jag i ca 20 minuter på en laddning.

    Mitt tips
    "If it looks allright, it flies allright"

    Kommentar


    • #3
      F'låt, jag såg lite fel. Motorn drar 28,7 ampere med en 11x4" vid 12,8 volt och då lär dragkraften vara 17,9 Newton.
      (11x4" är inte bra). Jag har inte testat men SK78 flyger nog alldeles utmärkt med en 10x7" också.

      Acken var någorlunda varm efter flygningen igår, och ESC.n nästan het, det gick att hålla i den. Dom blir heta när man kör länge på halvtrottel.
      Titta efter motorer i viktklassen 120-150 gram och med Kv ca 1000.( Multiplex Roxxy och Dymond t.ex)
      "If it looks allright, it flies allright"

      Kommentar


      • #4
        Tack för svar! SK 78:an är lite mindre än Easy Trainern, men samma andas barn så det borde ju funka med motorer i samma härad. Trainern har flatbottnad vinge som är ganska bred, 285 mm. Jag tänker mig eventuellt en motor med kV runt 1300 eller så, för att kunna köra med trecells batteri. Jag har tittat i samma tabell som du , och en Orbit 10-18 (kV 1280) drar vid 10,2 V (tre celler under belastning?) med 11x4 propeller 34 A och ger 16,2 N dragkraft. Borde ju räcka att flyga med?

        Hur skulle du beskriva flygegenskaperna? Det går att starta från ett inte helt nyklippt fält?

        Hälsningar Thomas A

        Kommentar


        • #5
          Kör 4-cells i en såpass tung kärra och gå ner i KV - kanske till typ 800 men det beror lite på hur stor propp du får plats med (markfrigången).
          Tag också gärna lite större/tyngre motor - det är inte kul att få en kärra som flyger på marginalen.
          Roger

          Kommentar


          • #6
            Ursprungligen postat av Thomas A Visa inlägg
            Tack för svar! SK 78:an är lite mindre än Easy Trainern, men samma andas barn så det borde ju funka med motorer i samma härad. Trainern har flatbottnad vinge som är ganska bred, 285 mm. Jag tänker mig eventuellt en motor med kV runt 1300 eller så, för att kunna köra med trecells batteri. Jag har tittat i samma tabell som du , och en Orbit 10-18 (kV 1280) drar vid 10,2 V (tre celler under belastning?) med 11x4 propeller 34 A och ger 16,2 N dragkraft. Borde ju räcka att flyga med?

            Hur skulle du beskriva flygegenskaperna? Det går att starta från ett inte helt nyklippt fält?

            Hälsningar Thomas A
            Hej, ursäkta sent inlägg... SK-78 är tämligen snabb om jag drar på fullt. Startar lätt från gräs, drar iväg som skållat troll (vårt fält är ganska ojämnt).
            Ett av skälen till 4-cells batteri är att jag slapp blya ner fronten för att få tyngdpunkten rätt. Metanoltrainers har oftast ganska kort nos, en OS 40:a väger mer än acken och plettisen tillsammans och då räknar jag inte in tanken med bränslet. Så på 3 celler får du ha en riktigt stor kapacitet för balanseringen.
            "If it looks allright, it flies allright"

            Kommentar


            • #7
              Tack för svar! Efter bl.a. rådfrågning av sakkunnig klubbmedlem blev det en Turnigy SK 3 3548 kV 840, fyrcellers 4000-acke och 11x7. Fick grejorna igår så inte provkört ännu, men tyngdpunkten verkar kunna hamna rätt.

              Håller inte helt med om vikt resonemanget ovan? Jag har just vägt grejorna, och OS FX 46 med ljuddämpare, propeller, motorfäste (plast) och tank (tom) väger ihop 637 gram. Elmotorn med propeller, fartreglaget och batteriet väger tillsammans 782 gram. Men eftersom vikten vid glödstiftalternativet är koncentrerad i motorn längst fram, och vid elalternativet i batteriet långt bakom motorn så verkar tungpunkten ändå att kunna stämma.

              Enligt ovanstående blir elalternativet 145 gram tyngre, men om vi tänker på att vi inte behöver mottagarbatteri och gasservo (110 + 40 gram) så ser vi att elalternativet faktisk blir fem gram lättare, förutsatt att det inte behövs något bly nånstans. Jag får försöka komma ihåg att berätta hur det hela fungerar.

              Kommentar


              • #8
                ...sen lär du väl ha lite soppa i tanken också och den torde öka startvikten med minst 200 g gissar jag. Så startvikten, trots ditt relativt stora batteri, blir nog drygt 2 hg lägre med el-alternativet. Sen tror jag att du skulle klarat dig med t ex ett 4S2500 batteri men det beror ju lite på hur du flyger och vilken flygtid du vill ha. Samt hur du kan placera batteriet för att få rätt TP. Personligen räknar jag numera med 5 minuters motortid (lite längre flygtid) och jag vill sällan dra ur batteriet mera än runt 70 % av kapaciteten men trots detta så har jag generellt gått ner i ackstorlek eftersom de flesta kärror blir trevligare med lägre flygvikt.
                Roger

                Kommentar


                • #9
                  Modellen som ju är avsedd för glödstiftmotor har ganska kort nos, och med ett lättare batteri hade rek. tyngdpunkten varit svår att uppnå.

                  Kommentar


                  • #10
                    Batteriet hamnar i tankutrymmet med lite utrymme för stötdämpning mot motorspantet. Ett lättare batteri hade medfört en blybit på motorspantet. I övrigt är det ju rätt att hålla ner vikten, men här hade det gjort väldigt lite skillnad totalt.

                    Kommentar


                    • #11
                      Absolut att man måste ta hänsyn till TP vid batteridimensioneringen - liksom vid motordimensioneringen. Motorn sitter ännu längre fram så några gram till på den hade kanske varit en ännu bättre lösning sett ur totalvikts-synpunkt. Nåja - det kommer säkert att fungera bra med dina valda prylar. Möjligen att du kan behöva öka på proppstorleken lite men det kanske är svårt m h a markfrigången. Annars kör man ju ofta lite större proppar på elkärrorna vilket brukar öka effektiviteten på denna typ av kärror. Har du ett fartreglage på minst 60 A ?
                      Roger

                      Kommentar


                      • #12
                        Stämmer ju vad du skriver om en tyngre motor, nu var bedömningen att den här motorn har mer än tillräckliga prestanda. Och batteriet kommer nog att räcka till ett par flygturer, hoppas vi. Jag har inte reglaget till hands just nu, men har för mig att det är 80 A.

                        En annan sak: på motorns förpackning står att man inte får ändra motorn på något sätt, "not even shortening the cables". Betyder detta att garantin inte gäller om man kortar sladdarna? Nån som vet?

                        Här skulle man vilja sätta reglaget bredvid eller under motorn, och om man inte kortar sladdarna blir det ett onödigt ormbo. Men en tidigare SK3-motor i min ägo levererades med fyrkantiga kulor i ett lager, så man vill ju inte riskera att garantin inte skulle gälla.

                        Kommentar


                        • #13
                          Misstänker att garantin är förverkad om du kortar kablarna.
                          Jag har gjort det en gång på en SK motor och det var ett h______ete att löda kontakterna sen.
                          Kablarna som kommer ut är direkt från lindningarna och är lackade så lacken måste bort på något sätt
                          för att man ska kunna löda.
                          Tror att det är ett enklare alternativ att korta kablarna på reglaget.
                          /Peo

                          Kommentar


                          • #14
                            Kom att tänka på en grej ang. fartreglaget. För någon vecka sedan gjorde jag en flygning på uppemot 20 minuter med SK-78:an. Precis när jag taxat fram planet till mej vid pilotrutan slog reglaget ifrån. Då var acken tom. Kände på den och den var ljummen - ina problem. Kände på fartreglaget och det var riktigt varmt, nästan hett. Blir gärna så när man flyger mycket på "halvgas".
                            Så i mitt fall blir det nu någon form av kylflänsar. Mitt reglage är på 60 A så i ditt fall blir det nog inte lika varmt om det klarar 80 A.
                            Om lödning av kontakter tycker jag: Fy F*n. Inte kul
                            "If it looks allright, it flies allright"

                            Kommentar


                            • #15
                              Som Peo skriver - är det lindningskablarna som går direkt till kontakterna så rör dom inte. Men det kan ju lika gärna vara vanliga silikon-kablar (med koppar inuti) och då går det säkert bra.Och du känner eller kan säkert se vilken variant det är.
                              Till vännen Airfoil - hur fasiken kan du hålla koncentrationen och flyga en motorkärra under 20 minuter... Själv brukar jag ställa in motor-timern på 5 minuter. Hellre flera korta än en lång flygning för mig. Och aldrig flyga till dess reglaget slår ifrån för det brukar vara vid rätt låga cellspänningar.
                              Roger

                              Kommentar

                              Arbetar...
                              X