Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

El-setup för en vilsen nybörjare

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • El-setup för en vilsen nybörjare

    Hej alla

    Efter ett kortare uppehåll är det dags igen att ta tag i flygningen.

    Håller på att bygga en elkärra, med den motorn och det fartreglaget som är med på bilderna. Jag har använt denna uppsättning innan, men efter en krasch så blev mina batterier obrukbara. Dessa återvanns och frid och fröjd.

    Nu när jag åter ska fixa batterier har jag glömt bort vilka jag ska ha (fick rekommendation på hela el-setupen). Då jag är extremt dålig på detta med batterier, mah, C värden, antal celler, Watt och annat som rör batterier.

    Mitt mål är att kunna deltag i Aircombat vad det lider och då önskar jag ju kunna nytta mina inköpta saker, och då kom ytterligare en faktor med i bilden, KV värdet 72000, vilket jag också har dålig koll på vad det innebär och vad som påverkar vad.

    Då utvecklingen gått framåt på de åren jag inte flugit, så verkar det som man gått över till att ha motorer ifrån drönare med låga KV värden och batterier på 6S och runt 1800 mah för att få rätt KV värde.

    Då min önskan om hjälp i detta för mig stora djungeln:

    Med mina motorer samt fart reglage för att klara KV regeln, vilket batteri är lämpligt att köpa? Länk?

    Skulle jag kunna nytta ett 6S batteri om man bortser ifrån KV regeln (för träning skull) med mina nuvarande motorer och fartreglage?

    Tips på lämplig 6S setup, med motor, fartreglage, batteri och annat som skulle behövas?

    Har fått rekommendationen om att använda "ett fartreglage 100% större än vad du behöver" hur stort behöver jag och vad blir då 100% större?



  • #2
    Om din motor har ett kV på 1400 så låter det mera än brutalt att köra den på 6S - speciellt som den verkar specad för 3--4S. Med det kV:et skulle jag nog primärt köra på 3S men den går också att köra på 4S. Eftersom maxpecen säger 40A/590 W så blir det med 3S ungefär en max inmatad effekt runt 430--450 W och med 4S något under 600 W. Sen får du anpassa proppen med detta i minnet och så att du väljer rätt förhållande mellan diameter och stigning för din typ av flygning.
    Roger

    Kommentar

    Arbetar...
    X