Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Klädsel 1/4 skala grunau baby

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Klädsel 1/4 skala grunau baby

    Snart dags för att klä min Grunau Baby, någon som har tips på klädsel som ger "old timer" look? Gärna lite transparent. Bör även kunna spraya lite färg fält på den typ vingframkant. Tacksam för svar

    / Johan

  • #2
    Oratex "antik" skulle nog passa och ge en Grunay Baby ett tidenligt useende.
    Oratex vävfilm är visserligen lite tyngre än Oracover vanliga plastfilm men just väven och antikfärgen bör ge den rätta tidskänslan.
    Det går att måla på Oratex om man vill.

    /Bo
    Senast redigerad av bem ; 2020-01-16, 01:04 .
    Karlstads MFK

    Kommentar


    • #3
      Stort tack!

      Kommentar


      • #4
        Det finns en konflikt mellan skalalik flygning och skalalikt utseende för den typ av modell. Så om skalalik flygning är viktigt välj plastfilm. Om utseendet är viktigast välj väv och måla. Och tänk på att det är väldigt lätt att måla bort sig och förstöra flygegenskaperna.

        Kommentar


        • #5
          Poson,

          Nu var det ju ingen liten modell det här, skala 1:4 gör nog att väv går utmärkt också.

          Douglas

          Kommentar


          • #6
            POSON
            nu är jag inte med... blir det mer skala lik flygning med plastfilm?
            han bygger ju en GBIIb 3,40 i spv så den kommer nog att flyga hur fint som helst.
            Johan:
            Mitt tips är att klä med DIACOV.
            så här såg den ut när min 1/4 var klar.
            http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&replypage=99
            Jag vill gärna se bild på ditt bygge.
            jag bygger också en från scratch utav lösvirke skala 1/2 6,70 i spv
            //Conny
            Senast redigerad av bleker ; 2020-01-17, 23:28 .

            Kommentar


            • #7
              Själv skulle jag nog använda SIG KOVERALL. Finns hos MBS. Koverall väger mindre än hälften av vad Oratex väger, så för min del är det ett bra val.
              Jag kommer nog att även duka om ett par seglare från plast till Koverall.

              //Janne

              Kommentar


              • #8
                Men så skall Koverall ha "dope" och sen färg på sig. Så jag undrar allt om Sig Koverall! blir lättare jämfört med Oratex?
                Kanske om man är försiktig och inte målar för tjockt, spraya tunna lager med färg.
                Sig Koverall är i och för sig ett utmärkt beklädnadsmaterial, det är min erfarenhet.
                /Bo
                Karlstads MFK

                Kommentar


                • #9
                  Det där med färg ÄR ett viktorienterat dilemma med Koverall, det måste jag instämma i....
                  "Naturellt vit" och dopad ger onekligen en lätt konstruktion, dock...

                  MEN, en klubbkompis HAR faktiskt hittat en fungerande metod att färga in Koverall-väven på ett icke-tyngande sätt, och som verkar intressant. Har nyligen sett fina exempel på det, i klubbstugan.
                  Ingvar, var är du...?....vi behöver din "tutorial"....!
                  ...så där lagom vintage...

                  Kommentar


                  • #10
                    Hej!
                    Jo det stämmer som Bosse Jansson säger att jag klätt två modeller med Koverall, båda är linflygmodeller med blygsam spännvid strax under en meter. Jag ville testa testa hur Koverall fungerar jämfört med siden som jag normalt klär med i denna storleksklass. Nylon har jag använt och det blir inga snygga avslut/skarvar med nylon som inte är särskilt slip-vänligt.
                    Koverall är alltså polyester. Det går skapligt fint att slipa och det kan sträckas med värme. Första gången tog jag värmepickan och det blev katastrof. Sedan frågade jag här på forat och fick info om vilken temperatur man skall ha när man sträcker den. 140 grader att börja med. Men det var för varmt - 135 grader är lagom är min nyvunna erfarenhet.

                    En helbalsavinge kläddes med naturfärgad Koverall. Modellen skulle normalt klätts med siden men jag ville ha högre styrka då detta är en Weatherman Vintage Speed modell i största motorklass upp till 10 cc. Ja det var problem med veck som var på väven - svåra att sträcka ut när jag försökte fästa den på den dopade ytan med aceton. Försökte på nytt med att bara fästa i kanterna och sedan ge värme med 135 grader på klädseljärnet. Jäpp - det blev slätt väldigt lätt. Men värmde jag med högre värme så släppte det från kanten.
                    Alltså - fästa i kanterna som nu fått en strykning dope som innehåller 25-30 % UHU Hart cellulosalim. Detta fick torka många timmar. Nytt försök - fäste längs kanterna och sträckte försiktigt - nja - såg ut att vilja släppa. Då beströk jag ovansidan av kanterna med vanlig rätt tunn dope och sedan satt det. Nu kunde jag sträcka väldigt bra. De små veck som fanns i kanterna kunde plattas till och krympas bort med klädseljärnet några grader varmare. Här får man inte dra med järnet utan man tar en liten bit i taget och pressar . Drar man så fastnar dope och lim på teflonsulan och sedan har man skaffat ett nytt problem.

                    Nästa steg var att färga. Jag färgar mitt siden själv vilket är busenkelt bara man inte låter sidenet torka - då krymper det. Nästa gång man blöter det så utvidgar det sig inte mycket och man kan inte göra en normal vattenspänning när det är på plats.

                    Färga polyester är litet annorlunda. De flesta textilfärger biter knappt på väven, detta gäller även de som rabblar upp polyester på kartongens glada budskap. Men när man läser följebladet så ser man att just 100 % polyester inte kommer att ta åt sig mer än marginellt av färgen.

                    Jag kontaktade en av mina friflyg-kompisar som kan o vet en väldig massa saker. Jodå - det går fint att färga polyester men det luktar djävulusiskt illa så man får stå ute i lämplig vindriktning. Och i och med att man måste upp i kokningstemperatur så blir det skrynkligt men det kan man sträcka ut med viss möda när du klär. Köp färg avsedd för polyester så skall du få se läckra färger sa han. Jaha - och vem har det då? Jag köper från Discsport.se.

                    Så - jag beställde några färger från Discsport. De heter iDye Poly with color intensifier. Blixtsnabb leverans och jag tog mig an ett modellförsök - nej den oranga jag testade med verkade fungera och inte höll jag på i en hel timma, efter en kvart tyckte jag det räckte. Sköljde ordentligt. Jisses vad skrynkligt det blev, men det gick att spänna upp skapligt och dopa efteråt runt kanten och sedan värma med järnet. Ojoj vad bra det blev!

                    Dags att färga någon kvadratmeter. Jag var nyfiken på den som var PINK. Jag ville inte stå inne med detta, och ute blåste det samt var några minusgrader så det fick bli husvagnen som står övertäckt med en presenning över vintern. Antagligen hade jag satsat för mycket pulver eller så var denna rosa rena dynamiten. Chockrosa om jag håller den mot ljuset men mer vinröd om jag lägger den på balsa.


                    Alltså ----- Prova först. Väg hur mycket provbitarna väger. Väg hur mycket färgpulver du satsar. Mät hur mycket antilusmedel (ja det är detta som är intensifier - gammal hederlig lysol som man gnubbar in i barnens hårbotten när dom fått huvudlöss) du tillsätter. Mät temperaturen. Att fegköra till c:a 75-80 grader som jag gjort är antagligen orsaken till att färgen inte är helt aceton-olöslig och kör gärna den timma som instruktionen säger.

                    Skölj väldigt noga annars stinker det avlusningsmedel när du går på det färdigklädda med värme.

                    När man har ett stort tygsjok i den största rostfria kastrullen (min är 10 liter) och rör om så vill gärna kanterna raffla upp sig. Om man tar sig tid att stryka dope längs kanterna på sjoket så rafflar det inte upp sig. Det som rafflar upp sig är ju långa trådar som sedan trasslar fast sig.


                    Ja så finns ju andra klädselmaterial som är rysligt starka och betydligt lättare. Polyesterpapper som man kan köpa från Friflygsevice i Gendalen går också att färga med denna iDyePoly. Men tydligen blir den väldigt skrynklig men detta kan man sträcka upp med ett smärre straff i form av högre vikt. Men - papprets yta blir grov och det går åt massor av dope för att mätta den - här är nog bättre med sprejfärg när den sitter på plats.


                    Ja så nu hade jag orange och chockrosa och snabbyggde en 38" spv gammal Sterling byggsats köpt som komplett på Tradera för många år sedan. Efter en pusslande fick jag ihop modellen som visade sig sakna rätt mycket och ingen ritning utan bara en monteringsanvisning. Jag klädde bärytorna orange och detta blev rätt OK och kroppen rosa och här är jag helnöjd.



                    Och - varför lägga tid på att färga sin klädsel när man lika gärna kan slafsa på färg när den sitter på plats? Ja dels så tappar en målad yta sin vackra vävstruktur, dels så tappar den sin transluktans (genomskinlighet). Det börjar bli svårt att få bra lackfärger som är bränslesäkra, tidigare har jag använt Teknos Futura alkydoljelack högblank som blir skapligt bränsletålig om den får torka en månad men numera är den vattenbaserad och väldigt svårapplicerad så inte penseldragen syns.
                    Så för mig är det färgad väv som sedan dopas och sedan får tre tunna sprejningar med 2K blank klarlack.


                    Så - en Grunau Baby i 1/4-skala är alltså 3,4 meter spv. Självklart att denna blir så vacker att man får tårar i ögonen när solen avslöjar spryglar och annat där den svävar mot en blå himmel. Att färga sin väv om man har en stor gryta ger ju en väldigt jämn infärgning som i sig inte ger någon viktökning om man bara kan sträcka ut väven ordentligt när man klär.

                    Om det finns intresse så har jag kanske foton av såväl färgningen som hur det ser ut på en modell. Jag har även testat ett flertal olika färg-fabrikat på siden.

                    Och - den egentliga anledningen till att testa Koverall var att se om den kan användas istället för siden som är betydligt dyrare. Jag har länge haft planer på att bygga en Falcon med standardspännvidden 8'. Ja det var ju den storleken man behövde för att bära upp en radiostyrning på sin tid. Falcon är en vacker modell...


                    Härliga vinterhälsningar från Ingvar i Borås

                    Kommentar


                    • #11
                      Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_1096.JPG
Visningar:	401
Storlek:		93,3 KB
ID:		8963
TACK Ingvar.
                      jag har ju även använt koverall, mycket stark. har fäst dem med spänn lack, polerlack, dope men det luktar väldigt mycket. men det sista jag testa nu var vattenbaserad golvlack och det funka fin fint.
                      men tipset du ger här om att färga duken direkt ÄR ju fantastiskt.
                      min GBIIb i skala 1/2 ska ju bli i försvarets färger röd/vit. så detta måste provas.
                      Senast redigerad av bleker ; 2020-02-02, 22:56 .

                      Kommentar


                      • #12
                        Hej igen!
                        Jag har ett foto på en Mustang med 38" spv som i princip är färdig. Landställ sätter jag sist, men sedan fotot är taget har jag satt dit en canopy. Den skall nu sprejas med 2K-klarlack så den tål bränslet.

                        Verkar inte gå att ladda foton här men här är en länk som du får kopiera själv...

                        https://photos.app.goo.gl/s559PH6jckTM2vwJ6

                        MVH / Ingvar

                        Kommentar

                        Arbetar...
                        X