Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Balsabygge sne flygkropp?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Balsabygge sne flygkropp?

    Håller på att bygga en Extra 330, men ser att kroppen kan vara lite sne? Någon här som har något tips?

  • #2
    Tycker det verkar som om kroppssidorna har förväxlats så att motorn nu blir vänsterriktad. Den skall normalt vara högerriktad ett par grader. Det kan du dock åstadkomma med skimsning. Inte så mycket mera att göra i det här läget. Om du ser till att vingen inte blir skev så kommer den att flyga i alla fall.

    Kommentar


    • LeffeJohan
      LeffeJohan Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Tack för svar När jag nu undersöker modellen så ser jag att de är precis som du säger. Har förväxlat sidorna. Kan den flyga okej ändå med en skimsning?

  • #3
    Alternativ till posons förslag:
    RIkta upp kroppen som den står på bilden så att centrumlinjen blir lodrätt och mät upp glipan på vänstersidan. Sedan tillverkar du ett "kilformat" nosspant som du limmar på framför.
    "If it looks allright, it flies allright"

    Kommentar


    • #4
      Bakpartierna är dom som är förväxlade som ni ser på märkningen.
      Senast redigerad av LeffeJohan ; 2019-12-10, 23:30 .

      Kommentar


      • #5
        Alltså de är stjärtpartiet som är lite snett vad jag kan se?

        Kommentar


        • #6
          Som Poson skriver lite längre upp, så kommer planet att flyga även med en lite sned kropp. Det är värre om vingen blir skev..
          Har ett EPP plan för inomhusbruk som är allt annat än rak i kroppen.. ser mer ut som en banan. Men..vingen, fenan och stabben är raka och den flyger fint ändå.

          Kommentar


          • #7
            Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
            Som Poson skriver lite längre upp, så kommer planet att flyga även med en lite sned kropp. Det är värre om vingen blir skev..
            Har ett EPP plan för inomhusbruk som är allt annat än rak i kroppen.. ser mer ut som en banan. Men..vingen, fenan och stabben är raka och den flyger fint ändå.
            Så jag behöver inte ändra nåt då för att kompensera ?

            Kommentar


            • #8
              Det vågar jag inte svara på faktiskt.. men det var ett tips längre upp om att rikta motorn. Hade jag varit du, så hade jag byggt färdigt planet som det är, monterat motor mm och provat. Och därefter testat med ev riktning av motorn mm.

              Kommentar


              • #9
                Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
                .. men det var ett tips längre upp om att rikta motorn.
                Ja, en vänsterriktad motor är något man INTE vill ha....!
                Resten är hanterbara problem. Se till att fenan blir rakt monterad i förhållande till den verkliga mittlinjen utan att låta sig förvillas av kroppens ev. skevhet, och som någon nämnde, en skev vinge vill man heller inte ha....
                Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-12-12, 12:07 .
                ...så där lagom vintage...

                Kommentar


                • #10
                  Kör på Airfoil's tips ovan - det är nog enklast för att korrigera problemet med felriktat motorspant.
                  Roger

                  Kommentar


                  • #11
                    Har du möjligtvis ritning till kroppen som man kunde få låna och kopira av? Har nämligen vingar till denna modell.

                    Hälsningar
                    Christer
                    0702415553

                    Kommentar


                    • LeffeJohan
                      LeffeJohan Kommenterade
                      Redigering av en kommentar
                      Dessvärre följde det inte med någon ritning , bara en monteringsanvisning? Vad kommer det sig att kroppen fattas för dig?

                  • #12
                    Ursprungligen postat av mcregor Visa inlägg
                    Kör på Airfoil's tips ovan - det är nog enklast för att korrigera problemet med felriktat motorspant.
                    Roger
                    Motorspantet är inte felriktat vad jag kan se de är ju stjärtpartiet?

                    Kommentar


                    • mcregor
                      mcregor Kommenterade
                      Redigering av en kommentar
                      TS har ju själv konstaterat att han monterat kroppssidorna fel och då brukar den inbyggda motorriktningen också bli fel.

                  • #13
                    Nedanstående skiss är både slarvig och överdriven, men den visar en kropp som blivit litet skev.

                    Om du först fastställer en verklig centrumlinje, och sedan drar en tvärlinje i exakt 90° till den (de svarta linjerna), så får du fram exakt vad du behöver göra med både motorns och fenans riktning för att göra det bästa av situationen.


                    Klicka på bilden för större version

Namn:		Skev kropp.jpg
Visningar:	435
Storlek:		118,8 KB
ID:		8083

                    ...så där lagom vintage...

                    Kommentar


                    • #14
                      Ang sned kropp ofta kan man skära upp de två-tre sista spanten och stjärten limma på de skurna ytorna och sätta ihop något förskjutet så den blir rak. Vid motorn kan man lägga en kilformad platta innanför motorfästet. Lycka till. Gummisnoddar som sitter snett kan också dra åt rätt håll och ihop när limmet torkar efter justeringen

                      Kommentar


                      • #15
                        Nu har jag mått och kommit fram till att bakpartiet är ca 1-2mm sne! Kan man ignorera detta?
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        Arbetar...
                        X