Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Ryan STA med O.S GF40

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Ryan STA med O.S GF40

    Hej på er!
    Jag tänker köra en enkel bygg/monteringstråd på min nya modell, en Black Horse Ryan STA på 235cm spännvidd men en O.S GF40.
    Har länge sneglat på en Ryan STA men det har helt enkelt inte blivit av att köpa nån förrän nu.
    Kommer bli Hitec servon från deras D-serie som är HighVoltage så jag kan köra direkt från en eller dubbla 2-cells Li-Ionbatterier utan spänningsreducering. Mottagaren som det ser ut nu blir en Futaba R7018SB eftersom det ligger en sån hemma o väntar på en modell. Har hittills bara lyft på locket till kartongen till modellen o tittat men snart är det väl igång.
    Klicka på bilden för större version

Namn:		20190131_143309.jpg
Visningar:	924
Storlek:		1,60 MB
ID:		690
Klicka på bilden för större version

Namn:		20190131_142826.jpg
Visningar:	900
Storlek:		1,42 MB
ID:		691
    Senast redigerad av Per P ; 2019-02-03, 07:08 .
    Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
    Står man med en låda på magen säljer man korv.

  • #2
    Upptäckte just när jag skulle rätta till ett stavfel att bilderna försvinner när man redigerar. Något som Admin kanske kan ta en titt på?
    Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
    Står man med en låda på magen säljer man korv.

    Kommentar


    • #3
      Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
      Upptäckte just när jag skulle rätta till ett stavfel att bilderna försvinner när man redigerar. Något som Admin kanske kan ta en titt på?
      Aningen buggigt men bilderna verkar vara kvar när man har sparat - efter ett antal felmeddelanden....
      Laddar man upp bilden på nytt när den försvunnit så har man plötsligt ett gäng bilder av samma.
      Bra att det går att ladda upp bilder med full upplösning - men det tar tid och serverresurser känns det som.
      www.modellflygnytt.se/mv.html

      Kommentar


      • #4
        Hej, håller på med en precis lika konfiguration. har GF 40:an på plats och det mesta är monterat och klart. Provflygning någonstas i mars hoppas jag.

        Kommentar


        • #5
          Fränt Nenne!
          skulle du kunna lägga upp ett par bilder på motorinstallationen? Enligt manualen ska avståndet från motorfäste till propeller vara 150mm o motorn är längre än så. Har du kort på hur du tog ur o hur du monterat så vore det kul om du la upp dom här. Fick du kåpan att passa bra så den är i linje med resten? Har sett på bilder på nätet att några fått motorn för långt ner o det ser inte bra ut när kåpan sitter snett...
          Senast redigerad av Per P ; 2019-02-03, 16:35 .
          Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
          Står man med en låda på magen säljer man korv.

          Kommentar


          • nenne
            nenne Kommenterade
            Redigering av en kommentar
            Tyvärr har jag inte tagit en endabild.
            Men detta kan ordnas, motorkåpan är inte monterad än. Men den är uppmärkt och tycker det ser bra ut.
            Skall ordna lite bilder så fort jag tar fram den igen för färdigmontering. Har lite andra projekt också.

        • #6
          I förmiddags plockade jag för första gången ur grejerna ur kartongen o torrmonterade för o kolla passform. Blev glatt överraskad av det första intrycket, passformen var mycket bra både på vinge o stabbe mot kroppen. Nästa steg blir o börja förlänga servosladdar.
          Bifogade filer
          Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
          Står man med en låda på magen säljer man korv.

          Kommentar


          • #7
            Älskar kärran,hade Great Planes,flög som en örn! Baksidan: Aldrig haft en kärra som var så svårt att landa mjukt med,den var tokstum o ställen vilket gjorde att den gärna galloperade bort i sommarnatten... Skulle jag införskaffa något sånt idag så skulle ställen vara Prio 1. Dessutom skulle jag flyga första svängarna utan ställbeklädnaderna som blev mos hur enkelt som helst.. Vill minnas att man till denna kunde köpa fjädrande Robartställ för en förmögenhet,det var nog inte utan orsak..Hur ser ställen ut på denna?
            MVH
            //Bokis

            Kommentar


            • #8
              Det följer med fjädrande ställ till den här med rejäl fjädringsväg. Kan tänka mig att det är som du skriver om man landar den för fort. Hade En liten GeeBee sportster som påminde mycket om den här till utseendet o de höga ställen och den var man tvungen o sätta riktigt mjukt och helst trepunkta för o slippa imitera en känguru.
              Den här ska vara fin o landa enligt en klubbkompis som har en likadan - hoppas det stämmer.
              Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
              Står man med en låda på magen säljer man korv.

              Kommentar


              • #9
                Så var första vingen klar med sladdar förlängda o kontakter. Använder en Multiplexkontakt för o koppla in skev o klaff. Stig Andersson har haft gjutformar för Multiplexkontakter till salu på smf flera omgångar o jag köpte en av han för nåt år sen o kan bara rekommendera fler att köpa såna för det blir betydligt lättare att dra isär kontakterna med handtag. Själva gjutningen görs med smältlim men vänta tills smältlimpistolen är riktigt varm innan man börjar pressa in limmet i formen. Köpte ram eller housings till kontakterna också så den ena sidan sitter fast i kroppen.
                Skaffade en servoprogrammerare från Hitec eftersom jag oftast kör deras servo, o den här gången tänker jag leka lite med de möjligheter som finns med programmering av servot. Det går precis lika bra o göra i radion men de e ju kul o pilla med teknikgrejer så jag kan inte låta bli o testa lite också. Mest ute efter o testa hur det blir med endpoint o centrering.
                Bifogade filer
                Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
                Står man med en låda på magen säljer man korv.

                Kommentar


                • qrt
                  qrt Kommenterade
                  Redigering av en kommentar
                  Snyggt Per !

              • #10
                Alla 4 servo sitter nu på plats i vinghalvorna. Jag brukar sällan använda de linkage som följer modellen pga linkarna glappar o annat, men de här kändes bra så jag monterar dom o sen får vi se. Roderutslagen enligt manualen var typ 12mm på skevroder åt varje håll, men det kändes som nästan löjligt lite så det fick bli 28mm åt varje håll istället. Klaffarna skulle gå ner 25mm enligt manual, så det får bli 25mm i första läget (3-läges switch) och 50mm i sista läget. Aldrig fel att kunna bromsa lite extra eftersom den här modellen kommer bli ganska övermotoriserad. Klaffarna är även satta så det tar ca 5 sekunder att fälla ner dem helt men bara 3 sekunder att fälla upp dom igen. Tycker det ser snyggt ut så.
                köpte en annan bränsletank som jag tänker ha istället för den som följer med modellen. Lite i största laget med 500ml till en 40cc fyrtakt bensinmotor men något hekto mer eller mindre i starten spelar ingen roll, o så kanske man kan ge sig på en 45minuters flygning nån gång
                Bifogade filer
                Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
                Står man med en låda på magen säljer man korv.

                Kommentar


                • #11
                  Nu är vingarna klara så långt jag vill ha dom än så länge. Manualen säger montera landställen men det får vänta för de e så mycket enklare att vända runt o vrida modellen utan dom monterade.
                  Det var tänkt att stabben skulle vara löstagbar, och det verkade stabilt men jag litar ännu mer på det om det är limmat, så jag monterade vingen o stabben o kontrollerade så de låg i våg med varandra o sen epoxilimmade jag fast stabben. Roderhornen limmades också fast samtidigt. En stund senare blev det till att montera servon i kroppen och ordna till stötstängerna.
                  Tanken ska ligga precis bakom motorspantet men jag vill hellre ha den precis framför tyngdpunkten så där får det bli nåt fäste en bit ovanför de servona som ska vara till gas o choke. På det sättet kan stötstängerna gå helt rakt till förgasaren.
                  Bifogade filer
                  Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
                  Står man med en låda på magen säljer man korv.

                  Kommentar


                  • #12
                    Plockade loss roderhornen och monterade stötstångslinkaget. Egentligen ska det sitta en mutter på var sida om roderhornen men jag ville ha så stor yta dom möjligt mot roderhornen så jag gjorde på mitt sätt. De går fortfarande att vrida runt utan större motstånd o inget glapp. Lite symaskinsolja fick det bli också.
                    Roderutslag enligt manual o vad jag sätter brukar inte stämma överens alls, och den här modellen är inget undantag. Höjdroderutslag rekommenderas vara 10mm åt varje håll och på stora utslag står det 13mm åt varje håll. När alla roder var centrerade o stötstängerna låsta fick jag 45mm på höjdroder. Sidroder blev 50mm men efter uppställd endpoint till 130% blev det 60mm, vill kunna göra e wingover/hjulning utan hjälp av sidvind.
                    har alltid velat ha större utslag vid premiärflygning så kan man minska vid ifall man upplever modellen som stingslig, men flera gånger har det räddat modeller att det funnits tillräckligt stora utslag att hålla mot med. Hjälpte en klubbkompis provflyga hans stora ESM Cessna 185 där utslagen var för små o något antagligen var snett på modellen så det blev start och sen hämtade vi skräphögen. Efter det är det stora utslag som gäller vid premiärflygning för min del.
                    Bokis frågade om ställen till den här modellen så jag tog fram dom o tycker de känns bra. Bra med fjädring som vi snackade om.

                    Kommande steg på den här modellen får bli inkörning av motorn så den går mjukt o fint sen när den sitter i modellen.
                    Bifogade filer
                    Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
                    Står man med en låda på magen säljer man korv.

                    Kommentar


                    • #13
                      Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
                      Upptäckte just när jag skulle rätta till ett stavfel att bilderna försvinner när man redigerar. Något som Admin kanske kan ta en titt på?
                      Detta är felanmält sedan tidigare! Ett sätt att komma förbi detta så länge är att använda BB-kod (se hjälptexten). Exempel;

                      [IMG]https://svensktmodellflyg.org/filedata/fetch?id=3082[/IMG] blir

                      //Mange

                      www.strangnasmodellflygare.se

                      Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

                      Endast döda laxar flyter medströms...

                      Kommentar


                      • #14
                        Per, bara som info, om du inte redan gjort det så läs gärna på om den mottagaren och bilda dig en egen uppfattning. Förövrigt en mycket trevlig modell.
                        //Kalle

                        Kommentar


                        • Per P
                          Per P Kommenterade
                          Redigering av en kommentar
                          Menar du 7018?
                          Har testat den en hel del och konstaterat att man inte ska koppla in den via de där vilseledande kraftiga kraftiga sladdarna. Matar man istället med ström på samma sätt som man gör på alla andra mottagare dvs via servoutgångarna så funkar den klockrent. Har kopplat in 9 servon o kört så hårt att spänningen varit nere på 3volt utan att den klippt ifrån - medan det räckte med 3 servon obelastat på 8,4Volt för o få den p klippa när man matade strömmen via de grova sladdarna.
                          Tänker däremot testa den lite mer innan innan jag flyger med den i nåt dyrt. Har bytt mottagare i Ryan till en R7008SB med tillhörande Sbusdekoder för fler utgångar.

                          Tack!

                        • Kalle rc9
                          Kalle rc9 Kommenterade
                          Redigering av en kommentar
                          Precis det jag tänkte på. Synd om något skulle hända pga något man kanske inte hade en aning om
                      Arbetar...
                      X