Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Vinterknåp 2 - SK78 elkonvertering

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Vinterknåp 2 - SK78 elkonvertering

    Jaså, blir man den förste att klämma till med en byggtråd? Ok jag flyttar ifrån gamla sajten då:

    Först en bildserie på hur det hela rört dig framåt.

    Som synes blir kroppen gul med mörkblå stabbe. Blå-gult passar bra i dessa stundande VM-tider. Sedan senaste inlägg är balansen testad, vilket ledde till att jag flyttat tyngdpunkten från 70mm till 80mm bakom framkanten på vingen, d.v.s. från ca 26% till 30%. Går att flytta 7mm till. Jämfört med ursprungsplacering av servon och landställ så har jag flyttat fram servona ca 7cm, och huvudstället ca 3cm, dessutom bytt till lättare hjul.
    Om motorn finns en del att notera. det är en Plettenberg Orbit 10-22 med kv 1050 och 135 grams vikt. Tänker mej att en lite tyngre, ca 170 gram och med kv 1200-1300 ca och som trivs med ca 40-45 Ampere på 4 celler skulle passa ännu bättre men har inte börjat kolla.

    Vad som är kvar att göra är att klä färdig kroppen nu när huvudstället är placerat, skevservon - det blir 2st HS-81 i stället för ett standard, Batteriplatta och sedan i med mottagare och sluttester. Målet är att vara klart och provfluget till vintermeetinget den 16/2. Ni kommer väl till oss i Köping då?
    "If it looks allright, it flies allright"

  • #2
    Kalas! Det är bara att ösa på! Det där meetinget ,finns det maskrosor då?Lite grönt?
    MVH
    //Bokis

    Kommentar


    • #3
      Ursprungligen postat av Bokis Visa inlägg
      Kalas! Det är bara att ösa på! Det där meetinget ,finns det maskrosor då?Lite grönt?
      Han skriver ju Vintermeeting = skidor och långfillingar. Maskrosor får du ha på slipsen och grönt i termosen.
      www.modellflygnytt.se/mv.html

      Kommentar


      • #4
        Milde tid, en Plettenberg Orbit 10-22, det var nog den allra första outrunnerns som Plettenberg gjorde.
        Jag har en sådan också i gömmorna. Köpte den rakt över disk för 1000 år sedan i Baunatal.
        Flög bort den i dimman för 5-6 år sedan, planet återfanns närmast intakt efter några veckor.
        Motorn hade rostat men rengjordes med 5-56 och fick nya lager.
        Still going strong (enough).
        Hoppas ni ursäktar nostalgi-trippen...åren går minsann...och ville prova nya forumet oxå.
        Lycka till med SK78, min Plettenberg Orbit 10-22 jobbade senast med 3s2200LiPo och APC 10x7E i en Cobra á 750 gram flygklar, (20-storlek byggd i Depron)
        Upp till 1 kg blankt går säkert bra också, Cobran var något övermotoriserad kan man säga...
        Skriva något...

        Kommentar


        • #5
          Det var värst! Hade jag lagt upp en byggtråd på denna?
          Nåväl, hur det blev:
          Motor Orbit 10-22 med propeller 11x7" APC-E. 4-cells LiPo 4000mAh. Fartreglage Hobbywing 60 A
          Servon, 2st HS81 motsvarande (minns inte fabrikatet) skevroder, 2st Futaba S128 (gamla rackare) till sid- och höjdroder.
          Flygvikt ganska exakt 2200 gram

          Premiär den 14 April 2019. Rullsträckan på vårt lite ojämna gräsfält ca 10 meter. Loopar lätt, stora fina (men inte runda beroende på pilotens spakhantering).
          Rollar med hjärtat i halsgropen, det gäller att vara aktiv med både sid- och höjdroder annars blir det någon knasvariant på tunnelroll eller liknande.
          Har flugit den uppemot 16-20 minuter på en laddning, numera timern satt till 10 min.
          Två olägneheter var det. Dels att nosstället var vinklat lite bakåt så att modellen neg kraftigt vid taxning och start, proppen var mer gräsgrön än grå..
          Och dels att fartreglaget var så varmt att det nästan inte gick att hålla fingret på det efter flygning. Motorn däremot kall och acken bara aningen ljummen.
          Har lyckats vända nosstället och fixat till en kylfläns av 0,6 mm alu.plåt som sticker ut utanför kroppen, på köpet fick jag ESC:n att sitta bättre fast mot väggen inuti

          Lyckad ombyggnad.
          "If it looks allright, it flies allright"

          Kommentar

          Arbetar...
          X