Ja, nu har jag startat ett nytt bygge, trots tidigare föresatser att först bygga färdigt något annat projekt....
Vill ha...eller snarare behöver, en modell som kan lyfta mig ur min allt djupare rostbildning när det gäller rc-flygning....jag måste rc-avrostas innan det gått för långt...!
Ju förr dess bättre. Vilket pekar mot ett "snabbygge", eller i alla fall snabbygge ur mitt perspektiv, dvs gärna flygklart under den varma säsongen 2021...!
Den här gången tänker jag något eldrivet, främst för att bekanta mig med vad detta innebär. Det här blir mitt första "riktiga" elflygplan.
En "lagom liten" (låg vingbelastning), transportvänlig modell, som lätt kan åka med i bilen och flygas på alla möjliga ställen vore passande.
Jag satte mig och skissade på något lättbyggt, anpassat till den drivlina som jag har, En borstlös tjeckisk Nippy N29 S, som verkar lagom stor för ett sådant här projekt, och med vidhängande fartreglage.....skulle tro att den prestandamässigt motsvarar en liten 0,8 - 1 cc dieselmotor, för att göra den jämförelsen. Åtminstone borde den motsvara en Mills P75.....
Jag har också en Spektrum rc-utrustning, som jag skaffat med tanke på just ett sådant här projekt. Min gamla Multiplex blir således vikt för mer "oljiga övningar"...
Men medan jag skissar och spånar, gör jag en upptäckt, på nätet: Någon har tänkt precis som jag, och ritat en modell som starkt liknar vad jag försöker värka fram.
En Nya Zeeländsk konstruktion av John Reid, döpt till "Footrot Flier", uppkallad efter "Footrot Flats", en populär tecknad serie från NZ.
Modellen publicerades i Model Builder, nov 1986, och är således försedd med en tidig, borstad motor. Spännvidden är 90 cm och originalet styrs med enbart sidoroder (1-kanalsstyrning)
Är Footrot Flier vacker....?....öh...som vanligt beror det på betraktaren, men jag ser en obestridlig charm hos denna enkla modell, som skulle kunna vara en korsning mellan Pietenpol Air Camper och Spirit of St Louis....plus, kanske, några gener från "Stik"-familjen också....men det senare väljer jag att förtränga....
Något slags fläkt från flydda tider, och framför allt helt väsensskild från marknadens friggo-trainers....
Och nu har jag börjat bygga den...!
Jag tänker mig styrning på sido- och höjdroder, samt motorkontroll.
Ja, så ser den ut...!
Jag klandrar ingen som säger "vilken fuling".....men jag ser något mer hos Footrot Flier...
Så här ser el- och rc-härvan ut.
...fast, servona på bilden blir utbytta mot något "bättre", i samma viktklass (ca 4 gram)...
Återkommer inom kort, när jag fått litet ordning på bildmaterialet....
.
Vill ha...eller snarare behöver, en modell som kan lyfta mig ur min allt djupare rostbildning när det gäller rc-flygning....jag måste rc-avrostas innan det gått för långt...!
Ju förr dess bättre. Vilket pekar mot ett "snabbygge", eller i alla fall snabbygge ur mitt perspektiv, dvs gärna flygklart under den varma säsongen 2021...!
Den här gången tänker jag något eldrivet, främst för att bekanta mig med vad detta innebär. Det här blir mitt första "riktiga" elflygplan.
En "lagom liten" (låg vingbelastning), transportvänlig modell, som lätt kan åka med i bilen och flygas på alla möjliga ställen vore passande.
Jag satte mig och skissade på något lättbyggt, anpassat till den drivlina som jag har, En borstlös tjeckisk Nippy N29 S, som verkar lagom stor för ett sådant här projekt, och med vidhängande fartreglage.....skulle tro att den prestandamässigt motsvarar en liten 0,8 - 1 cc dieselmotor, för att göra den jämförelsen. Åtminstone borde den motsvara en Mills P75.....
Jag har också en Spektrum rc-utrustning, som jag skaffat med tanke på just ett sådant här projekt. Min gamla Multiplex blir således vikt för mer "oljiga övningar"...
Men medan jag skissar och spånar, gör jag en upptäckt, på nätet: Någon har tänkt precis som jag, och ritat en modell som starkt liknar vad jag försöker värka fram.
En Nya Zeeländsk konstruktion av John Reid, döpt till "Footrot Flier", uppkallad efter "Footrot Flats", en populär tecknad serie från NZ.
Modellen publicerades i Model Builder, nov 1986, och är således försedd med en tidig, borstad motor. Spännvidden är 90 cm och originalet styrs med enbart sidoroder (1-kanalsstyrning)
Är Footrot Flier vacker....?....öh...som vanligt beror det på betraktaren, men jag ser en obestridlig charm hos denna enkla modell, som skulle kunna vara en korsning mellan Pietenpol Air Camper och Spirit of St Louis....plus, kanske, några gener från "Stik"-familjen också....men det senare väljer jag att förtränga....
Något slags fläkt från flydda tider, och framför allt helt väsensskild från marknadens friggo-trainers....
Och nu har jag börjat bygga den...!
Jag tänker mig styrning på sido- och höjdroder, samt motorkontroll.
Ja, så ser den ut...!
Jag klandrar ingen som säger "vilken fuling".....men jag ser något mer hos Footrot Flier...
Så här ser el- och rc-härvan ut.
...fast, servona på bilden blir utbytta mot något "bättre", i samma viktklass (ca 4 gram)...
Återkommer inom kort, när jag fått litet ordning på bildmaterialet....
.
Kommentar