Om detta är ditt första besök, börja med att kolla Vanliga frågor. Du behöver registrera dig samt svara på bekräftelsemailet innan du kan posta inlägg. För att börja visa inlägg, välj det underforum du vill besöka genom att välja fliken Forum härovan.
Hej
Hur löder man samman pianotråd på bästa sätt? Jag skall löda samman ett landningsställ till DB Tiger Moth. Jag har en lödkolv på 100W, vanligt lödtenn och metalltråd som medföljer byggsatsen.
mvh
Att rugga ytan, linda med koppartråd och löda med mjuklod (tenn) fungerar men blir lite klumpigt och tungt. Din 100W lödkolv fungerar säkert till detta om spetsen är fräsch.
Att löda med silverlod ger en snyggare fog och väger mindre men kräver gasol.
Hej,
Här är den "klassiska" och väl fungerande metoden.
1.
Avfetta pianotråden ordentligt, gärna med aceton eller thinner.
2.
"Slakta" en gammal elsladd och dra ur en bit av den där riktigt tunna koppartråden.
3.
Linda fogstället med den tunna koppartråden (bilden), snyggt, jämnt och tätt.
Inte för mycket tråd...det blir ändå superstarkt. Ett lager lindning räcker.
4.
Smeta lödpasta på lödstället, och "genom" lindningen.
Den pasta som ofta är "inbyggd" i lödtråden är litet "kort i rocken" vid sådan här lödning, så den kan du bortse från...skaffa en burk pasta.
5.
Löd.
Går väldigt lätt om du förberett som ovan, och värmer ordentligt..
Att löda med silverlod ger en snyggare fog och väger mindre men kräver gasol.
Ja, detta är en bra metod, som jag testat en hel del, med gott resultat.
Men, som du nämner, krävs gasolutrustning, silverlod, och passande fluss........
Skulle också rekommendera en gasolbrännare istället. Finns rätt billiga sådana till engångs-flaskor med gasol - om man inte vill satsa lite mera. En gasolbrännare är alltid bra att ha i verktygs-förrådet.
Roger
Man kan ju "mjuklöda" även med gasol men det är enklare och snabbare att få upp värmen på en tjock, rund tråd med en låga jämfört med en platt lödkorv-spets.
Bra verktyg gör halva jobbet.
Roger
Vi behandlar personuppgifter om användare av vår webbplats genom att använda cookies och annan teknik för att leverera våra tjänster, anpassa annonsering och analysera webbplatsaktivitet. Vi kan dela viss information om våra användare med våra annonserings- och analyspartners. För mer information, se vår Sekretesspolicy.
Genom att klicka på "Jag godkänner" nedan godkänner du vår Sekretesspolicy och vår personliga databehandling och cookiepraxis som beskrivs där. Du bekräftar också att detta forum kan vara placerat utanför ditt land och du samtycker till insamling, lagring och behandling av dina uppgifter i det land där detta forum är placerat.
Kommentar