Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

DB Tiger Moth anfallsvinkel

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • DB Tiger Moth anfallsvinkel

    Hej, slutför ett bygge av DB Tiger Moth 1,4 meter spännv.
    Är det någon som har erfarenhet av denna och rekommenderad anfallsvinkel för de båda vingarna och storlek på el-motor.
    Tack
    Bifogade filer

  • #2
    Hej,

    Nu kan ju dubbeldäckare ha litet varierande konfiguration, men på denna, vars övervinge är placerad en bit framför undervingen, vill jag föreslå ungefär följande:

    * Stabben = 0° (den får vara baslinje för följande)
    * Undervingen: +1 - 2° i förhållande till stabben
    * Övervingen: +2,5 - 3° i förhållande till stabben

    Förklaring:
    Övervingen sitter framför undervingen.
    I en stallsituation kommer övervingen att "sluta flyga" först, och undervingen, med sin mindre anfallsvinkel, kommer att fortsätta "flyga".
    Eftersom undervingen sitter längre bak, kommer modellen då att tillfälligt få ett framtungt beteende, vilket möjliggör en kontrollerad dykning för att åter få upp flygfart.


    Inom parentes:
    Om vinklarna hade varit de motsatta, dvs en övervinge med lägre vinkel än undervingen, skulle modellen, i samma stallsituation, fått ett baktungt beteende, vilket ju är det sista man önskar om man vill kunna kontrollera flygningen...


    De vinklar jag nämnt ovan skall ses som förslag....allt handlar ju om i vilken hastighet man vill att modellen skall "trivas bäst", men du bör bli ganska trygg med de föreslagna vinklarna.
    På en snabbare modell med "aerobatic" ambitioner kanske det hade varit mer passande med 0° för undervingen och 1,5° för övervingen, men det här är ju ändå en tiger Moth...

    Det här är ett ämne som brukar diskuteras flitigt, och det kanske dyker upp invändningar, men åtminstone i vår klubb är det detta resonemang som dominerar, när det gäller dubbeldäckare.



    När du mäter vinklarna, kom ihåg att det INTE är profilens flata undersida som utgör den aerodynamiska noll-linjen, utan en linje från luftens delningspunkt vid framkanten till bakkantens spets. (bilden)
    "Byggbrädan är inte någon noll-linje"..!

    Klicka på bilden för större version  Namn:		Clark.jpg Visningar:	0 Storlek:		23,9 KB ID:		14284


    /Bosse

    .
    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-01-21, 13:31 .
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #3
      Tackar. Dina föreslagna vinklar är liknade de jag kan mäta upp förnärvarande, över och undre vinge, med MPX vinkelmätare så då kan jag låta det vara så tills vidare.
      Jan-Erik

      Kommentar


      • #4
        Ok, då borde du inte få några problem, så länge tyngdpunkten är "hyfsat" välplacerad...

        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • Kay krut
          Kay krut Kommenterade
          Redigering av en kommentar
          Gör Du som Bosse beskriver så lär Du inte få några problem. Jag följer samma recept till mina stora 1-4 skala maskiner och de flyger utmärkt och med otroligt snälla stallegenskaper, vid de tillfällen då jag lyckas att få dem att stalla.!
          Kay krut

      • #5
        Det låter betryggande. Då får jag se fram emot mycket mindre regn och lite gott väder.

        Kommentar


        • #6
          Bosse,
          dina mått samt motorn nedåtriktad 3-4 grader i förhållande till enligt o.n. baslinje?
          Vänligen
          Peter

          Kommentar


          • #7
            Peter,

            Ja, med vinklarna ungefär enligt mitt förslag högre upp i tråden, är det nog tillrådligt med litet nedåtriktning av motorn, men 3-4° känns för mig litet onödigt mycket.
            1,5 - 2° känns mer vettigt, till att börja med....men kom ihåg att jag "spånar" nu, så du får se det som just förslag....det är ju många variabler här, som skall "lira ihop" med varandra......
            Hoppas att jag fattade din fråga rätt...

            /Bosse
            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • #8
              tack för återkoppling Bosse
              Peter

              Kommentar

              Arbetar...
              X