Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Lätt att glömma Sterling

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Lätt att glömma Sterling

    • Ibland behöver man uppfinna hjulet på nytt, då man ofta glömmer "hur det var". Jag hade en orörd Sterling Minnie Mambo i kartong. Ett litet (nåja) lämpligt projekt nu då Covid-19 härjar. Den borde ju vara lätt att "smacka ihop" bara sådär. Det var den inte. Sedvanlig tveksam stansning kombinerat med en lika tveksam passform gör det onödigt jobbigt att bygga den, men trägen vinner. Jag skall nog få till den här också, även om byggsatsen stundtals kämpar emot helt föredömligt. Den borde vara busenkel egentligen, men Sterling är ju Sterling. Här släpps ingen djävul över bron......
    Douglas

  • #2
    Douglas,

    När jag läser om ditt Sterling-äventyr, dyker en rad tankar upp, om den snårskog av hinder en modellflygplansbyggare kan ställas inför.
    Det går att grovkategorisera snubbeltrådarna i olika grupper:


    Scratchbygge
    Många gånger är det faktiskt lättare att scratchbygga en modell från ritning, än att försöka betvinga en obstinat byggsats som innehåller frågetecken....
    Har man några scratchbyggen (från äldre ritningar) bakom sig, vet man då att resultatet står och faller på ens egna fingrar, huvud, och kritiska tänkande.
    Inte minst det senare...
    Ritningar från "den gamla goda tiden", ritade med tusch och dragstift, bör man vanemässigt betrakta med största misstänksamhet när det gäller passform mellan detaljer, men om man från början är införstådd med detta, och kontinuerligt kontrollerar varje detalj före varje attack med kniven eller lövsågen, har man hela tiden ett försprång mot de mörka makterna.
    Häri ligger själva tricket med scratchbygge från gammal ritning: Ta inget för givet...!

    Att innan byggstart optimistiskt "tillverka" varje detalj efter ritningen, i tron att man producerar en "byggsats", straffar sig nästan alltid med Gudomlig Rättvisa...
    Och straffet är: "Gör om och gör rätt", eftersom ritningen inte var riktigt exakt...

    Men som sagt, är man bara inbegripen med spelreglerna, är ett scratchbygge inga problem (och många gånger att föredra).....



    Gammal byggsats
    Sådana kan vara lömska och försåtliga, och här finns några klassiska fallgropar.
    T.ex. "Varför passar inte kroppssidorna jag byggde med de utstansade spanten"..? Det kan förstås bero på att jag inte byggde kroppsidorna exakt över ritningen, men det kan också bero på att stansverktyget inte riktigt anpassats till ritningen....kanske slarvades det litet, senaste gången man bytte stansverktyg...?
    Och ännu knepigare: Två stansade delar passar inte med varandra...! Ja, Cad och Laser var ju inte uppfunnet på "den gamla goda tiden", och om man pga slitage byter ut ett stansverktyg, finns ju en viss chans att man inte dubbelkollat den nya stansen mot sina äldre "kolleger" i satsen....och kanske man plikttroget använt den handritade ritningen som referens när man tillverkat den, och inte kontrollerat att allt "lirar tillsammans"....
    Som jag ser det, kunde mycket hända vid tillblivelsen av de äldre byggsatserna, och ännu mer inträffades säkert under resans gång, när produktionsmaskineriet skulle underhållas....
    Fritt spelrum för Murphy här...!



    Ritningars begriplighet
    Ja, här kan man också stöta på hinder. Allt är inte alltid så pedagogiskt...
    Enda medicinen är att studera ritningen flitigt, upprepade gånger, nästan maniskt, och gång på gång låta sig tröttas ut av funderingar över "hur dom menar här".... det kan leda till smärre framsteg.
    Till slut får man bara sätta igång och bygga, och hoppas på att svaren dyker upp under själva resan....


    ---------------------------------------------------------------------------------

    /Bosse

    .
    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-01-06, 19:38 .
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #3
      @Douglas: Utan bilder har det inte skett!! Vi vill se bilder!!!!!!!

      @Bosse: Tack för bra förklaring! Jag har några scratchprojekt som jag vill bygga "någon gång". Bilder och berättelser från er andra gör att suget konstant ökar, så snart så...

      Kommentar


      • #4
        Stefan,

        Saknar möjlighet till att fotografera digitalt, Du skulle givetvis ha fått bildbevis annars. Tro mig annars när jag säger att denna byggsats från Sterling var precis som den "borde" vara, nämligen lite smådjävlig. I övrigt förväntar jag mig att den flyger som de flesta andra skapelserna från Sterling och Mr. Ed Manulkin......dvs alldeles utmärkt.

        Jag misstänker att den minst sagt tveksamma kvalitèn hos Sterlings byggatser beror på att det skulle gå undan vid tillverkningen, och det fick inte kosta för mycket heller. Det balsaträ man köpte in var ofta "skräpbalsa", det dög ju ändå. Byta stansverktyg, vad var det för något? Felaktigheter i bygganvisningen? De får väl för f-n använda hjärnan nät de bygger. Felaktigheter i de tillsågade eller bearbetade delarna? Jamän rätta till det hela då innan Du bygger. Osv osv. Men det GÅR att få till det, om man bara envisas- och det gör jag ju- annars är det ju ingen "sport".

        Douglas

        Kommentar


        • #5
          Ursprungligen postat av StefanR Visa inlägg
          Jag har några scratchprojekt som jag vill bygga "någon gång".
          Osökt kommer jag att tänka på en gammal annons för Harley Davidson, där man lanserade denna korta och kärnfulla slogan:

          DON'T DREAM - DO IT


          ...så där lagom vintage...

          Kommentar


          • #6
            Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
            Men det GÅR att få till det, om man bara envisas- och det gör jag ju- annars är det ju ingen "sport"
            Javisst är det en utmaning.... och självklart kommer du till slut att fira en triumf över svårigheterna...!

            Sådana här prövningar gör att man tillfälligt får förvandla sig till en obestämd mix av Sherlock Holmes, Mulle Meck och Stradivarius, samtidigt som man får vara envis som en gammal ardenner.....
            Slutligen kommer man ut ur snårskogen, stärkt, och redo för nästa fas, trimning och flygning....
            Vindstilla och solsken.....


            Klicka på bilden för större version  Namn:		Minnie Mambo.jpg Visningar:	0 Storlek:		98,3 KB ID:		14171

            När det gäller modellflyg är både resan OCH målet värda mödan....tycker i alla fall jag.....



            /Bosse
            Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-01-07, 20:11 .
            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • #7
              Och vi får inte glömma bort texten på kartongen heller.....

              "Designed for beginners acclaimed by experts

              "Experter" som flyger Hick Hack? Tjaa, varför inte? Dagens experter kanske inte skulle få det så jäkla lätt med 50-talets R/C.

              Douglas

              Kommentar


              • #8
                Hej, kul tråd.
                Jag minns Minnie Mambo, FYRA DOLLAR!!! Wow!

                Byggde en Sterling Piper Cub någon gång 1965-66. Den kom aldrig i luften och vart den tog vägen minns jag inte. Lite synd. Som plåster på såren införskaffade jag en Great Planesmodell av J3:an för 14 år sedan, laserskurna delar minsann. God passform och flyger som en Cub ska, d.v.s svängarna blir helkajko om jag inte använder sidrodret också.

                Just nu finns en Hawker Hurricane på byggbrädan, Balsacrafts fabrikat och här är det CNC-frästa bitar. Passformen är ju kanon men då den är designad för an Speed 600 med 7-8 NiCd-celler och bara denna eländiga lättplywood så krävs extra förstärkningar här och där när jag stoppar in en moderna outrunner i den. Motorfästet av 13st delar kommer att ersättas av en CAD-ritat 3D-printad plasthistoria (har en f.d. chef som är ytterst behjälplig) Men nu for vi iväg in i det moderna, sorry.

                Hursomhelst, att mickla i balsa och plywood är balsa(m) för själen, blandat med doften av ett RIKTIGT balsalim. Gamla fina Sky Scooter från Veron finns i bakhuvudet, jag har ritningen.
                "If it looks allright, it flies allright"

                Kommentar


                • #9
                  Har också byggt en Sterling J-3. Den flög väl hyfsat......så länge vingen höll. Min hade definitivt en felstansad plywoodförstärkning för vingens huvudbalk, men jag var oerfaren då och begrep inte bättre. Det höll ett tag, och sedan försvann halva vingen under en svag sväng. Pytteliten tank på 1 oz, den enda det fanns plats för. Motorn en Veco .19, så det blev till att puttra på ganska långsamt. I övrigt var det "antika" anfallsvinklar, så flygning på full gas var inte ens möjligt. Men det var ju roligt så länge det varade.

                  Douglas

                  Kommentar


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Airfoil Visa inlägg
                    Gamla fina Sky Scooter från Veron finns i bakhuvudet,
                    Sky-Skooter...! Den väcker minnen hos mig.
                    När jag var en riktigt ung slyngel byggde jag en sådan....
                    Egentligen var jag FÖR ung och grön för det här bygget, och hade inte min far ryckt in som "coach", hade modellen säkert inte blivit klar...
                    Någon budget för rc-utrustning fanns inte, och därför blev min Sky-Skooter friflygande, med en ED Bee, som jag redan hade, i nosen.
                    Den blev gul med litet röd dekor, och tack och lov hade jag litet hum om trimningens grundprinciper, vilket gjorde att kärran överlevde mina frejdiga trimkast "over the tall grass", och slutligen flög Sky-Skootern riktigt bra.
                    Pga upprepad närkontakt med buskar och tuvor, "nöttes" dock kärran ner, och jag har inga minnen av att den blev så värst gammal.....
                    Men en spännande och lärorik erfarenhet var denna Sky-Skooter...

                    På sistone har jag börjat vandra i allt tätare cirklar kring ritningen till Sky-Skooters "syskon", även den av Phil Smith....nämligen Veron Deacon.
                    Till slut kan jag nog inte låta bli att bygga den, så jag utfärdar härmed en byggtråd-varning.....



                    Veron Deacon
                    Klicka på bilden för större version  Namn:		Veron Deacon 4.JPG Visningar:	0 Storlek:		109,2 KB ID:		14183


                    /Bosse

                    .
                    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-01-09, 07:20 .
                    ...så där lagom vintage...

                    Kommentar


                    • #11
                      Tiderna är definitivt ändrade nu. Då......denna Veron "The Deacon" ansågs förmodligen som relativt stor. Idag en lilleplutt, om ens det. Problemet för min del är att jag gillar dessa lillpluttar, även om många nog tycker de är alldeles otillräckliga. "Går ju inte ens att flyga knivsegg". Nä, och knappast utvärtes looping heller. Men jag gillar stuket hos dessa lillepluttar.

                      Douglas

                      Kommentar


                      • #12
                        Jag tycker det går ungefär lika lätt att hamna i ett träd med 2.4-utrustning som med hick-hack.

                        Kommentar


                        • #13
                          Douglas - jag håller med dig till fullo om detta med storleken på kärran. Denna storlek, runt 1,3 m spv, är i mina ögon väldigt "lagom" för oss söndagsflygare och nästan alla mina motorkärror ligger i den klassen +- ett par dm. Och varför skall alla modellkärror klara avancerad flygning ? Nä - är det ens primära intresse så finns det som sagt andra kärror man kan välja. Men man är ju gubbe och då är det "gubbaflyg" som gäller...
                          Roger

                          Kommentar


                          • #14
                            Jag byggde också på -60 och -70 talet några Sterling byggsateser, Cub,Fairchild PT-19 och Monocoupe.
                            Sterling skrev ju att deras byggsatser var "Die-stamped", men man insåg ju snart att dom var "Die-chrushed".
                            Men som sagt när man bytt ut halva byggsatsen så blev det ju bra.
                            //Janne

                            Kommentar


                            • #15
                              Alltså, var ska detta sluta (behöver det sluta)?
                              Fick en helt oemotståndlig lust att söka på outerzone efter Deacon...
                              Jamän så klart finns ritningen där. Guuuudars skymning så söt den är! Och t.o.m. 4 tum större spännvidd än Sky Scooter.
                              Måste skynda på att bygga färdig Hurrien.

                              PS
                              Mycket roligare att grotta ner sig i gamla fina balsamodeller än att bråka och tråka om drönarkort - även fast jag fixat sådant
                              "If it looks allright, it flies allright"

                              Kommentar

                              Arbetar...
                              X