Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Kontrollbox till landställ

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Kontrollbox till landställ

    Hallå, har kommit över en spännande modell. En ESM Dornier 335 50cc med tillhörande elektriska landställ. Tyvärr saknas kontrollern/eletronikboxen till landställen och jag måste försöka få tag i en. Det verkar vara svårt att få tag i en original, har någon kunskap om de som finns på eftermarknaden? Går det att köpa vilken som helst?

    Jag behöver inte sekvensstyra några landställsluckor eller installera bromsar.

  • #2
    Frågan är om du inte kan lösa det direkt i radion?. Y-kabel från ställen o sedan in i kanalen du använder för landningstället?. Har du inget som skall sekvenstyras (går säkerligen att lösas med), så behöver du nog inte använda en box

    Kommentar


    • #3
      Jag har förstått det som att det är viktigt med rätt styrning till ställen för att de inte ska brinna upp. Det handlar bland annat om ändlägena samt säkerhetsfunktioner om ett ställ t.ex. drar en massa ström av någon anledning. Men jag är som sagt ingen expert på detta, bara ganska duktig på att googla och läsa igenom diverse (mestadels utländska) forum.

      Även han som sålde ställen till mig var ganska bestämd på den punkten - "koppla inte in dessa direkt i mottagaren!"

      Dessa handlar det om: https://www.bigplanes.nl/contents/en...rplane-G4.html

      med tanke på prisnivån vill man inte gärna köra "trial and error" heller....
      Senast redigerad av Phastey ; 2020-01-28, 13:16 .

      Kommentar


      • #4
        Hej.

        Här finns det en att köpa.
        https://www.bigplanes.nl/contents/en...are_Parts.html

        Kommentar


        • #5
          Phastey,

          Du har förstått det hela rätt. Vad än andra kan eller kommer att påstå, så skall ställen inte drivas direkt från mottagaren. Och det är som du beskriver det, det är absolut nödvändigt att ha koll på ändlägena. Kraft Systems hade på 70-talet elektriska landställ med ett liknande tänk, alltså en liten extra lådda som "pratade" med radion angående aktiveringen av landställen. Den var i praktiken skräddarsydd för just den här applikationen, så nej...…"låddan" från Kraft lär Du knappast kunna använda- även om Du skulle kunna få tag på en. Och OM Du nu får tag på en, så blir nästa utmaning att ersätta komponenter som har åldrats en 45 år eller så.

          Har inte ESM någon form av kundtjänst? Det borde kunna gå att köpa en direkt från ESM- alternativt via den firma här i Europa som är agentur för ESM.

          Douglas

          Kommentar


          • #6
            Jo, det är väl enklast att försöka jaga rätt på en originalbox.

            Tack för länken till BigPlanes, jag har sett den där. Lite dyr (om den ens går att beställa, det står "ask for delivery time") men det kanske blir den till slut. Det är inte så bråttom.

            Kommentar


            • #7
              En lösning är att driva stället på ett separat batteri, så slipper du köra strömmatning via mottagaren. Ju mindre pryttlar, desto mindre krångel helt enkelt.
              Prisnivån på min turbinkärra skall vi inte heller prata om.. men, till den rekommenderas det att köra separat batteri till stället. Eller så kör man via en powerbox, som matas av lämpligt antal celler till mottagaren o servon. =) Finns många lösningar på det hela. =))

              Kommentar


              • #8
                Hej.
                Jag har ett par ställ med ändlägesbrytare och dessa kan man koppla direkt till mottagaren, helst med separat batteri till ställen.
                Om dom du har är utan ändlägesbrytare så krävs en kontrollbox. Annars kan du bränna ställmotorn eller mottagaren.
                Dom olika märkena kan ha olika brytström så det är inte säkert att du kan använda annat märke.
                Jag har en box till Robart Ställ och den fungerar inte ihop med annat märke som jag provade.

                Kent

                Kommentar


                • #9
                  Tack för era svar. Någon ändlägesbrytare finns inte på ESM:s ställ såvitt jag vet (?) så därför behöver jag kontrollboxen.

                  Powerbox och separat acke har jag, men jag tror tyvärr inte det räcker.

                  Kommentar


                  • #10
                    Hej.

                    Du kanske kan använda denna. Det står att den kan användas till andra märken.

                    https://www.jphobby.eu/en/sequencer-...0-version.html

                    Kent

                    Kommentar


                    • Lelle
                      Lelle Kommenterade
                      Redigering av en kommentar
                      Hej.
                      Slå en signal till Pelle på Autopartner i Eskilstuna. Har är väldigt kunnig och kan säkert hjälpa dej med rätt utrustning.
                      Som andra skriver här; det är viktigt att du har koll på ändlägena annars kan det bli dyrt med brända ställ.

                  • #11
                    Har sett den också, men enligt vissa annonsörer som säljer den fungerar den bara med JP:s egna ställ.

                    Kommentar


                    • #12
                      Tack tipset, ska kontakta Autopartner.

                      Kommentar


                      • #13
                        Har hittat en ingång. Autopartner hade visserligen JP:s hemma men jag är lite tveksam om vilka brytströmmar den hanterar, samt om den är kompatibel med ESM. All heder till Autopartner dock som svarade snabbt!

                        Den här har fått goda recensioner i Amerika (men kommer från EU) och har bra instruktioner som tilltalar. Tror det blir en sån; https://www.xicoy.com/catalog/produc...roducts_id=265
                        Senast redigerad av Phastey ; 2020-01-30, 19:09 .

                        Kommentar

                        Arbetar...
                        X