Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Tjippihoo! Hittade ÄNTLIGEN byggsatsen!

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #16
    Bosse,

    Jag tror säkert att PAW-dieslar kan trottla. Kruxet är att en 3.2 cc diesel jag har inte trottlar, inte med PAW's förgasare i alla fall. Den trottlar endast genom att utföra ett helt omöjligt knep. Man stänger öppningen så gott det går OCH sätter fingret för insuget- då kan den gå på tomgång. Anledningen? Den suger tjuvluft via trumman. Trumman började glappa ganska snabbt, och efter en timmes gångtid (eller kanske två) gick det inte längre. Genom en liiiiiiiten (OK-det krävdes en del finlir) "modifiering" av förgasaren till en OS 10 FSR så kunde dieselmotorn förses med en fungerande förgasare modell Made in Japan.

    Varför PAW's förgasartrumma började glappa så mycket och så snabbt vet jag inte. Det enda jag vet är att jag får dåliga vibbar över PAW-förgasarna, för nu kommer jag att tackla nästa PAW-diesel, den på 0.8 cc.

    Douglas

    Kommentar


    • #17
      Ja, min PAW 0,5 cc trottlar inget vidare den heller. Hel och halvfart funkar men det blir ingen större skillnad i effekt... :
      Så vill man bara kunna stänga av motorn kontrollerat så skulle en avstängare ala´ pylon funka. Strypning av soppaslang.

      Bild på min lilla Rascal från Sig med en jobbande halvkubikare. Inget för blåsiga dagar....

      Kommentar


      • #18
        Douglas,

        Jag tror, och nu gissar jag, att din läckande PAW-trumma är ett "olycksfall i arbetet"....
        Själv har jag inte drabbats av det problemet med någon av de tre motorerna jag använt.

        Men alla som har litet dieselerfarenhet känner säkert igen sig i det du beskriver. Dieslar är allmänt EXTREMT känsliga för även det ynkligaste lilla tjuvluftsläckage.....de suger girigt i sig de allra minsta luftmängder som kan komma pysande från från allehanda småläckage, och gången, framför allt tomgången, låter sig påverkas på ett påtagligt sätt.....
        När en diesel går på tomgång använder den en VÄLDIGT liten mängd luft, och minsta störning får då stora konsekvenser på gången.
        Och då är det ju inte så lyckat med en alltför glappande trotteltrumma.....

        En annan iakttagelse som jag gjort en gång i tiden, och som inte har med denna tråd att göra, är att den "gamla" PAW 3,2 cc (modellen med upprättstående insugsrör) har märkbart stabilare trottelegenskaper än sin efterträdare (den med framåtlutande insugsrör). Jag vet inte vad detta beror på, men en möjlighet är att spolningstiderna ändrades, kanske i syfte att "maxa upp" prestandan för lincombatflygarna (just denna motor är ju populär i den tävlingsklassen).
        Detta med spolningstiderna är en obekräftad teori, men min iakttagelse kändes tydlig nog....

        Åter till Mambo.
        När man tittar på ritningen, ser de 3x3 mm kroppslisterna ganska ynkliga ut, och ur det perspektivet förstår jag att du funderar på att byta dem mot furulister.
        Men....och nu kommer en personlig tvåcentare igen.....om man dessutom "tänker in" det faktum att kroppen sedan skall kläs med balsaflak, och slutligen kläs med japanpapper, hamnar allt i en annan dager....
        Även om balsaflaken "bara" är 1 mm tjocka, och listerna av 3x3 mm balsa, kommer "kroppslådan" att bli riktigt stark, och samtidigt föredömligt lätt.
        Japanpappret spelar här en viktig roll, eftersom det, tillsammans med balsaflaken skapar ett riktigt segt "skinn".
        Min gamla Smog Hog, som är dubbelt så stor (eller om man vill x 2² ) som Mambo, fick en kroppsklädsel av 1,5 mm balsaflak + japanpapper, och "hörnlisterna" mycket "klena". Blev superstarkt, på det där "elastiska" sättet som är så önskvärt hos modellflgplan....och LÄTT...
        Och det är inte bara vingbelastningen som sådan, som vinner på detta.....man sparar sannolikt även en hel del onödigt bly i nosen....
        Ja, nu blev det sagt......

        Smog Hog
        Klicka på bilden för större version  Namn:		Smog Hog 01b.jpg Visningar:	0 Storlek:		139,0 KB ID:		7656



        /Bosse
        Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-11-13, 11:03 .
        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • #19
          Bosse,

          Du har helt rätt när det gäller de plankade kroppssidorna. Och precis som Du tycker jag plockepinnet ser bräckligt ut. Men nu fick jag ännu en idè. Behåll plockepinnet i balsa, precis som det är, och klä även ovansidan och undersidan med balsa. Jag har några lövtunna flak av fabr Guillows som skulle kunna duga. Nu hade jag tänkt fuska när det gäller klädsel och använda plastfilm, men det går ju att tänka om. Pactra Dope som färg för kroppen vore helt rätt, om inte annat så slipper man den där spegelblanka ytan hos plastfilm. Dope har jag redan, och lite japanpapper finns nog någonstans. Det ordnar sig nog.

          Douglas

          Kommentar


          • #20
            Det var för mjukt material (aluminum) i förgasarna på några modeller, så trumman började att klappa, men det är ganska lätt att fixa med en ny trottel-trumma.
            På en äldre PAW .09 så gjorde jag en ny trottel-trumma av PTFE (teflon), tätar mycket bättre och glider fint trots tajt passning:

            Klicka på bilden för större version  Namn:		Ax72840.jpg Visningar:	0 Storlek:		97,1 KB ID:		7672

            På de senare modellerna så har de använt ett hårdare material till förgasaren och då är det inga problem:
            Klicka på bilden för större version  Namn:		IMG_0633.jpg Visningar:	0 Storlek:		384,4 KB ID:		7673

            Här är ett exempel till på den utmärkta trottlingen hos en PAW .09 RC:
            Senast redigerad av Cox #2 ; 2019-11-13, 19:13 .

            Kommentar


            • #21
              Jahapp, där ser man. Förklaringen verkar helt korrekt baserad på vad som hände. Trumman började alltså nästan omgående "skvalpa omkring" i förgasarhuset. Den motor jag har är sannolikt ganska gammal också, då förgasaren är riktad rakt uppåt, inte vinklad snett framåt som bilden visar. Kruxet just nu är att den 0,8 cc diesel jag har är gammal den också. Minimum 10 år, och förmodligen mer ändå. Men men.....kanske dess förgasarhus är av "bra" aluminium. Förgasaren är i alla fall riktad snett framåt på den motorn.

              Douglas

              Kommentar


              • #22
                Ja, PAW:s "nollåttor" kom ganska sent (80-talet någon gång), och därför finns inga sådana med upprättstående insug.

                Min glidlagrade 09:a är den PAW som jag flugit mest med (den har framåtlutande insug), och av den har jag bara goda erfarenheter. Den trottlar utmärkt.
                Första modellen som den hamnade i var en Blue Phoenix (!)......idag kapas nosen på allehanda seglare och elmotorer installeras. Jag kapade nosen på min BP och monterade denna PAW, och det blev en utmärkt kombination.
                Värd att nämna är också en egenkonstruerad högvingad "kabinmodell" med ca 135 cm spännvidd (ungefär som en förstorad Mambo), som den här PAW:en hamnade i, och denna blev flitigt använd under lång tid.
                Och. som sagt, denna motor har utmärkta trottelegenskaper.....

                Och så Mambo: Ja, en "balsalåda" med ritningens materialdimensioner, och med fastdopat japanpappersskinn, låter som ett vinnande koncept. Attans snyggt blir det också..!
                Skall man "biffa upp" en sådan här modell någonstans, gör det mest nytta att förstärka vingens balkar, med tonvikt på vingcentrum.
                En friflygande modell är ju konstruerad för att hitta sin egen bekväma hastighet, och låta tyngdpunkt och geometri förpassa modellen i ett bekvämt "viloläge" under sin makliga färd mot Jorden, men så snart ett höjdroder (!) kommer med i leken, blir det minsann andra bullar....då kommer de onda g-krafterna som ett skott på posten, vilket utan vidare kan få modellen att "klappa händerna" om man inte anpassat vingkonstruktionen litet grand......
                Jag vill nu inte framstå som en "messerschmidt" och gripa in i ditt bygge, men jag KAN TÄNKA MIG att byta vingens två 3x3 mm balsabalkar mot 3x3 mm furu, och lägga in webbar mellan dem, ut till 3:e sprygeln, eller så....det skulle göra susen... Och de där "dihedral braces" av "1 mm krydsfinér" duger nog precis som de ser ut på ritningen.



                /Bosse
                ...så där lagom vintage...

                Kommentar

                Arbetar...
                X