Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Dsm2 / dsmx

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Dsm2 / dsmx

    Hej,

    Jag har fått upp ögonen för de här micro-små "brickorna" med mottagare/servon/fartreglage, som öppnar dörren för riktigt små byggen, och dessa "brickor" finns också med valbart fartreglage för borstade resp. borstlösa motorer....
    En "flight-pack" på 7-8 gram inklusive motor känns ju frestande....tanken svindlar inför möjligheterna...!

    Men dessa små grejor är ju enbart kompatibla med DSM2 och DSMX.....och någon sådan sändare har jag förstås inte....
    Spektrums sändare har ju rätt kompatibilitet såvitt jag förstår, men de är inte alldeles billiga.....
    Finns det andra rekommendabla sändare som skulle passa, eller är man bunden till Spektrum här...?
    Jag vill inte att det skall kosta skjortan.....finns den någon "enkel" Spektrum-sändare som jag missat...?
    Begagnat...?
    Rekommendationer / tips....?

    /Bosse
    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-11-10, 15:53 .
    ...så där lagom vintage...

  • #2
    https://www.autopartner.se/elektroni...ansmitter-only

    Spektrum som klarar BNF kärror, och billig.. Men behöver anslutas till dator för att meckla lite med

    Annars finns lite andra som är bättre såklart.
    https://www.autopartner.se/elektronik/sandare/spektrum

    Kolla begagnatmarknaden, ibland dyker det upp Spektrum sändare billigt.

    Kommentar


    • #3
      Jag köpte den billigaste 6-kanalaren av samma skäl som du. Den har funkat helt utan problem i 2-3 år nu i inomhusflyget.

      https://hobbyking.com/en_us/radio-se...0Radios&is_v=1

      Kommentar


      • #4
        Hur mycket kostar din skjorta?
        I dag är det svårt att hitta sändare som klarar DSM2 - alla nya Spektrum är DSMX.
        Alternativ om du vill kunna köra DSM2 är en begagnad äldre eller exempelvis en "multiprotokoll" typ Jumper som lär vara kompatibel med över 30 olika sändarprotokoll varav Spektrums är två.
        Jumper är förvånansvärt duktiga till sitt pris och den nya T16 har en rätt så stor flerfärgsskärm och talande telemetri - Fast då blir nog två skjortor i HugoBoss-pris ;-)
        www.modellflygnytt.se/mv.html

        Kommentar


        • #5
          Jag kör en Jumper T12 för inomhus-flyget och den fungerar bl a med Spektrum, Assan och FrSky vilket är de system jag använder på den sändaren. Kör även lite större BNF-kärror med Spektrum-mottagare utomhus med den lilla sändaren men jag köpte den främst för att testa multi-modulen och för att ha en smidig sändare för inomhus-flyget. Köpte min när Hobbyking EU hade ett erbjudande i våras så jag gav bara runt 800 kr för den då. Den kör OpenTX och har bl a talande telemetri (dock halvdålig högtalare) och Hall-sensorer i spakarna - om det nu har nån betydelse.
          Har man en sändare med plats för en extern HF-modul kan man ju köpa t ex en Jumper 4in1 multimodul som ett billigare alternativ.
          Men räcker det med DSMx-protokollet så kan man ju köpa den Orange-sändare som Anders tipsade om.
          Roger
          Senast redigerad av mcregor ; 2019-11-11, 09:48 .

          Kommentar


          • #6
            Tack för info...!

            DXe (som Ken 1 länkade till) verkar ju prisvärd, förutsatt att man accepterar att den programmeras från t.ex. en PC, och för mig skulle det duga gott.

            Jag funderade över om den har några modellminnen, och om jag fattat det rätt (?), skapar man ett "modellminne" i mjukvaran "därhemma", och att man sedan kan ladda upp valfri setup innan man går ut och flyger......

            Texten säger: >>
            Once saved to your PC or mobile device, you can upload the setup for a specific model to the DXe with a simple point and click. >>

            Undrar om jag fattat detta rätt...?
            Kan man bygga upp en "setup-bank" i PC-mjukvaran.....?


            ( Men "Orange"-alternativet som Anders J länkar till verkar ju heller inte alldeles heltokigt.... )
            Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-11-11, 12:52 .
            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • #7
              Ja, jag tror den fungerar så, det närmaste jag själv använt var DX6e , sex kanals varianten som fungerade utmärkt till modellen jag hade den till.
              Har kört Spektrum sen DX5 kom ut, och nu använder jag IX12:an och är nöjd. Fungerar förträffligt även med Lemon dsmx mottagare som jag har på en inomhuskärra och en Lemon satellit som jag hade i en turbinkärra utan det minsta problem.

              Kommentar


              • #8
                Skulle nog välja Orange-sändaren som Anders länkade till i st f den väldigt "stympade" DXe. Har en DXe på byggbordet som jag lånat av en kompis som fått den i en RTF-kärra och visst gick den att binda till en Lemon DSMx-mottagare men om sagt - programmeringen lämnar ju väldigt mycket övrigt att önska. Man skall nog se den som forna tiders sändare helt utan modellminnen.
                Roger

                Kommentar


                • #9
                  Fast.. skall man vara sån så är inte DXE helt oavancerad, även om den saknar modellminnen.. Finns en hel del man kan ställa in och programmera via en app från telefon/dator mm.
                  Enkel, "datoriserad" etc och ljusår bättre än dem tidigare sändarna som brukade följa med , dem som såg ut som spelkontroller

                  https://spektrumrc.com/Products/Defa...ProdId=SPM1000

                  Kommentar


                  • #10
                    Du har givetvis rätt i sak Kenneth men personligen tycker jag att man skall kunna ställa in allt som sändaren tillåter direkt i sändaren och inte via t ex en PC.
                    Roger

                    Kommentar


                    • #11
                      Där Roger håller jag med dig Pilla i själva radion än via app/dator är att föredra .. men, jag tycker att allt mer drar åt smartphone hållet, iaf när det kommer till Spektrum. Allt fler av deras produkter kan via appar ställas in o hålla på med. Och, det var väl därför inte så konstigt att dem släppte sin IX serie nu.. även om man dem kan koppla upp sig mot sin mobil... Men dem går åtminstone att rota runt i utan att använda sig av mobilen/datorn.

                      Kommentar


                      • #12
                        Har testat att "pilla" på en Spektrum-mottagare via mobil men i det faller var det systemet tyvärr väldigt outvecklat och fungerade dessutom bara med riktigt gamla versioner av Android - om det ö h t fungerade. Men man kanske har bättrat sig...
                        Roger

                        Kommentar


                        • #13
                          Ja, det är nog inte helt utvecklat ännu.. har själv haft mottagare med gyro som skulle fixas genom en app. Appen var kompatibel med min gamla HTC men däremot inte Sony som var nyare...Men det är väl en två tre år sedan. Var nog säkert så att Apple var/är mer poppis och appen utvecklades väl i första hand till det systemet. Vi får se vad framtiden visar för Spektrum, det känns som om dem gör lite vad som nu, för att locka tillbaka folk. Vad det blir för radio efter denna IX12 vet jag inte, tänkte först använda ett par år eller tills den trillar ihop. Har sneglat lite på Core.. men, det är nog en annan historia som man får ta längre fram i en egen tråd.

                          Kommentar


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Anders J Visa inlägg
                            Jag köpte den billigaste 6-kanalaren av samma skäl som du. Den har funkat helt utan problem i 2-3 år nu i inomhusflyget.
                            Anders,

                            Ja, jag tittade på denna (mode 2-versionen)
                            https://hobbyking.com/en_us/t6-dsmx-dsm2-mode-2.html

                            Jag har nu "läst på" så gott som jag har kunnat, och även laddat hem manualen, och så här långt ser ju allt ok ut, vilket såklart gör den här sändaren intressant.
                            Här står "Full Range"...jag hoppas att det stämmer...
                            Undrar om här finns något som jag missat (fullt möjligt...) och att här finns någon fallgrop som är möjlig att trilla i....?
                            Är denna sändare ok för såväl inomhus- som utomhusanvändning....tänker på räckvidd m.m....
                            Andra synpunkter...?

                            /Bosse





                            ...så där lagom vintage...

                            Kommentar


                            • #15
                              Jag har inte hört så bra saker om deras mottagare, så mycket som var sjätte mottagare kan vara defekt...

                              Vad har du för andra radio utrustningar, funkar det inte med spektrum "modul" till sändaren?

                              Kommentar

                              Arbetar...
                              X