Om detta är ditt första besök, börja med att kolla Vanliga frågor. Du behöver registrera dig samt svara på bekräftelsemailet innan du kan posta inlägg. För att börja visa inlägg, välj det underforum du vill besöka genom att välja fliken Forum härovan.
Jag har en flaska med en sorts vitlim. Jag kan inte det svenska ordet, men limtypen kallas aliphatic resin på engelska. Limmet är egentligen inte alls vitt, snarare gult till färgen. Det lim jag har är nu ganska tjockt till konsistensen, nästan som gelè. Vilket är "rätt" tillsats för att få det tunnare, så att det blir mera normalt. Alltså ungefär som vitlim?
Hej,
T ex Titebond (om det är det du har): Can Titebond Wood Glues be thinned?
Most of our water-based wood glues can be thinned with water up to 5% by weight or by volume. Adding more than 5% water to our glues will decrease the bond strength. Titebond Liquid Hide Glue is thinned by gently heating the bottle in a pan of warm water. Titebond Polyurethane Glue may only be thinned by placing the bottle into a pan of warm water.
Det är väl bara att ta ut lite tjockt lim i en gammal kapsyl och sätta till en eller två droppar vatten och röra runt.
Det har funkat med alla vitlim/aliphatic som jag har provat.
De gamla limflaskorna på klubben brukade jag hälla på någon cm vatten på inför varje säsong - och fulla på från en större flaska med färskt lim.
Ja, "Karlssons" är spädbar med aceton.
Litet trist bara att Karlssons Klister fått en annan karaktär, sedan kockarna från UHU börjat smaksätta "soppan".......nu har limmet fått en irriterande "trådighet", som tyvärr består när man späder det.......
Vi behandlar personuppgifter om användare av vår webbplats genom att använda cookies och annan teknik för att leverera våra tjänster, anpassa annonsering och analysera webbplatsaktivitet. Vi kan dela viss information om våra användare med våra annonserings- och analyspartners. För mer information, se vår Sekretesspolicy.
Genom att klicka på "Jag godkänner" nedan godkänner du vår Sekretesspolicy och vår personliga databehandling och cookiepraxis som beskrivs där. Du bekräftar också att detta forum kan vara placerat utanför ditt land och du samtycker till insamling, lagring och behandling av dina uppgifter i det land där detta forum är placerat.
Kommentar