Hej,
Vi tänker oss nu ett "konventionellt" biplan där övervingen är placerad en bit framför undervingen.
Om man nu väljer att differentiera anfallsvinklarna något (vilket ju är vanligt) kan man hamna i något av följande scenarion:
1. Övervingen har något mindre anfallsvinkel än undervingen.
Betyder att övervingen stallar något senare än undervingen vid en kritisk vinkel.
Modellen fortsätter att flyga på övervingen.
Bra: Övervingen har oftast större vingyta och är gynnsamt placerad för balansen.
Mindre bra: Under stallperioden får vi en baktung modell (kom ihåg att övervingen sitter längre fram)
2.Undervingen har något mindre anfallsvinkel än övervingen.
Betyder att undervingen fortsätter att flyga litet längre vid en stallsituation.
Under stallperioden blir då modellen mer framtung (undervingen sitter ju längre bak)
Bra: Den framskjutna tyngdpunkten sänker då nosen så att modellen bygger upp flygfart igen.
Mindre bra: Möjligen minskad stabilitet pga att modellen för ett ögonblick är "lågvingad".
Nu säger någon att "Äsch....det är ju bara att kompensera med höjdspaken".......men min undran är vilket av tankesätten som i grunden är det bästa när man designar ett biplan.
Tänk er en friflygande modell som måste klara upp situationerna själv, utan pilothjälp.
Svaret kan nog variera, t.ex. beroende på om planet skall "styras" eller inte, men är det ändå så att något av ovanstående alternativ är att föredra, som en "allmänt bra formel".....?
Hur tänker ni "därute"....?....själv känner jag mig en aning vacklande.....
Vi tänker oss nu ett "konventionellt" biplan där övervingen är placerad en bit framför undervingen.
Om man nu väljer att differentiera anfallsvinklarna något (vilket ju är vanligt) kan man hamna i något av följande scenarion:
1. Övervingen har något mindre anfallsvinkel än undervingen.
Betyder att övervingen stallar något senare än undervingen vid en kritisk vinkel.
Modellen fortsätter att flyga på övervingen.
Bra: Övervingen har oftast större vingyta och är gynnsamt placerad för balansen.
Mindre bra: Under stallperioden får vi en baktung modell (kom ihåg att övervingen sitter längre fram)
2.Undervingen har något mindre anfallsvinkel än övervingen.
Betyder att undervingen fortsätter att flyga litet längre vid en stallsituation.
Under stallperioden blir då modellen mer framtung (undervingen sitter ju längre bak)
Bra: Den framskjutna tyngdpunkten sänker då nosen så att modellen bygger upp flygfart igen.
Mindre bra: Möjligen minskad stabilitet pga att modellen för ett ögonblick är "lågvingad".
Nu säger någon att "Äsch....det är ju bara att kompensera med höjdspaken".......men min undran är vilket av tankesätten som i grunden är det bästa när man designar ett biplan.
Tänk er en friflygande modell som måste klara upp situationerna själv, utan pilothjälp.
Svaret kan nog variera, t.ex. beroende på om planet skall "styras" eller inte, men är det ändå så att något av ovanstående alternativ är att föredra, som en "allmänt bra formel".....?
Hur tänker ni "därute"....?....själv känner jag mig en aning vacklande.....
Kommentar