Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Iaktagelser servostörning

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Iaktagelser servostörning

    Nu blir det här tredje tråden jag tar upp detta. Har lite dåligt samvete för att gå in med kanske för stor skillnad mot ursprungs ämnet. Så jag startar en egen istället.

    Problemet jag sett är det som jag skrev om i först inhoppade tråden:

    Jag hade monterat höjdservo (Hitec 425, det var 625 faktiskt), sitter längst bak, och sidroderservo (Blue Bird BMS-820DMG), sitter långt fram vid mottagaren. Kopplade in mottagare (FrSky S6R) och batteri (med mycket kort kabel, 7 cm) för att ställa in länkar och radio. Då visade det sig att när man rörde sidroder rykte det betänkligt, cm-stora utslag, i höjdroder.

    Blev bra med en 4700 uF konding mellan spänning och jord, i alla fall nästan, något enstaka ryck kund man se vid enveten långvarig rörelse på sidroder.

    Det konstiga var att med en Assan-mottagare så fanns nästan inte problemet.

    I båda fall får man en störning på matning. 0,1 - 0,7 ms långt hack på spänningen. Fyrkant ned och sedan nästan fyrkant upp. Denna störning kommer var 5 ms och helt oberoende av styrpulserna till servot. Notera är att störpulserna kommer redan vid lätt beröring av Blue Bird servoarmen, dvs så fort man hör att det tjuter lite. Man behöver alltså inte ens röra sändarspaken för att det ska störa.

    Jag har frikopplat matningsspänning till det störda servot och då är det inget problem, dvs mottagaren är inte störd och lägger ut konstiga pulser.

    Det jag sett hittills är att FrSky mottagaren lägger ut alla servopulser samtidigt i tiden, där den nedåtgående flanken är helt synkroniserad mellan alla kanaler, dvs "styrorder" kommer exakt samtidigt på alla kanaler. Assan däremot lägger ut puls till en kanal i taget, ungefär som det varit med gamla 35 MHz analoga mottagare. Uppenbart ger inte detta samma problem.

    Varför kan jag inte riktigt förstå ännu eftersom störning från Blue Bird-servot inte är synkront med styrpulserna. Tyvärr har jag inte kommit på hur jag ska fånga just när servot blir stört på oscilloskopet.

    Nu kan jag ju lägga ner och använda kondingen och nöja mig med det, men det irriterar mig att det inte finns en helt bra förklaring.
    Ett annat Blue Bird servo blir inte stört, inte heller Futuaba standard, S3001. Men det verkar som alla Hitec-varianter jag har blir störda.

    Någon idé?

    /OlleG

  • #2
    Ytterligare tester.
    1: Inte heller Futaba S3001 är okänsligt. Jag har kört på lite mer och kan konstatera att även det rycker om än mindre än Hitec.
    2: Inget superbilligt litet Kina-servo har något problem.
    3: FrSky X8R, dvs utan gyro/accelerometrar, lägger ut pulserna på ett vanligt sätt. Dvs kanalerna kommer efter varann i tiden och inte exakt samtidigt som S6R. Jag kan då se att störningskänsligheten är som i Assanmottagaren, dvs väsentligt lägre om ej noll.

    Kan fortfarande inte förstå varför samtidighet i styrpulser skulle vara så mycket värre då reglerloopen i Blue Bird-servot verkar gå asynkront till styrpulserna.
    /OlleG

    Kommentar


    • #3
      Om man inte har ett oscilloskop finns det bl.a. Winoscillo (freeware) på nätet. Man använder mikrofoningången på datorn. Inget avancerat men jag har haft stor nytta av det när jag gjort buddykablar mellan olika radiofabrikat.
      //Mange

      www.strangnasmodellflygare.se

      Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

      Endast döda laxar flyter medströms...

      Kommentar


      • #4
        För vad det nu kan vara värt...En bamsekonding (elektrolyt?) på 4700 uF mellan plus och minus tycker jag indikerar att spänningen är försedd med rippel. Nu misstänker jag att värdet på den är för stort för att ge ett optimalt rsultat. På en gamla goda tiden (årtionden sedan) löste man problemet med ett antal parallellkopplade kondensatorer. Som exempel kunde det vara keramiska (en av varje) på 1, 5,10, 22 och kanske 47 uF. På det ett par parallella elektrolyter på 47 uF vardera. På det, en eller ett par multilayerakondingar på 22 uF. En koll Du kan göra ör att ersätta acken med en annan ack (NiMh mot NiCd). Eller prova med vanliga AA torrbatterier. Dina servoförstärkare är nog 100% SMT, så att ge sig direkt på dessa är nog inte att rekommendera. Nu KAN även servoförstärkarna ha en eller flera kondingar mellan plus och minus, så förvänta Dig inte att alla servon skall uppträda likadant.

        Douglas

        Kommentar


        • #5
          Det är definitivt rippel på spänningsmatningen och det kommer uppenbart från det digitala servots interna reglerloop. Man får ett i princip ett negativt pulståg som rippel på matningsspänningen. 4700 uF fungerar bättre än ett lägre värde, så jag misstänker att det är pulstågets lägre värde som ger störningen och inte brantheten på pulsen och den är så pass långsam att det är bättre med en riktigt stor konding.

          Batteri påverkar definitivt störintensiteten.

          Hitec verkar som sagt känsligast (av de jag provat) Futaba mindre.


          Men som sagt det, konstiga är att störningen på det analoga servot är större om mottagaren skickar ut pulserna samtidigt på alla kanaler (S6R) jämfört med en i taget (X8R).
          /OlleG

          Kommentar


          • #6
            Okaaaay….har Du möjlighet att prova med en bufferförstärkare för det analoga servot? Kanske det fixar problemet med att använda S6R? Bara en tanke...

            Douglas

            Kommentar


            • #7
              Nu måste ändå problemet vara relativt ovanligt för jag har säkert minst ett 20-tal S6R-mottagare och har hittills inte råkat ut för nåt som påminner om dessa problem - inte så att jag märkt det i alla fall.
              Roger

              Kommentar


              • #8
                Kondingen löser problemet tillräckligt bra. Jag bara nyfiken varför detta problem uppstår.
                Roger, det kan vara så att det inträffar i en mix av analoga och digitala servon och kanske då bara om man har Blue Bird servon som kanske stör mer än digitala servon generellt.
                Men prova att intensivt röra ett av de digitala servona och se om inte något analogt Hitec hackar lite...…Det var en slump att jag råkade se det.

                /OlleG

                Kommentar


                • #9
                  OlleG - har numera mestadels relativt enkla, kinesiska digitalservon i mina kärror så det kanske är orsaken till problemfriheten... Sällsynt att jag har en blandning av analoga och digitala servon i nån kärra - kommer inte på nån ö h t just nu. Håller på med en liten kärra som faktiskt kommer att ha nåt äldre, analogt BB-servo men då blir det nog bara analoga servon i den kärran överlag har jag för mig. Sen är jag lite förvånad att S6R och X8R fungerar annorlunda - lägger man inte ut signalerna parallellt för att snabba upp funktionen eller är det en missuppfattning av mig. Har aldrig rotat ner mig i ämnet så där kan jag ha helt fel.
                  Roger

                  Kommentar


                  • #10
                    Tror det är helt olika konstruktioner (S6R och X8R) då det måste vara en hel del extra processande av gyro/accelerometerinformation. Men det kan inte vara uppsnabbning eftersom en enskild kanals styrpulser ser lika ut mellan mottagarna.
                    /OlleG

                    Kommentar

                    Arbetar...
                    X