Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Bedragare på köp/sälj

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Bedragare på köp/sälj

    Tyvärr måste jag meddela att vi har fått in en bedragare på köp/sälj.
    Jag har haft en annons ute på köpes avseende en OS48fs, tidigt på torsdagsmorgonen 7/10 fick jag frågan om jag fått något svar från en kille som sade sig
    bo i västernorrland. Han sade sig ha en sådan i fint skick och att jag kunde swisha på 072 2188978, vilket jag gjorde. Dumt nog kollade jag inte numret först
    utan swishade pengarna. När jag kollade telefon/swishnumret visade det sig att det fanns i Stockholmsområdet. Jag skrev till honom och han hade packat motorn och skulle
    skicka den på kvällen. ICKE och när jag försökt att nå hnom påtelefon får jag inget svar. Så jag har blivit blåst.
    Jag upptäckte dessutom att han blivit medlem tidigare samma morgon på SMF vilket var konstigt.
    Alltså, det är någon som heter Niklas Jonsson med användarprofil "Gurun", så var observanta och dubbel kolla och trippelkolla.

    M.v.h
    Jan E

  • #2
    Tråkigt, Janne ! Lär väl vara svårt att hitta honom nu misstänker jag.
    Kolla med din bank och hör om dom kan göra nåt - du har trots allt hans telefon-nr.
    Roger

    Kommentar


    • #3
      Ska kolla med min bank.
      Janne

      Kommentar


      • #4
        Jättetråkigt Janne. Den här killen lär väl kalla sig något annat nästa gång. Precis som du skriver så gäller det att kontrollera eller ställa frågan på forumet om någon känner personen. Så jävla lågt gjort.

        Kommentar


        • #5
          Ja, vi är väl många som både köpt och sålt på den här sajten och betalt med swish utan problem under många år. Så dyker det up en sån här luspudel, men jag såg när jag
          kollade hans telefonnummer att det fanns ca 80 sökningar på det.

          Kommentar


          • #6
            Eftersom han har Swish så måste banken känna till vem det är. Så åter - kolla banken och hoppas det löser sig.
            Roger

            Kommentar


            • #7
              Kolla med banken, sen polisanmälan för detta är bedrägeri. Han sitter förmodligen och läser alla svar i tråden nu, hoppas han blir nervös nu.

              Kommentar


              • #8
                Om man testar att Swisha t.ex. 1kr till ett okänt nummer och sedan går vidare tills steget där man måste ange Bank-ID så brukar man få upp uppgifter om säljaren. Väl framme i detta steg är det bara att avbryta betalningen (obs viktigt!).

                Så brukar jag göra om man får upp ett okänt nummer eller om man vill kolla vem någon är som inte är med i någon nummersökningstjänst.

                Det nummer du angav var inte knutet till Swish (längre?).

                Kommentar


                • #9
                  Väldigt intressant, då får man väl hoppas att han inte dyker upp igen. Men man får väl kolla swishnumren.

                  Kommentar


                  • #10
                    Man får ju alltid upp vem som numret tillhör innan man trycker på betal-knappen. Visst - man måste legitimera sig med Bankid först men man behöver ju inte slutföra betalningen om man är osäker på mottagaren.
                    Roger

                    Kommentar


                    • #11
                      Ursprungligen postat av mcregor Visa inlägg
                      Man får ju alltid upp vem som numret tillhör innan man trycker på betal-knappen. Visst - man måste legitimera sig med Bankid först men man behöver ju inte slutföra betalningen om man är osäker på mottagaren.
                      Roger
                      Exakt. Det funkar lite som en omvänd nummerpresentatör för "hemliga" nummer.

                      Kommentar


                      • #12
                        Problemet är väl att man inte råkat ut för något liknande tidigare.

                        Janne

                        Kommentar

                        Arbetar...
                        X