Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

HK Flight Stabilizer beter sig skumt...

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • HK Flight Stabilizer beter sig skumt...

    En lite radiofråga...
    Jag hade tänkt koppla in en HK Flight Stabilizer.
    När jag ansluter skevservona, vänster och höger, till respektive uttag, så går båda skeven åt samma håll!
    Båda upp/ner samtidigt, alltså.
    Det finns bara reversering för båda rodren samtidigt, inte separat.
    Mottagaren har ju bara en servoutgång och stabilizern en servoingång men två utgångar, en till varje servo.
    Vad gör jag för fel??
    Jag har också en likadan stabilizer, fast version 2, samma resultat där...



    Retroholic!

  • #2
    Men servona ligger väl spegelvänt monterade i vingarna? Då funkar det väl?

    Kommentar


    • #3
      Du får nog sätta en servo-reverserare till det servo som går åt fel håll för "felet" är nog det som Danne nämner ovan.
      Roger

      Kommentar


      • #4
        Provade en sådan för många år sedan. Det är inget fel. Bara kinesisk idio(t)logik

        Det finns 3e parts firmware som man kan flasha om dem med som löser problemet. "Open stabilizer" tror jag det heter.

        Kommentar


        • #5
          Vad jag menar är att om servona är monterade spegelvänt och armarna rör sig som till flaps så innebär det att de faktiskt går åt olika håll för samma spakutslag. Skifta plats och reversera på sändaren.

          Kommentar


          • #6
            ...eller sätt en servo-reverserare på det servo som går åt "fel" håll. De flesta enkla gyron hanterar inte 2 separata kanaler för skevroder - alltså att man i gyrot kan reversera den ena kanalen och alltså har 2 ingångar för skevroder-signalen - och ditt har ju bara en ingång. Kan du inte ändra servoplaceringen för att lösa problemet så är det servo-reverserare som gäller.
            Roger

            Kommentar


            • #7
              Problem solved!

              Ibland är dom enkla lösningarna dom bästa...

              EN kabel från mottagaren till EN av ingångarna i stabilizern, sen en Y-kabel UT från stabilizern till servona!

              Funkar klockrent!
              Retroholic!

              Kommentar


              • #8
                Är servona "rätt" monterade så är det den enklaste (och normala) lösningen.
                Roger

                Kommentar


                • #9
                  Jodå, servona är spegelvända....
                  Retroholic!

                  Kommentar

                  Arbetar...
                  X