Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Problem med centrering, elmotor

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Problem med centrering, elmotor

    Jag har någon form av obalans på motoraxeln som jag inte kommer tillrätta med. Hoppas få lite tips.

    En ny Savöx BSM-5065 elmotor med kv 450 är monterad i en gammal F3A. Med 4+4 celler matas den med omkring 30 V, det borde bli bortåt 12000 rpm. När jag passerar säg 6000 rpm börjar det plötsligt låta som en högljudd bränslemotor, och ökar jag varvtalet över säg 8000 så låter det som om motorn tappat ljuddämparen. Mycket högt oljud.

    Jag hade en spinner på, så jag tog av bara spinnerkåpan men lät spinnerplattan vara på. När jag varvade upp och tittade från sidan så blev en spinnerplatta två vid omkr 6-8000 rpm, och ju högre varvtal ju längre isär kom spinnerplattorna och ju högre blev oljudet. Helt utan spinner och spinnerplatta så blir det inte riktigt tyst, det låter som en något högljudd elmotor.

    På motoraxeln har jag förlängning för propeller av typen en konisk ring över en konisk hylsa som klämmer åt på motoraxeln. Det känns stadigt och jag har flugit några gånger utan spinner och då fungerar allt. Delarna är ju maskintillverkade och borde vara helt centrerade.
    Jag har köpt en ny alu-spinner och en dyr kolfiberspinner men bägge är lika högljudda, dvs kommer lika mycket ur centrering. Jag hade en 15” prop från Graupner och köpte en ny 16” från APC, ingen skillnad. Infästningen av motorn är mycket stabil med massor av kolfiber.

    Nu undrar jag vad jag skall göra för att komma till rätta med detta? Jag vill ju gärna ha en spinner framtill.

  • #2
    Hm,jag gissar att ju högre varv du har, desto mer måste sakerna vara i balans framförallt noggrannare . Testa att balansera spinner, propp, och spinnerplattan om det är möjligt. Även om dem är fabriksgjorda så är det inga garantier för att allt blir rakt Du förlorar inget på att balansera sakerna ju. =) Kan ju vara så att motoraxeln inte är helt rak den heller..

    Kommentar


    • #3
      Det är ju lite svårare att balansera och ställa in tracking på en propeller än det vi gör när vi balansera rotorbladen till en helikopter både viktmässigt och läge på bladens tyngdpunkt och att vi justerar in bladens tracking. Men principen är ju densamma här men mycket svårare att fila på en propeller och spinner så det blir perfekt eller kanske omöjligt om de är osymmetriska från början. Därför väljer de flesta en mer lågvarvig setup. Oftast med en större propeller och lägre Kv på motorn så att det inte blir lika känsligt på balansering och tracking. Ett alternativ till motor med lägre Kv är att sänka spänningen på motorn och köra med en större propeller. Men då får man nackdelen av högre motorströmmar och ett större fartreglage krävs och att man i detta fall kanske skulle behöva parallellkoppla de bägge 4s ackarna med problemet att de alltid måste ha ungefär samma laddstatus när de kopplas in för att inte få strömrusning.

      / Ingemar

      Kommentar


      • #4
        Instämmer i Ingemars inlägg och jag funderade nog också lite över kombinationen 8S med en motor med ett KV på 450. Visst kan det fungera men högre varvtal ställer alltid högre krav på allt som snurrar.
        Roger

        Kommentar


        • #5
          Det är min första elmotor, har bara kört metanol och bensin tidigare, så jag vet inte mycket om el. Bad min mycket erfarna hobbybutik rekommendera en motor att ersätta en YS140 i planet, och då blev det den savöx-motor jag har plus 15" prop och en Talon BEC och 4+4 celler. När jag flyger med 16" prop och utan spinner så spinner motorn så fint att den inte hörs alls när jag har mindre än halvgas och jag kan vara uppe minst 15 min. Mer än halvgas i vertikaler upp så hörs det normalt propellerljud. I vinter kan jag sätta motor, prop och spinner i en bänk och mäta upp vad som är ocentrerat.

          Kommentar


          • #6
            hej
            har du balanserat varje pryl var för sig.propp och spinner??

            Kommentar


            • #7
              Du skriver att du har "har en förlängning för propeller av typen en konisk ring över en konisk hylsa som klämmer åt på motoraxeln".
              Jag har haft liknande problem med denna typen propellerfäste, några gånger, och det har givit vibrationer på samma sätt som du beskriver.
              Prova att lossa propellern vrida lite på fäste, kona och propeller, dra sen åt och provkör igen.
              Jag har fått byta propeller fästet en gång för att få bort vibrationerna.

              Kommentar

              Arbetar...
              X