Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

F3A kurvor i Coronatider

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • F3A kurvor i Coronatider

    Hej
    Jag har ägnat en del tid åt att bättre försöka förstå hur kurvorna ligger i F3A/P21 programmet (Corona ger extratid). Tränar lite på det men en del övergångar är svåra, tex figur 10 till 11. Kommer lätt för långt mot mitten efter figur 10. Så jag satte mig ned och ritade hur jag tror det ska se ut. Jag hoppas med detta att någon F3A flygare kunde titta lite på det och säga om det är rätt uppfattat eller vad som är fel. Det är alltså bara flygbanan som är ritad inte rollar etc.

    Utöver det har jag en fråga om 45 graders stigningar/dykningar. När man gör en sådan rätt fram är det uppenbart vad som är 45 grader. Däremot när det sker långt ut åt sidorna, tex figur 16, så skulle man kunna tänka sig två principer.
    1. Planet ska verkligen röra sig 45 grader, kommer inte att följa tex en pinne lutad 45 grader man håller framför ögonen som riktmärke.
    2. Det ska se ut som planet rör sig i 45 graders lutning. Dvs om man håller en pinne vinkelrätt framför sig med 45 graders lutning ska planet röra sig längs pinnen. Dvs en betraktare stående lika långt från flyglinjen som piloten men vinkelrätt ut från ändmarkeringen skulle se det som flackare än 45 grader.

    Tacksam för svar. Hoppas bilagan går att läsa.
    /OlleG

    Bifogade filer

  • #2
    Klicka på bilden för större version

Namn:		infoga.jpg
Visningar:	277
Storlek:		39,2 KB
ID:		10210
Tror inte att du infogade bilagan efter att ha laddat upp den?
    www.modellflygnytt.se/mv.html

    Kommentar


    • #3
      Tack för iakttagelsen. Nytt försök.
      F3A P21 kurvor.pdf

      /OlleG

      Kommentar


      • #4
        Hmm konstigt med detta. På den webläsare jag laddade upp den fungerar båda länkarna men inte någon på annan webläsare eller dator. Provar och gör en ny pdf med annat pdf-program och nytt försök här:
        F3A P21 kurvor v2.pdf

        Redigerat: Ytterligare en pdf-generator:
        P21 för ppt v3.pdf

        Redigerat gång2:
        Ja nu vet jag inte längre vad att göra.... Visst ska pdf gå att ladda upp? Kanske hjälp från systemadministratör?

        /OlleG
        Bifogade filer
        Senast redigerad av OlleG ; 2020-04-16, 07:30 .

        Kommentar


        • #5
          Ursprungligen postat av OlleG Visa inlägg
          Tack för iakttagelsen. Nytt försök.
          [ATTACH]n10216[/ATTACH]

          /OlleG
          Denna får jag upp. De andra får jag fel : Ogiltig sidadress.

          Har inte F3A något eget forum för just den här typen av frågor?
          Jag har sett något liknande för en annan klass där ett domarseminarium fanns som dokument på nätet - "på utrikiska".

          Piloten står ju inte på samma plats som domarna så det kommer alltid att bli vinkelfel.
          Jag var med när en domare tillfrågades om just den saken men det verkar som att de har koll.
          Finns det inget på tuben när någon filmat programmet placerad bakom domarna så att man kan se hur de dömer?


          Klicka på bilden för större version

Namn:		707.jpg
Visningar:	407
Storlek:		11,1 KB
ID:		10225
          www.modellflygnytt.se/mv.html

          Kommentar


          • #6
            Jo det finns ett F3A forum, men där hittade jag inte hur bilagor laddas upp.
            Hoppas det går bra här ändå och har faktiskt provat på RCFFs site nu där det fungerade (tror jag...).
            /OlleG

            Kommentar


            • #7
              Det var prydligt ritat. Nu har jag inte flugit detta program ännu så jag har inte upplevt det själv, men vad jag har hört så är det kanske inte så harmoniskt som man skulle önska.

              Jag tycker dina ritade banor känns rimliga. Det man kan säga är att du inte nödvändigtvis måste gå upp till max höjden i varje manöver. Du kan skala dem lite som du vill. Manöver 9 tex finns ingen orsak att sträcka ut över hela ytan (520m). När det är svårt att få plats så kan det vara taktiskt att minska en del manövrar. Sedan kan du även flyga på ett större avstånd (upp till 175m) och således få mera plats om du behåller samma manöverstorlek. Det blir lite en avvägning mellan att få det harmoniskt/snyggt och att ändå få plats när modellen kommer skenandes i medvinden.

              Beträffande 45-gradare så är det så att flygplanets färdbana alltid skall vara 45 grader relativt horisontalplanet. Det kommer alltså att se lite olika ut beroende på vilket perspektiv du ser flygplanet.
              Senast redigerad av David ; 2020-04-20, 15:40 . Anledning: tryckfelsnisse

              Kommentar


              • #8
                Tack för att du tittat och kommenterat.
                Det blir naturligtvis lite teoretiskt med bilderna och jag är långt ifrån att kunna hålla detta spår i verkligheten. Men ritandet gav mig ändå vissa insikter. Som att man kan tänka sig jobba med tre olika radier. Att figur 3 måste ha den mindre radien för att rakorna ska bli rimligt långa. Att figur 14 måste ha liten radio i loopen för att ge plats åt figur 15, etc.
                Och att man kan tänka sig att det är tre flyghöjder man använder.

                När du säger minska manövern, är det i praktiken lägre övre höjd framförallt? Blir det svårt att hinna på 45 graders banorna då?

                /OlleG

                Kommentar


                • #9
                  Att rita geometrin är nyttigt och ett vanligt knep bland f3a flygare (expert som novis).

                  Jo jag menar höjden. Det finns inget som säger att alla manövrar måste tangera maxhöjden (60 grader uppåt). Tvärt om riskerar det avdrag för att domaren kan tycka att man är för högt. Det finns ingen regel som säger att alla manövrar måste vara exakt lika höga. Det går tex att klämma ihop en vändmanöver lite för att få mera plats för mittmanövern. Däremot är det naturligtvis mera harmoniskt och vackert om man håller samma proportioner på alla manövrar vilket indirekt genererar bättre poäng.

                  Tänk också på vilken manöver som ger bäst betalt (k faktor). När det blir trångt och svårt att hinna med, ofta i samband med mycket vind, kan det tex vara värt att offra lite på en billig vändmanöver (låg k faktor) för att kunna maximera sin utdelning på en efterföljande knepig mittmanöver (hög k faktor).

                  /David

                  Kommentar


                  • #10
                    Bra tips! Tackar!
                    /OlleG

                    Kommentar


                    • #11
                      Det diskuteras en del om detta program på rcuniverse. Kanske du kan hitta mer tips där

                      https://www.rcuniverse.com/forum/rc-...-sequence.html

                      mvh David

                      Kommentar

                      Arbetar...
                      X