Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Nya regler från TS 1 Juli 2020

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #31
    Det är nog ännu värre motståndare, Amazon, DHL, UPS, Alibaba mfl. Vår hobby mot multimiljadärer. Ojämn kamp

    Kommentar


    • #32
      Ja, det är som vi konstaterat otaliga gånger att de som man avser "komma åt" inte kommer att bry sig medan vi organiserade modellflygare som vill flyga lagligt är de som främst drabbas.
      Sen undrar jag om dessa omtalade leveranser via "drönare" verkligen kommer att bli verklighet inom vår livstid. Det finns många hinder av olika slag - inte minst rent ekonomiska.
      Roger
      Senast redigerad av mcregor ; 2020-06-16, 17:01 .

      Kommentar


      • #33
        Det måste vara möjligt för TS att lägga in en skrivning i bestämmelserna att modellflyg på av TS godkänt modellflygfält inom ramen för medlemskap i SMFF alternativt RCFF får ske med de regler som finns idag. De reglerna fungerar ju....

        Men blir det så att jag ska betala 600 kr per år till TS för att få äga ett modellplan tyngre än 250 gram så eldar jag kanske upp mina och lägger filmen på Youtube
        "If it looks allright, it flies allright"

        Kommentar


        • #34
          Jag gjorde drönarguiden på TS hemsida. Här är frågorna och resultatet, mina svar är i kursiv stil:
          (Observera att TS gör ingen skillnad på om det är en drönare eller modellplan - allt är drönare)

          Är du privatperson eller representant för en organisation?
          Ja

          Hur gammal är du?
          18 år eller äldre

          Är du operatör? Operatören är den som är ansvarig för hur drönaren används.
          Ja

          Är du fjärrpilot? Personen som styr och kontrollerar drönaren är fjärrpilot.
          Ja

          Tänker du flyga över en grupp personer som inte godkänt det?
          Nej

          Tänker du flyga utom synhåll?
          Nej

          Tänker du flyga högre än 120 meter?
          Nej

          Är drönaren privatbyggd? Drönaren är privatbyggd om du byggt den helt själv, om du modifierat den eller om den inte är byggd enligt byggsatsens instruktioner.
          Ja

          Hur mycket väger drönaren?
          251 gram

          Resultatet:

          Du ansvarar för en drönare som kräver operatörsregistrering
          Registrera dig som operatör

          Din drönare och planerade flygning tillhör
          Kategori Öppen - Underkategori A3
          Utbilda dig och ta aktuellt drönarkort


          Nu finns det övergångsregler om man redan har en drönare:
          Citat
          " Under en övergångsperiod på två år är användningen av drönare som inte är märkta med C-klassning begränsad. Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller under perioden 1 januari 2021–31 december 2022.

          Tänk på att en registrerad operatör i samtliga fall behöver ansvara för flygningen. Fjärrpiloten ska vara minst 16 år gammal, utom för privatbyggda drönare som väger under 250 gram."
          Slut citat

          https://www.transportstyrelsen.se/sv...ergangsregler/

          "Giltighetstid och avgifter
          När du har registrerat dig som operatör och fått ditt operatörs-ID, kommer du att vara registrerad i operatörsregistret och ha ett giltigt operatörs-ID tills du själv väljer att avregistrera dig.
          Vid registrering tas en registreringsavgift ut och sedan en årlig registerhållningsavgift."




          Jag har börjat kolla efter vilka roliga modellplan det finns som väger mindre är 250 gram...
          "If it looks allright, it flies allright"

          Kommentar


          • #35
            Fast tanken är väl att vi organiserade flygare som flyger på godkända fält skall få fortsätta med detta - om RCFF och SMFF får accept för sitt förslag hos TS.
            Roger

            Kommentar


            • #36
              Känner mig pessimistisk idag.....
              "If it looks allright, it flies allright"

              Kommentar


              • #37
                Om ni inte redan gjort det, kan man ge sitt stöd till de som kämpar för bättre regler genom att gå medi i en facebookgrupp som heter International Model Aviation Safety League: https://m.facebook.com/groups/232651098183339/

                Kommentar

                Arbetar...
                X